  • 1. Data: 2002-08-10 18:22:15
    Temat: Odrzucenie spadku
    Od: "Blurp" <b...@k...net.pl>

    Witam
    Proszę szanownych grupowiczów o wyjaśnienie pewnej kwestii.
    Zmarła osoba, pozostawiła spadek, jest jeden spadkobierca, ustawowy, innych
    nie ma.
    Art.924 KC-Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
    Art.925 KC-Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
    Spadkobiercy z pewnych względów jest nie na rękę stwierdzenie nabycia
    spadku, chce wpierw zakończyć inne sprawy. Od nabycie lub nie spadku w tym
    momencie zależy pozytywne ukończenie "innych spraw".
    Mija 6 miesięcy (sprawy nie są zakończone) , na wszelki wypadek spadkobierca
    (przed upływem 6 miesięcy) notarialnie odrzuca spadek, na wszelki wypadek.
    Art.1015 &1i2 W skrócie.
    Oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku może być złożone w ciągu 6
    miesięcy a brak w tym terminie jest jednoznaczny z prostym przejęciem
    spadku.

    I teraz rodzi się pytanie?
    Co to znaczy złoży oświadczenie? Komu?
    Czy sam Akt notarialny jest "złożeniem oświadczenia"?
    Czy nie mając ochoty na "nabycie spadku" teraz mogę przy sprawie toczącej
    się powiedzmy za 2 lata wyciągając Akt notarialny i odrzucić spadek?

    Brzmi tajemniczo ale sprawa banalnie prosta
    Proszono mnie o nie podawanie szczegółów.
    Z góry dziękuje.

  • 2. Data: 2002-08-10 21:35:35
    Temat: Re: Odrzucenie spadku
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...poczta.gazeta.pl>

    Reguluje to art 640 kpc
    Par. 1 Oświadczenie o prostym przyjęciu spadku lub z dobrodziejstwem
    inwentarza albo o odrzuceniu spadku może być złożone przed notariuszem lub w
    sądzie rejonowym, w którego okręgu znajduje się miejsce zamieszkania lub
    pobytu składającego oświadczenie. Notariusz lub sąd prześle niezwłocznie
    oświadczenie, wraz z załącznikami, do sądu spadku.
    Par. 2 Oświadczenia, o których mowa w paragrafie pierwszym, mogą być również
    składane w sądzie spadku w toku postępowania o stwierdzenie praw do spadku.

    Dalej jest mowa co w tym oświadczeniu powinno być zawarte, ale to Cię nie
    interesuje bo sąd lub notariusz o to się zatroszczy.

    Następnie sąd spadkowy zawiadomi o odrzuceniu spadku przez danego
    spadkobiercę wszystkie osoby, które są powołane do dziedziczenia, chcociażby
    w dalszej kolejności.

    Należy pamiętać, że w pewnych sytuacjach wierzyciele spadkobiercy mogą się
    powołać na przepisy o ochronie wierzyciela w razie niewypłacalności dłużnika.
    Mówiąc w skrócie - jeśli spadkobierca ma długi, a spadek ma pewną wartość, to
    wierzyciele spadkobiercy mogą powołać się na bezskuteczność wobec nich
    odrzucenia spadku.

  • 3. Data: 2002-08-10 21:49:14
    Od: "Blurp" <b...@k...net.pl>

    "Paweł Hajdys" <p...@N...poczta.gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    > pobytu składającego oświadczenie. Notariusz lub sąd prześle niezwłocznie
    > oświadczenie, wraz z załącznikami, do sądu spadku.
    Dziękuję za odpowiedz.
    Jeżeli nie było sprawy spadkowej to po notarialnym podpisaniu odrzucenia
    spadku papiery już poszły do właściwego sądu?
    Jednym słowem jeżeli spadkobierca odrzucił spadek notarialnie, i przed
    rozpoczęciem sprawy o nabycie spadku zmienił zdanie to nie ma już żadnych
    szans ?

  • 4. Data: 2002-08-10 23:10:35
    Od: "[ piotr sut ]" <u...@t...pl>

    Użytkownik "Blurp" <b...@k...net.pl> napisał w wiadomości

    | Jeżeli nie było sprawy spadkowej to po notarialnym podpisaniu odrzucenia
    | spadku papiery już poszły do właściwego sądu?

    Powinny, lecz zdarza sie ze sie zawierusza.

    | Jednym słowem jeżeli spadkobierca odrzucił spadek notarialnie, i przed
    | rozpoczęciem sprawy o nabycie spadku zmienił zdanie to nie ma już
    żadnych
    | szans ?

    Jakby sie znalazl korzystny testament, to mozna by sie w ciagu tych 6
    miesiecy uchylic od skutkow prawnych oswiadczenia woli zlozonego przed
    notariuszem powolujac sie na blad.

    ->piotr

  • 5. Data: 2002-08-11 11:18:19
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...poczta.gazeta.pl>

    [ piotr sut ] <u...@t...pl> napisał(a):

    > Jakby sie znalazl korzystny testament, to mozna by sie w ciagu tych 6
    > miesiecy uchylic od skutkow prawnych oswiadczenia woli zlozonego przed
    > notariuszem powolujac sie na blad.

    Błąd to tkwi w tej wypowiedzi ;)

    Przede wszystkim jezeli spadkobierca dziedziczył z ustawy i odrzucił spadek,
    a następnie znalazł się testament, w którym został powołany do dziedziczenia
    to jest spadkobiercą testamentowym, bowiem odrzucenie dotyczyło li tylko
    dziedziczenia ustawowego. Nie potrzeba się powoływać na żadne błędy.

    Nawet gdyby ktoś chciał się powołać (np. w innych okolicznościach) na błąd
    przy odrzuceniu spadku to termin wynosi 1 rok od wykrycia błędu, więc nie
    wiem skąd się wziął ów termin 6 miesięcy.

    Natomiast co do wypowiedzi Blurpa:

    > Jednym słowem jeżeli spadkobierca odrzucił spadek notarialnie, i przed
    > rozpoczęciem sprawy o nabycie spadku zmienił zdanie to nie ma już żadnych
    > szans ?

    Najlepiej opisz całą sytuację, bo trudno w ciemno coś doradzać. Co do zasady
    jeśli odrzucił spadek to finito - jest to czynność nieodwołalna. Może i można
    coś korzystnego wymyśleć, ale trzeba znać szczegóły.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys

  • 6. Data: 2002-08-11 14:33:10
    Od: "[ piotr sut ]" <u...@t...pl>

    Użytkownik "Paweł Hajdys" <p...@N...poczta.gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:aj5h5r$2a0$1@news.gazeta.pl...

> [...]
    | to jest spadkobiercą testamentowym, bowiem odrzucenie dotyczyło li tylko
    | dziedziczenia ustawowego. Nie potrzeba się powoływać na żadne błędy.

    To sad zdecyduje czy jest spadkobierca testamentowym. Na posiedzeniu.
    Zainteresowany sklada osw. ze odrzucajac spadek dzialal pod wplywem bledu.
    Postepowanie jest po to by "odkrecic" sytuacje. Sad bada, czy testament
    jest legalny. Przeciez kazdy moglby "wyskoczyc" z testamentem.
    A co by bylo gdyby pojawily sie 2 sprzeczne testamenty?

    | termin wynosi 1 rok od wykrycia błędu, więc nie
    | wiem skąd się wziął ów termin 6 miesięcy.

    Nie sposob sie nie zgodzic.

    ->piotr

  • 7. Data: 2002-08-11 21:07:03
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...poczta.gazeta.pl>

> [...]

    > jest legalny. Przeciez kazdy moglby "wyskoczyc" z testamentem.
    > A co by bylo gdyby pojawily sie 2 sprzeczne testamenty?

    Mylisz dwa pojęcia: postępowanie o stwierdzenia nabycia spadku od
    oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku.
    1. Dopuszczalna jest sytuacja dziedziczenia z ustawy i z testamentu - z obu
    tytułów naraz.
    2. Możliwe jest odrzucenie dziedziczenia z jednego tytułu a dziedziczenie z
    drugiego. Co prawda, art. 1022 mówi tylko o sytyuacji, gdy spadkobierca
    powołany z obu tytułów odrzuca dziedziczenie z testamentu a dziedziczy z
    ustawy, ale doktryna (np. Elżbieta Skowrońska-Bocian) dopuszcza także
    odwrotną sytuację.
    3. Należy pamiętać, że w sytuacji gdy nie było testamentu i spadkobierca
    odrzucił spadek, a następnie znalazł się testament to w ogóle nie ma o czym
    mówić, gdyż testament ma zawsze pierwszeństwo przed ustawą, więc powołując
    się na nowe istotne dowody można zaskarżyć pierwsze stwierdzenie nabycia
    spadku jeśli zostało wydane lub w postępowaniu o nabycie spadku, gdy się
    toczy, ujawnić testament.
    4. Jeśli pojawiają się dwa sprzeczne testamenty to oczywiście ważny jest
    późniejszy, o ile nie został następnie odwołany.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys

  • 8. Data: 2002-08-18 20:42:17
    Od: "666" <p...@p...com>

    A jaka jest różnica dla jedynego spadkobiercy??
    JaC