  • 1. Data: 2003-02-17 11:42:30
    Temat: Odpowiedzialność wychowawcy (opiekuna, nauczyciela)
    Od: k...@p...onet.pl

    Mam problem i zarazem pytanie:
    Będąc na kolonii opiekunem (wychowawcą) mialem pod opieka okolo 15 osob
    zamieszkujących w trzech roznych pokojach (A, B, C).
    Kiedy ja przebywalem w pokoju A, w tym samym czasie w pokoju B wydarzyla sie
    pewna tragedia - mianowicie pobilo się dwoch chlopcow, w wyniku czego jeden z
    nich stracil jedno oko i zarazem wzrok.
    Jaką ponoszę odpowiedzialnośc w tym zakresie?
    Czy wogole ponoszę odpowiedzialnosc, przecierz nie moge byc w trzec pokojach na
    raz, a nawet gdybym mogl byc to jezeli jedno z tych dzieci chcialo by pojsc do
    ubikacji i tam by zemdlalo i umarlo. Czy ja moge za to odpowiadac???
    Prosze o pomoc!!!
    Dziekuje.

  • 2. Data: 2003-02-17 17:48:07
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    k...@p...onet.pl pisze w

    > Mam problem i zarazem pytanie:
    > Będąc na kolonii opiekunem (wychowawcą) mialem pod opieka okolo 15
    Co do wycieczek to istnieja jakies przepisy, ktore regulja za na ile
    nieletnich przypada pod opieke wychowawcy, wlasnie dlatego wychowawca nie
    moze sam jechac na wycieczka z cala klasa (np. 30 osob), potrzebuje jeszcze
    chyba 2 opiekunow chyba. A tak pozatym to wydaje mi sie, ze sytuacja jest
    podobna jak w przypadku gdy wychowawca zwalnia jakiegos ucznia z lekcji, a
    nastepnie dany uczen ulega wypadkowi. W takim wypadku, odpowiedzialnosc
    ponosi ten nauczyciel, ktory jest odpowiedzialny za zwolnienie danego
    ucznia. Ciagnac ten watek nalezy sie zastanowic, w jaki sposob byles ty
    zobowiazany nad tymi dziecmi w tym okreslonym czasie. Ale nawet jezeli
    wytlumaczysz sie tym, ze nie mogeles byc obecny w 3 pokojach naraz(co jest
    bezapelacyjnie prawda ;) to ktos kto bedzie chcial Ci napsuc krwi, moze Ci
    zarzucic, ze np. nie przywiazywales wystarczajacej uwagi do opieki nad
    chlopcami, ze chlopcy cierpili na brak zajec rozpierala ich energia i sie
    pobili, ze np. nie przywiazales odpowiedniej wagi do rozmieszczenia
    chlopcow w pokojach w zwiazku z czym umieszczeni w jednym pokoju zostali
    chlopcy, ktorych uczucia cechowal silny wzajemny antagonizm, ze chlopcy
    mieli do dyspozycji ostre narzedia(np. noz, srubokret - nie wiemy jak
    zostalo konkretnie wybite oko), ze w pokoju znajdowaly sie nieodpowiednio
    zabezpieczone, uszkodzone meble z ostrymi krawedziamy (jezeli oko zostalo
    wybite w wyniku uderzenia o mebel), ze nie byles w wystarczajacej
    odleglosci od miejsc zdarzenia w zwiazku z czym nie mogles w odpowiednim
    czasie zapobiec wypadkowi.
    Generalnie zgadzam sie z Toba, nadmienie jeszcze ze sam znajac swoje nerwy
    nigdy nie podjalbym sie podobnego zadania ;)). Wlasciwie to wydaje mi sie,
    ze kluczowa kwestia w tej sprawie jest okreslenie jaki konkretnie byl Twoj
    zakres obowiazkow wobec chlopcow.

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 3. Data: 2003-02-18 15:36:58
    Od: "ania" <w...@N...gazeta.pl>

    a byles ubezpieczony od O C ?- bo jeżeli tak to będzie ci łatwiej,chyba że
    udowodnią ci że zaniedbałes swoje obowiązki

  • 4. Data: 2003-02-18 15:46:06
    Od: k...@p...onet.pl

    Jasne ze bylem ubezpieczony, ale chcialbym wiedziec jakie przepisy reguluja
    muja sytuacje, czy istnieje mozliwosc dopilnowania dzieci przebywajacych w 3
    roznych pokojach.
    Mysle, ze wielu osobom przydarzyly sie takie sytuacje - w jaki sposob one byly
    rozwiazane?
    Dziekuje za odzew.

  • 5. Data: 2003-02-18 15:55:20
    Od: Mackosa <mackosa@wp._NOSPAM_.pl>

    k...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > roznych pokojach.
    > Mysle, ze wielu osobom przydarzyly sie takie sytuacje - w jaki sposob one byly

    Widze kontynujesz sprawe na pl.soc.prawo, to dobrze :) Ze miales OC to
    takze cudownie :)
    Nie jestem prawnikiem, ale wiem, ze juz wiele osob sie przejechalo na
    zaniedbaniu zgloszenia szkod.
    Pamietaj takze o tym, ze wszelkie informacje zwiazane ze szkodami
    ubezpieczeniowymi nalezy zglaszac do zakladow ubezpieczen - nie pamietam
    terminu - ale wez to pod uwage. Tam wlasnie pracuja kompetentne osoby,
    ktore na pewno Tobie doradza, w koncu po cos sie ubezpieczyles ?

    Pozdrawiam,
    Mackosa <mackosa@wp_NOSPAM_.pl>