    From: "Sandra" <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: wspolnosc malzenska
    Date: Mon, 21 Oct 2002 12:15:17 +0200

    Użytkownik coffee <c...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ap0ge8$gj$...@n...gazeta.pl...
    > Sorry, ze dopiero teraz, ale rzadko mam dostep do komputera.
    > Lokal jest dla mnie klopotliwy z wielu roznych wzgledow, ale przede
    wszystkim
    > chce oszczedzic moim rodzicom zlosliwych uwag mojej tesciowej z ktora z
    > koniecznosci moja mama musi dosc czesto sie widywac. Dobytek zostal
    > podzielony uczciwie i nikt nie ma zastrzezen, mieszkanie bylo kupione
    tylko
    > dla zony i tylko formalnie jest wspolna wlasnoscia. Teraz chce to raz na
    > zawsze zalatwic.

    I nie jest to takie łatwe, w myśl art.47 k.r.o małżonkowie mogą wspólność
    ustawową rozszerzać ,ograniczać ,wyłączać.I taka umowa wymaga dla swej
    ważności aktu notarialnego.Można ją jednak zawrzeć przed zawarciem lub w
    czasie trwania związku.
    Skoro tego nie dokonaliście postanowieniami k.r.o podlegają teraz ogólnym
    przepisom k.c. lub jak wspomniałeś wcześciej w drodze sprawy o podział
    majątku. Przepisy k.r.o nie ograniczają możliwości przesunięć między masami
    majątkowymi dopuszcza się możliwość przesunięcia określonych przedmiotów
    majątkowych ale w twoim przypadku ,przesunięcie takie może odbyć sie na
    drodze np. dokonania darowizny a te czynności podlegają przepisom prawa
    cywilnego. W prawie przeważa też pogląd co do dopuszczalności takich
    przesunięć .Ma to też odzwierciedlenie w przepisach dot. odpowiedzialności
    małżonków za zobowiązania względem wierzycieli a także koszty związane z
    podatkiem. By ponieść jak najmniejsze koszty najlepszą drogą jest dla Was
    podział majątku czy nie ma możliwości by Twoją bylą żonę reprezentował
    adwokat lub ktoś z rodziny z pełnomocnictwem dla doręczeń będący w stałym
    kontakcie z tą Panią to tylko propozycja. Decyzja należy do Ciebie, ponadto
    możesz się przejść do notariusza może odnajdzie jakąś furtkę by to względnie
    załatwić.

    Sandra