    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: przedawnienie
    Date: Sat, 10 May 2003 18:51:24 +0200

    Użytkownik Kermit <k...@m...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b9j7go$cev$...@n...news.tpi.pl...

    > Jeśli dobrze doczytałem bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w
    którym
    > roszczenie stało się wymagalne (art. 120 kc),

    Oczywiscie.

    > jeśli możesz podać podstawe prawną na jakiej twierdzisz że są to trzy lata
    > to będe wdzięczny, dodam że pozyczka ta nie ma nic wspólnego z
    prowadzeniem
    > działalności gospodarczej

    Ja twierdze? Na razie jeszcze nic nie twierdzilem :-) Zaczynam teraz - jak
    ty sobie wyobrazasz, ze bank udzieli pozyczki _bez zwiazku_ z prowadzona
    dzialalnoscia??? Oczywiscie, ze to bedzie zob. z DG. Zreszta to bez
    znaczenia - okresowe i z DG maja ten sam termin przedawnienia.

    Wedlug mnie nalezy spojrzec do umowy kredytowej, ktora jest tu podstawa do
    okreslenia terminu wymagalnosci kazdej raty. Kazda rata bedzie wiec miala
    wlasny termin przedawnienia. Zakladam tu, ze pozyczka jest splacana w
    ratach, bo w przeciwnym wypadku cale pytanie byloby bezsensowne.

    A wiec - 3 lata od wymagalnosci ( uwaga na wypowiedzenie umowy kredytowej -
    skutkiem moze byc natychmiatowa wymaglanosc calosci ) kazdej raty, jesli
    zlozony zostanie pozew to bieg przedawnienia sie przerywa i od daty wyroku
    prawomocnego biegnie przez kolejnych lat 10.

    Depi.