  • 1. Data: 2002-08-29 07:15:20
    Temat: prawo ojca do paszportu - kto wie?
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Opisze najpierw po krótce sytuację. Mam znajomego, który ożenił się z
    rozwódką z dzieckiem. Chłopak ma 10 lat. Jego ojciec ma prawo do wizyt i
    zabiera małego raz na 2 tygodnie do siebie na weekend. Po każdej takiej
    wizycie moi znajomi muszą go przez kilka dni sprowadzac do pionu -
    ojciec wmawia mu jakies kosmicznie nieprawdopodobne rzeczy. Chłopak
    tęskni za ojcem a ponieważ jest za mały, to nie do końca rozumie co się
    dzieje. Z mężem matki ma bardzo dobry kontakt. Chłopak ma paszpport
    razem z matką, do końca tego roku. Już obecnie czasem powoduje to
    problemy, bo ostatnio na wycieczce szkolnej nie mógł przejśc przez
    granicę z Czechami. Matka jest dobrze sytuowana, ma dobrą prace tutaj i
    jeśli wyjechałaby na stałe gdziekolwiek za granicę to jej stan
    pogorszyłby się znacznie- dyplom nie honorowany przez inne kraje, brak
    znajomości języka itp. W ogóle to nie ma najmniejszego zamiaru
    wyjeżdżać. A tatuś nie chce zgodzić się na wyrobienie dziecku paszportu,
    robiąc przy tym wode z mózgu dziecku, ze mamusia na pewno wyjedzie z nim
    i już nei będzie miał tatusia.

    Moi znajomi chcieli by wyrobić chłopcu paszport, ojcice się nie zgadza.
    Czy w takiej sytuacji w ogóle można wystąpić do sądu rodzinnego i czy to
    coś da? Może ktoś dysponuje wzorem pozwu? Czy są jakieś opłaty? Jakie?
    Kiedy?

    Próby przekonania ojca, że jedynie krzywdzi dziecko, bo dzieciak nie
    możepojechać ani na kolonie/obóz chociażby na Słowację albo na obóz
    językowy, spełzły na niczym.

    Argumentem za IMHO jest fakt, że matka obecnie spokojnie mogłaby
    wyjechać na stałe nie bacząc na widzimisię ojca, tylko tego nie chce.

    Prosze o odpowiedzi wyłącznie na temat tego czy da się to załatwić i
    jak, może być na priv, tylko błagam darujcie sobie propozycje jak można
    przekonac ojca, bo tego się niestety nie da zrobić.

    FUT - pl.soc.prawo

    --
    Pozdrówka
    Tatiana

  • 2. Data: 2002-08-29 07:33:55
    Temat: Re: prawo ojca do paszportu - kto wie?
    Od: "ramzes" <r...@p...onet.pl>

    Gdzieś kiedyś widziałem jakąś stronę w necie, dokładnie opisującą tą kwestię
    od strony prawnej - z tego co pamietam to jeśli ojciec/matka się nie zgadza
    na wyrobienie paszportu dziecku, a nie ma ograniczonych praw rodzicielskich,
    to pozostaje tylko sąd.
    Może ktoś dokładnie zna namiar na tą stronę i podrzuci
    Pozdrawiam,
    Rafał
    Karolinka 4l, Adrianna 6 tyg

  • 3. Data: 2002-08-29 07:36:53
    Od: siwa <siwa@bez_tego.vege.pl>

    "Xena" <t...@l...com.pl> rzecze tak w news:akkhl6$2eo$2@news.tpi.pl:

    > Moi znajomi chcieli by wyrobić chłopcu paszport, ojcice się nie zgadza.
    > Czy w takiej sytuacji w ogóle można wystąpić do sądu rodzinnego i czy to
    > coś da?

    Da. Znam przypadek analogiczny - tyle, że ojciec dziecka nie widywał a nie
    zgadzał się z małpiej złośliwości. Dziecko miało wyrobiony paszport nakazem
    sądu.
    Jak dzieciaka trzeba doprowadzać do pionu ja rozważyłabym jeszcze
    ograniczenie praw i widzenia z ojcem tylko przy matce.

    --
    | s i w a @ v e g e . p l |
    | http://franolan.one.pl/siwa |

  • 4. Data: 2002-08-29 08:03:12
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Osoba znana wszem i wobec jako siwa pisująca spod adresu
    <siwa@bez_tego.vege.pl> napisała:

    > "Xena" <t...@l...com.pl> rzecze tak w

    > Da. Znam przypadek analogiczny - tyle, że ojciec dziecka nie widywał
    > a nie zgadzał się z małpiej złośliwości. Dziecko miało wyrobiony
    > paszport nakazem sądu.

    Możesz jakieś konkrety? Ile to trwało, kosztowało od czego zacząć itp?
    Jakie podac argumenty, żeby sąd nie miał wątpliwości, że chodzi naprawde
    o dobro dziecka. może być na priv.

    > Jak dzieciaka trzeba doprowadzać do pionu ja rozważyłabym jeszcze
    > ograniczenie praw i widzenia z ojcem tylko przy matce.

    Ale dziecko tęskni za ojcem i odebranie praw ojcu chyba skrzywdziło by
    chłopca. On jest za mały, żeby pewne rzeczy zrozumiec ;-(

  • 5. Data: 2002-08-29 10:28:50
    Od: "ramzes" <r...@p...onet.pl>

    Z tego co wiem, ojca podpis jest wymagany do uzyskania paszportu przez
    dziecko (zakładam że nie ma on ograniczonych praw rodzicielskich), i jeśli
    nie wyrazi on zgody na złożenie takiego podpisu, pozostaje jedynie sąd.
    A tu z kolei - jeśli nie ma jakichś istotnych przesłanek przemawiających za
    szybkim wystawieniem paszportu, a do tego ojciec użyje jakichś sensownych
    argumentów przeciw (co trudno wcześniej przewidzieć), sprawa może trwać
    baaardzo długo.

    Procedura jest taka iż należy mu wysłać list polecony (najlepiej a
    potwierdzeniem odbioru) wzywający go do stawienia się w urzędzie
    paszportowym w celu wyrobienia paszportu dziecku w takim to a takim terminie
    (termin musi być sensowny i teoretycznie możiwy przez niego do
    zaakceptowania) - najlepiej z podaniem powodów dla których chce się wyrobić
    paszport.
    Jeśli się nie stawi (co pewnie nastąpi), należy wystąpić do sądu.
    On może zagrać na dwa sposoby: albo odeśle Ci pismo z wyjaśnieniem dlaczego
    nie wyraża zgody na paszport - wtedy sądowi pozostanie ocenić argumenty
    stron, ale mając je na piśmie możesz się przygotować do ich "zbicia"; albo
    też po prostu nie przyjdzie bez usprawiedliwienia, co postawi go w
    nienajlepszym świetle przed sądem (unikanie rozwiązania spawy).

  • 6. Data: 2002-08-29 12:21:17
    Temat: Odp: prawo ojca do paszportu - kto wie?
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik ramzes <r...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:akkt13$29cq$...@n...ipartners.pl...
    > Procedura jest taka iż należy mu wysłać list polecony (najlepiej a
    > potwierdzeniem odbioru) wzywający go do stawienia się w urzędzie

    tak ? bzdura

  • 7. Data: 2002-08-29 13:03:22
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Osoba znana wszem i wobec jako Sandra pisująca spod adresu <daria-
    1@wp.pl> napisała:

    > Użytkownik ramzes <r...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    > dyskusyjnych napisał:akkt13$29cq$...@n...ipartners.pl...
    >
    > tak ? bzdura

    Skoro bzdura Twoim zdaniem, to możesz powiedziec jak jest? Zależy mi na
    tym.

  • 8. Data: 2002-08-29 13:14:51
    Od: "Blanka" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Xena" <t...@l...com.pl> napisał w wiadomości
    > Moi znajomi chcieli by wyrobić chłopcu paszport, ojcice się nie zgadza.
    > Czy w takiej sytuacji w ogóle można wystąpić do sądu rodzinnego i czy to
    > coś da? Może ktoś dysponuje wzorem pozwu? Czy są jakieś opłaty? Jakie?

    Osoby, które ubiegają się o paszporty dla dzieci, muszą dostarczyć:

    pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na wydanie paszportu dziecku
    (obowiązkowa jest obecność rodziców lub opiekunów posiadających dowody
    osobiste, w których wpisane jest dziecko), gdy z orzeczenia sądu wynika, że
    prawo decydowania w sprawie wydania paszportu drugiemu z rodziców nie
    przysługuje. W przypadku braku zgodności stanowisk rodziców lub niemożności
    uzyskania zgody zastępuje ją orzeczenie sądu opiekuńczego (art.7 ust.4
    ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o paszportach ( Dz. U. Z 1991 r. Nr.2,
    poz.5 z póź. zm.),

    jeśli jedno z rodziców nie wyraża zgody na wyjazd dziecka, potrzebne jest
    orzeczenie sądu opiekuńczego,

    należy zaznaczyć, że własnoręczność podpisu rodziców dotycząca wyrażenia
    zgody na wydanie paszportu dziecku winna być poświadczona notarialnie lub
    przez pracownika organu paszportowego.

    Link do strony:
    http://www.mswia.gov.pl/index1_b.html

    --

    Blanka

    b...@p...onet.pl

  • 9. Data: 2002-08-29 14:13:25
    Od: "Blanka" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > coś da? Może ktoś dysponuje wzorem pozwu? Czy są jakieś opłaty? Jakie?

    Osoby, które ubiegają się o paszporty dla dzieci, muszą dostarczyć:

    wniosek o wydanie paszportu. Za dziecko do lat 13, lub dziecko, które nie
    jest w stanie podpisać się samo, mogą wniosek podpisać rodzice. Starsze
    dzieci podpisują się osobiście,

  • 10. Data: 2002-08-29 17:30:58
    Od: "Ewa P." <e...@b...wroc.pl>

> [...]
    > Czy w takiej sytuacji w ogóle można wystąpić do sądu rodzinnego i czy to
    > coś da? Może ktoś dysponuje wzorem pozwu? Czy są jakieś opłaty? Jakie?

    Były mąż mojej koleżanki nie zgadzał się na wyrobienie synowi paszportu.
    Skończyło się w sądzie rodzinnym (oczywiście wygrała). Jeśli chcesz
    szczegółów - daj znać. Spróbuję się z nią skontaktować w poniedziałek.

    Ewa