    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: pomozcie mi do egzminu -kazusy z cywila
    Date: Sun, 4 May 2003 16:21:37 +0200

    Użytkownik elais <e...@p...fm> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b90mdj$2sc$...@a...news.tpi.pl...

    > 2.Jeden z trzech wspolnikow spolki cywilnej ktorej dzialalnoscia bylo
    > prowadzenie przedsiebiorstwa transportowego kupil kolejny pojazd z
    > przeznaczeniem na dzialanosc gospodarcza w ramach spolki.Sprzedawca nie
    > wiedzial ,ze jego kontrahent jest czesciowo ubezwlasnowlniony , a
    pozoostali
    > wspolnicy nie byli poinformowani o przedmiotowej umowie sprzedazy.
    > -ocen skutecznosc umowy sprzedazy pojazdu

    Art 16,17, 18 tylko tym razem faktycznie KC. Pole do dywagacji daja przepisy
    art. 21 i 22 - czy to jest jego zarobek w rozumieniu kodeksu ( pewnie tak ),
    czy przedmioty zaostaly mu oddane do uzytku. Kwestia to przewija sie tu
    czasem w kontekscie maloletniego prowadzacego dzialalnosc gospodarcza
    pozdrawiam Sandre :-) ), niestety bez jakiegos wyraznego wniosku. Ja stoje
    na stanowisku, ze moze rozporzadzac wedle wlasnej woli, bez zgody opiekuna
    tu - kuratora ).
    A co do potrzeby uzyskania uchwaly wspolnikow, to nalezy na podstawie
    ocenic, czy zakup samochodu to zwykla czynnosc w danym przedsiebiorstwie,
    czy tez nie, jesli tak, to wszystko gra, jesli nie, to troche jest bigos, bo
    w kodeksie cyw. nie ma analogicznego przepisu, jak w KSH. A wiec - wedlug
    mnie trzeba albo stosowac analogia legis z art. 18, albo analogia iuris z
    KSH art. 29, za czym ja bym sie opowiadal, bo nie widze powodu, dla ktorego
    osoba trzecia musialby prowadzic dochodzenie, czu dany wspolnik przekracza
    granice zwyklej dzialalnosci czy tez nie. Widac teraz, dlaczego ja nie lubie
    spolki cywilnej - bo nie wiadomo jak to jesc. Pewnie jest juz jakies
    ustalone orzecznictwo w tej kwestii, ale ja nie zanm ( gupek ), Jak ktos
    wie, to niech poda.

    > -jaki skutek dla czynnosci prawnej maialaby zgoda wspolnikow na jej
    > dokonanie w przypadku ,gdy jednym z nich bylaby spolka akcyjna a
    > oswiadczenie zlozylby jeden czlonek zarzadu przy ustawowo wymaganej
    > reprezentacji lacznej

    Wydaje mi sie, ze bylaby wadliwa - jeden podpis nie wystarcza jako
    oswiadczenie woli, a wiec nie wszyscy wspolnicy sie wiazaco wypowiedzieli.
    Tak sadze.

    Depi.