  • 1. Data: 2004-04-26 06:16:51
    Temat: Odmowy wymiany prawa jazdy
    Od: "warm" <w...@w...pl>

    Witam.

    Odmówiono mi wymiany prawa jazdy kat. B na dokument nowego typu z powodu
    braku w mojej teczce w urzędzie zaświadczenia lekarskiego z roku 1985 (!).

    Prawo jazdy "zrobiłem" w roku 1980. Zostało mi wydanie jako "terminowe" na
    lat 5. Po upływie tego okresu wymieniono mi go na bezterminowe. Obecnie, jak
    wszyscy, muszę go wymienić na prawo jazdy nowego typu. Jednak, po złożeniu
    dokumentów urząd odmówił wydania nowego uzasadniając to brakiem w mojej
    teczce zaświadczenia lekarskiego z roku 1985. Poradzano mi, abym zrobił
    badania (za własne pieniądze, oczywiście) i doniósł to zaświadczenie.

    Moje pytania są następujące:

    - czy urząd odmawiając wymiany nie odbiera mi praw nabytych? Czy odmowa
    wydania nie pozbawia mnie nabytego przecież legalnie prawa do kierowawnia
    pojazdami mechanicznymi?
    W chwili obecnej dysponuję ważnym BEZTERMINOWYM prawem jazdy i to państwo
    zmusza mnie do wymiany go na nowe. Chcę (właściwie nie chcę, tylko muszę)
    oddać stary dokument i odebrać ten sam dokument tylko w innej, nowszej
    postaci. Nie występuję o rozszerzenie ani zmianę moich uprawnień.
    "Stare" prawo jazdy uzyskałem w sposób jak najbardziej legalny, a to czy
    urząd zgubił zaświadczenie sprzed 20 lat, czy urzędnik zapomniał go wówczas
    ode mnie pobrać (taka jest wersja urzędu) nie powinno mnie chyba dzisiaj
    obchodzić.

    - czy brak zaświadczenia o stanie zdrowia sprzed prawie 20 lat może mieć
    jakiekolwiek znaczenie w dniu dzisiejszym ? W urzędzie powidziano mi, że
    gdyby to zaświadczenie było, nie byłoby żadnych problemów.

    - czy odwołanie w takiej sytuacji ma szanse powodzenia i, jeśli tak, jak go
    uzasadnić?

    Odmowy na piśmie nie mam - zgłaszając sie po odbiór "zamurowało" mnie przy
    okienku tak bardzo, że zabrałem papiery i tego nie zażądałem. Ale mogę
    procedurę powtórzyć i zażyczyć sobie, żeby tym razem odpowiedziano mi na
    piśmie.

    Będę wdzięczny za wszystkie wskazówki.

    Pozdrawiam
    Warm.