  • 1. Data: 2004-05-13 06:37:50
    Temat: Odmowa wymiany prawa jazdy - jak się odwołać?
    Od: "warm" <w...@w...pl>

    Witam.

    {raz już zamieściłem ten post, ale z odpowiedzami było słabo, więc ponawiam;
    przepraszam za nachalność}
    ------
    Odmówiono mi wymiany prawa jazdy kat. B na dokument nowego typu z powodu
    braku w mojej teczce w urzędzie zaświadczenia lekarskiego z roku 1985 (!).

    Prawo jazdy "zrobiłem" w roku 1980. Zostało mi wydane jako "terminowe" na 5
    lat.
    Po upływie tego okresu wymieniono mi go na bezterminowe. Obecnie, jak
    wszyscy, muszę je wymienić na prawo jazdy nowego typu. Jednak, po złożeniu
    dokumentów urząd odmówił wydania nowego uzasadniając to brakiem w mojej
    teczce zaświadczenia lekarskiego z roku 1985. Poradzano mi, abym zrobił
    badania (za własne pieniądze, oczywiście) i doniósł to zaświadczenie.

    Moje pytania są następujące:

    - czy urząd odmawiając wymiany nie odbiera mi praw nabytych? Czy odmowa
    wydania nie pozbawia mnie nabytego przecież legalnie BEZTERMINOWEGO prawa
    do kierowawnia pojazdami mechanicznymi?
    W chwili obecnej dysponuję ważnym BEZTERMINOWYM prawem jazdy i to państwo
    zmusza mnie do wymiany go na nowe. Chcę (a właściwie nie chcę, tylko muszę)
    oddać stary dokument i odebrać ten sam dokument tylko w innej, nowszej
    postaci. Nie występuję o rozszerzenie ani zmianę moich uprawnień.
    "Stare" prawo jazdy uzyskałem w sposób jak najbardziej legalny, a to czy
    urząd zgubił zaświadczenie sprzed 20 lat, czy urzędnik zapomniał go wówczas
    ode mnie pobrać (taka jest wersja urzędu) nie powinno mnie chyba dzisiaj
    obchodzić.

    - czy brak zaświadczenia o stanie zdrowia sprzed prawie 20 lat może mieć
    jakiekolwiek znaczenie w dniu dzisiejszym ? W urzędzie powidziano mi, że
    gdyby to zaświadczenie było, nie byłoby żadnych problemów.

    - czy odwołanie w takiej sytuacji ma szanse powodzenia i, jeśli tak, jak go
    uzasadnić?

    Odmowy na piśmie nie mam - zgłaszając sie po odbiór "zamurowało" mnie przy
    okienku tak bardzo, że zabrałem papiery i tego nie zażądałem. Ale mogę
    procedurę powtórzyć i zażyczyć sobie, żeby tym razem odpowiedziano mi na
    piśmie.

    Będę wdzięczny za wszystkie wskazówki.

    Pozdrawiam
    Warm.