  • 1. Data: 2007-07-28 18:57:51
    Temat: Odmowa potwierdzenia przyjęcia / odrzucenia pisma przez firmę / jej pracownika
    Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

    Google nie pomogły więc zapytam.

    Zdarzyło mi się ostatnio że postanowiłem wystosować pismo do Firmy A oraz B:
    - w miejscu prowadzenia działalności (sklep) pracownik odmówił potwierdzenia
    przyjęcia pisma na kopii. Tłumaczył się tym że 'nie ma kierownika a on nie ma
    takich uprawnień'
    - wypełniając formularz w BOKu (Biuro Obsługi Klienta) wypełniłem jedno z pól w
    sposób który zdaniem pracownika nie był poprawny (moim był zgodnie z opisem
    formularza). Pracownik odmówił przyjęcia formularza jak i potwierdzenia odmowy
    jego przyjęcia. W moim przekonaniu przekonaniu normalna droga to przyjęcie
    formularza wniosku i potem jego odrzucenie przez Firmę z podaniem przyczyny.

    Czy obowiązek przyjęcia pisma przez Firmę / jej pracownika jest w jakikolwiek
    sposób unormowane prawnie ?
    O ile pamiętam istniał jakiś przepis KC mówiący że osoba znajdująca się w
    siedzibie/ miejscu prowadzenia działalności Firmy jest władna do jej
    reprezentacji czy jakoś tak (to do przypadku #1), nie mogę jednak teraz tego się
    doszukać.

    TomekD

  • 2. Data: 2007-07-28 20:48:04
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 28 Jul 2007 20:57:51 +0200, TomekD napisał(a):

    > Czy obowiązek przyjęcia pisma przez Firmę / jej pracownika jest w
    > jakikolwiek sposób unormowane prawnie ?

    Nie ma obowiązku przyjęcia. Co nie zmienia faktu, że takie nieprzyjęcie
    nic nie zmienia - skutek jest taki jakby przyjął (art. 61 par. 1 kc).

> [...]
    > prowadzenia działalności Firmy jest władna do jej reprezentacji czy
    > jakoś tak (to do przypadku #1), nie mogę jednak teraz tego się doszukać.

    Art. 97 kc. Ale w tym przypadku nie ma znaczenia: po pierwsze mowa jest o
    czynnościach prawnych (nie zaś oświadczeniach woli), po drugie Twoją
    sprawę załatwia art. 61 par. 1 kc.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2007-07-28 20:54:22
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał
    > Nie ma obowiązku przyjęcia. Co nie zmienia faktu, że takie nieprzyjęcie
    > nic nie zmienia - skutek jest taki jakby przyjął (art. 61 par. 1 kc).

    Tylko ciekawe jak udowodni, że mu odmówił przyjęcia ten pracownik i o co
    chodziło... Może lepiej wysłać poleconym.

  • 4. Data: 2007-07-28 20:57:11
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 28.07.2007 TomekD <t...@p...onet.pl> napisał/a:
    > Czy obowiązek przyjęcia pisma przez Firmę / jej pracownika jest w jakikolwiek
    > sposób unormowane prawnie ?

    Nie. Generalnie to jeśli jesteś w stanie udowodnić, że osoba mogła się
    zapoznać, to znaczy, że się zapoznała. W praktyce musiałbyś mieć świadka,
    który widział, że położyłeś to komuś na biurku i to najlepiej w obecności
    tej osoby. Dlatego najwygodniej wysłać poleconym za potwierdzeniem odbioru,
    to doskonały dowód. Dla absolutnej pewności można pismo pozaginać w formie
    koperty, zaadresować i w taki sposób wysłać, wtedy odpada (dość
    wyolbrzymiany podobno) 'problem białej kartki'.

    (bo ja np. nikomu nic nie podpisuję. Nie chcę, żeby potem się okazało, że
    gdzieś z treści wynikało, że się na coś zgodziłem czy coś w ten deseń. Jak
    ktoś chce mnie o czymś powiadomić na piśmie - niech powiadamia. Jak chce
    mieć dowód, ze powiadomił - sorry, musi wysłać poleconym, ja mu nigdzie się
    podpisywał nie będę.)
    --
    Samotnik

  • 5. Data: 2007-07-28 21:10:38
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 28 Jul 2007 22:54:22 +0200, Piotr [trzykoty] napisał(a):

    > Tylko ciekawe jak udowodni, że mu odmówił przyjęcia ten pracownik i o co
    > chodziło... Może lepiej wysłać poleconym.

    Tak samo jak w każdej innej tego rodzaju sytuacji. Aczkolwiek oczywiście,
    że problem odpadnie jeśli pismo zostanie skutecznie doręczone.

  • 6. Data: 2007-07-28 21:28:25
    Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

    "Olgierd" <n...@o...com> wrote in message

> [...]
    >
    > Art. 97 kc. Ale w tym przypadku nie ma znaczenia: po pierwsze mowa jest o
    > czynnościach prawnych (nie zaś oświadczeniach woli), po drugie Twoją

    Olgierd,
    Dzięki za odpowiedź i 'sznurki'.

    Patrząc na wątek trochę obawiam się że odkopałem stary spór o skuteczność
    doręcznia listu - nawet poleconego za zwrotnym poświadczniem odbioru - no bo co
    w nim było ?
    Jednak miałem okazję się przekonać że samo podpracie się konkretnymi artykułami
    KC magicznie ułatwia załatwienie spraw pozornie niezałatwialnych, może nie
    trzeba będzie słać listów...

    pozdrawiam,
    TomekD

  • 7. Data: 2007-07-29 00:49:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 28.07.2007 Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> napisał/a:
    > to doskonały dowód. Dla absolutnej pewności można pismo pozaginać w formie
    > koperty, zaadresować i w taki sposób wysłać, wtedy odpada (dość
    > wyolbrzymiany podobno) 'problem białej kartki'.

    MZ sąd uwierzy w istnienie pisma w kopercie (bo jaki miałby byc cel
    posyłania pustej kartki) natomiast w przypadku pustej koperty równie
    dobrze może uwierzyć zapewnieniom odbiorcy, że był przekonany, że to pusta
    koperta i ją wyrzucił.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2007-07-29 01:38:00
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> wrote in message

> [...]
    > posyłania pustej kartki) natomiast w przypadku pustej koperty równie
    > dobrze może uwierzyć zapewnieniom odbiorcy, że był przekonany, że to pusta

    Każda rozsądna firma w przypadku dostania pustej kartki powinna natychmiast
    odpowiedzieć co nadawca miał na myśli wysyłając pusta kartę. Wówczas jest
    kryta.

  • 9. Data: 2007-07-30 07:21:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Jul 2007, Samotnik wrote:

> [...]
    > który widział, że położyłeś to komuś na biurku i to najlepiej w obecności

    Ktoś tu zapodawał opis z zastosowaniem notariusza i kładzeniem kartki
    na środku biura :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-07-30 07:41:05
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f8gr0v$ktt$1@inews.gazeta.pl witek
    <w...@g...pl.invalid> pisze:

    > Każda rozsądna firma w przypadku dostania pustej kartki powinna
    > natychmiast odpowiedzieć co nadawca miał na myśli wysyłając pusta
    > kartę. Wówczas jest kryta.
    Ja bym ten pomysł wykorzystał szerzej. Jakbym dostał pismo z niewygodną dla
    mnie treścią, to bym wysłał do nadawcy (poleconym) zapytanie co ma oznaczać
    przysłanie mi poleconym pustej koperty. ;)

    --
    Jotte