  • 1. Data: 2009-09-15 22:59:55
    Temat: Kredyt a budowa domu
    Od: Arturo <i...@g...com>

    Witam,
    przed wejsciem w zwiazek malzenski zakupilem mieszkanie ktore zostalo
    splacone. Kilka miesiecy temu sie ozenilem. Zona jest wlascicielka
    dzialki. Chce wziac pozyczke/kredyt pod zastaw swojego mieszkania i
    wybudowac dom na dzialce zony ktora zapewnie bedzie musiala ustanowic
    wspolwlasnosc takze na mnie. Czy wybudowany dom za pieniadze z mojego
    kredytu bedzie wchodzic do wspolnoty majatkowej? Dodam ze kredyt bede
    ja splacac.
    Ewentualnie prosze o wskazowki jak zabezpieczyc swoje interesy w tych
    niepewnych dzis czasach ;-).
    Dziekuje.

  • 2. Data: 2009-09-16 00:30:23
    Temat: Re: Kredyt a budowa domu
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Arturo wrote:
> [...]
    > wspolwlasnosc takze na mnie. Czy wybudowany dom za pieniadze z mojego
    > kredytu bedzie wchodzic do wspolnoty majatkowej?

    Czyja działka tego dom. Czyli tyle ile masz udziałów w działce tyle masz
    potem swojego. jeżeli nic to nic.
    Ewentualnie przy podziale będziesz miał okazję wykazać, że nakłady
    finansowe na budowę pochodziły z twojego majątku odrębnego i żądąć o
    byłej zapewne już wtedy żony zwrotu nakładów, ale dom na jej działce
    będzie jej.
    Tylko, ze ja tu nakładów z majątku odrebnego nie widzę. Ty nie wkładasz
    w to ani grosza swojch pieniędzy, bo ty nie sprzedajesz swojego
    mieszkania żeby za to wybudować dom, a tylko hipoteką gwarantujesz
    spłate kredytu. czyli mieszkania ci przez to nie ubyło. A kredyt
    będziesz już spłacał po ślubie, czyli formalnie z majątku wspólnego.

    Dodam ze kredyt bede
    > ja splacac.

    eee, nie ma czegoś takiego. Będzisz spłacał po ślubie czyli z majątku
    wspólnego, czyli spłacać będziecie "wy" a nie "ja".
    No chyba, że masz np. jakieś dochody z praw autorskich, przewidujesz
    jakiś spadek, darowiznę, którą zamierzasz przeznaczyć na spłatę kredytu.
    Wtedy, rzeczywiscie możesz powiedzieć "ja spłacam".

    > Ewentualnie prosze o wskazowki jak zabezpieczyc swoje interesy w tych
    > niepewnych dzis czasach ;-).

    1. działka na pół,

    A najlepiej od razu ustanowić rozdzielność majątkową. Nie będzie
    problemów przy podziale.