    From: "zbyszek" <z...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Ochrona danych osobowych zmarłego i tajemnica bankowa
    Date: Thu, 14 Feb 2008 00:22:21 +0100

    Jestem w trakcie "rozliczania" przed US spadku (wyrok sądu posiadam) i w
    związku z tym
    "zbieram" z banków zaświadczenia o stanie kont zmarłego

    Ciekawy przypadek spotkał mnie w mBanku. Tuż przed śmiercią zmarły zlecił
    sprzedaż
    funduszy inwestycyjnych, ale sprzedały się już po śmierci.... Więc oprócz
    stanu konta na dzień
    śmierci poprosiłem bank o wykaz operacji na koncie po śmierci zmarłego i
    obecny stan konta - chciałem
    tym załatwić - udokumentować w US sprawę TFI, bo teraz żadnych inwestycji
    TFI tam nie ma. (pokazać kwotę
    od której podatku i tak nie płacę). I tu mnie spotkało zaskoczenie.
    Miła pani telefonicznie poinformowała mnie, że
    żadnego wykazu operacji na koncie mi nie ujawni, ani tych przed śmiercią ani
    tych po śmierci, mimo że jestem
    spadkoiercą potwierdzonym przez sąd! Nie ujawni mi też obecnego stanu konta,
    może tylko wystawić zaświadczenie
    o stanie konta w dniu śmierci - bo to wszystko jest ochrona danych osobowych
    i tajemnica bankowa (???) ale
    kiedy prześlę z US zaświadczenie o rozliczeniu to pieniądze otrzymam.

    Trochę mnie to zirytowało więc pytam czy jako prawomocny spadkobierca -
    dziedziczący takze zobowiązania zmarłego
    , mogę otrzymac potwierdzenia np dokonanych przed śmiercia spłat kredytu czy
    innych zobowiązań w razie "konfliktu" z
    wierzycielami - i tutaj także miła odpowiedź (była to naprawdę miła rozmowa)
    że nie - tajemnica bankowa! To pytam
    się czy jeśli zmarły miał zaciągnięty w ich banku kredyt, to ze względu na
    tajemnicę nie będą mnie nękać
    upomnieniami o spłatę rat - nestety odpowiedź że raty muszę spłacać. OK to
    pytam czy wobec tego mogę się dowiedzieć
    ile rat już zostało spłaconych i kiedy i kiedy i jaki kredyt był
    zaciągnięty - czyli wyciąg operacji z konta - odpowiedź = NIE tajemnica
    bankowa.

    Szczęka opada - pozostaje tylko pytanie czy to nie sen ?

    Skończyłem rozmowę bo zmarły nie miał zaciągniętego kredytu, ale zawsze może
    coś jakaś elektrownia, czy spółdzielnia upomnieć sie
    o stare rachunki i wtedy co robić????

    Może kotoś wie jaki jest zakres ochrony danych osobowych i tajemnicy
    bankowej zmarłego przed jego spadkobiercami?

    zbyszek