  • 1. Data: 2014-03-21 00:58:56
    Temat: Obowiązkowy ZUS i kary.
    Od: k...@g...com

    Naszło mnie dzisiaj i sprawdzam jakie mogą być kary
    za nie zgłoszenie przez osobę prowadzącą DG do
    obowiązkowych ubezpieczeń Może źle szukam ale
    nigdzie nie widzę że np. do 5lat albo (i) kara
    grzywny. Jeśli by żadnej kary nie było to co
    to za ubezpieczenie obowiązkowe?

  • 2. Data: 2014-03-21 20:14:14
    Temat: Re: Obowiązkowy ZUS i kary.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Mar 2014, k...@g...com wrote:

    > Naszło mnie dzisiaj i sprawdzam jakie mogą być kary
    > za nie zgłoszenie przez osobę prowadzącą DG do
    > obowiązkowych ubezpieczeń Może źle szukam

    No.
    Pic w tym, że składki należą się "z tytułu", a nie z okazji zgłoszenia,
    więc pytaniem jest, czy bonus przysługujący w składkach po wykryciu
    niezgłoszenia zaliczasz do "opłaty za niezgłoszenie", czy uważasz,
    że to już zupełnie inna sprawa? ;)

    Art.53 § 30 oraz 30a tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,216,,,us
    tawa-z-dnia-10091999-r-kodeks-karny-skarbowy.html
    ...oraz art.24 z kompletem haków (na początek 100% "dopłaty", pewnie coś
    jeszcze się znajdzie z listy z Ordynacji z art.31 acz nie sprawdzałem).

    > ale
    > nigdzie nie widzę że np. do 5lat albo (i) kara
    > grzywny. Jeśli by żadnej kary nie było to co
    > to za ubezpieczenie obowiązkowe?

    Bo najskuteczniej działa nie kara jako taka, a nieopłacalność.
    Taka nieopłacalność potocznie też określana bywa "karą", popatrz
    na przykład na opłatę specjalną za jazdę bez biletu środkami
    komunikacji publicznej.

    Dlatego mam za złe "ogólnie przyjętej" konstrukcji prawa karnego,
    że skupia się na ukaraniu sprawcy, a nie "spłaceniu szkód
    w wysokości nieopłacalnej" (statystycznie, tak, aby wszystkim
    poszkodowanym opłacało się ponieść szkodę :P)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2014-03-22 19:48:49
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 21 marca 2014 20:14:14 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    >
    > w wysokości nieopłacalnej" (statystycznie, tak, aby wszystkim
    >
    > poszkodowanym opłacało się ponieść szkodę :P)

    Niby tak. Moja chęć zdoktoryzowania się z kar i ZUSu związana była z jednym opisem
    jaki znalazłem w necie. Zus upomniał się o składki jakich ktoś nie zapłacił do 2004
    roku. Czyli pod sam koniec przedawnienia. Ten ktoś od 2004 nie prowadzi działalności.
    A ZUS chce żeby przedstawił dokumenty związane z działalnością. I to wszystkie.
    Łącznie ze zgłoszeniem do ubezpieczenia. Z opisu wynikało że zgłosił albo nie zgłosił
    z 15 lat temu. Nie znalazłem żadnych przepisów nakazujących trzymanie tak długo
    własnych dokumentów. Nawet jak by była jakaś kara za nie zgłoszenie to dawno się
    sprawa przedawniła. Ścignąć go jedynie mogą za dwa lata 2003 i 2004. Ale też z tego
    może wybrnąć jak wystąpi o umorzenie. Do 2015 jest abolicja. To po co ZUS go straszy?

  • 4. Data: 2015-03-22 21:54:11
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    k...@g...com wrote:

> [...]
    może wybrnąć jak wystąpi o umorzenie. Do 2015 jest abolicja. To po co ZUS go straszy?

    Jaka abolicja jest do 2015?