  • 1. Data: 2012-09-05 11:45:30
    Temat: Obowiązkowe uczęszczanie na w-f mimo orzeczenia
    Od: p...@g...com

    Dzień dobry,

    czy ktoś z Państwa orientuje się czy prowadzący nauczyciel w-fu ma prawo wymagać
    obecność ucznia na lekcjach w-fu mimo zwolnienia z zajęć w trybie orzeczenia
    specjalistycznego kardiochirurga?

    Uważam, że obecność na zajęciach, które zaczynają się na początku i końcu dnia jest
    niczym nieuzasadniona i jest złośliwością ze strony prowadzącego.

  • 2. Data: 2012-09-05 11:58:49
    Od: "t-1" <t...@s...pl>

    A co będziesz mówił i o co pytał, jak ten uczeń zrobi sobie krzywdę w
    czasie gdy formalnie ma lekcje?

    t-1

  • 3. Data: 2012-09-05 12:09:14
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-09-05 11:45, p...@g...com pisze:
> [...]
    niczym nieuzasadniona i jest złośliwością ze strony prowadzącego.

    Znalezione w sieci:

    Zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego (wg kuratorium
    mazowieckiego)

    Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30
    kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
    i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i
    egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 ze zm.)
    dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na
    podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w
    tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej
    opinii. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, w
    dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje
    się "zwolniony".
    Powyższy przepis wskazuje dyrektora szkoły jako osobę, która podejmuje
    decyzję o zwolnieniu z uczestniczenia w zajęciach i odnosi się do oceny
    klasyfikacyjnej z wychowania fizycznego w przypadku, gdy uczeń (ze
    względu na przeciwwskazania zdrowotne) uzyskał zwolnienie z zajęć, nie
    odnosi się natomiast do obecności ucznia na zajęciach.
    Obecność ucznia podczas zajęć wychowania fizycznego jest niezbędna do
    tego, aby uczeń zapoznał się z treściami podstawy programowej tego
    przedmiotu. Należy podkreślić, że nowa podstawa programowa wychowania
    fizycznego określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia
    23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
    przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
    (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) została uzupełniona m. in. o treści
    edukacji zdrowotnej, zasady bezpieczeństwa i higieny osobistej.
    Dyrektor szkoły może zezwolić uczniowi zwolnionemu z zajęć wychowania
    fizycznego do pozostawania pod opieką w świetlicy szkolnej, szczególnie
    wówczas, gdy zajęcia w całości poświęcone są wykonywaniu ćwiczeń
    doskonalących sprawność fizyczną. Uczeń ten ma również prawo do tego,
    aby rodzice usprawiedliwili mu ewentualną nieobecność na zajęciach.

    A więc nie do nauczyciela WF należy decyzja a dodatkowo jest uzasadniona
    przepisami prawa - postępuje prawidłowo.

    --
    spp

  • 4. Data: 2012-09-05 13:10:11
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-09-05 12:55, p...@g...com pisze:

    > Dziękuję uprzejmie za bardzo poważne i profesjonalne potraktowanie postawionych
    przeze mnie pytań.

    > Czy w przypadku osoby dorosłej, istnieje konieczność usprawiedliwiania siebie
    podczas nieobecności na zajęciach?

    I znów z sieci:

    Ani rodzice, ani pełnoletni uczeń nie mają prawa usprawiedliwiać
    nieobecności. Mogą tylko prosić (wnosić) o usprawiedliwienie. Decyzja o
    usprawiedliwieniu (bądź nie) jest czynnością administracyjną, dokonuje
    tego szkoła (najczęściej wychowawca klasy działając w imieniu dyrektora
    szkoły jako kierownika zakładu administracyjnego). Dyrektor szkoły jest
    z mocy ustawy uprawniony i zobowiązany do władczej kontroli uczęszczania
    uczniów do szkoły.
    Przepisy prawa oświatowego nie precyzują, co jest, a co nie jest
    usprawiedliwieniem nieobecności ucznia w szkole. W takich przypadkach
    decyzje podejmuje organ uprawniony do stosowania tego prawa (tu:szkoła).
    Oczywiście musi to być zgodne ze zdrowym rozsądkiem, doświadczeniem
    życiowym i pedagogicznym oraz ustawowymi celami placówki (nie wolno
    pozwolić uczniom na nieuzasadnioną absencję, bo regularne uczęszczanie
    do szkoły jest dobrem chronionym prawem do tego stopnia, że zawarowane
    jest przymusem administracyjnym; za niedopełnienie obowiązku
    uczęszczania grozi postępowanie sądowe albo grzywna w celu przymuszenia).
    Przy określaniu zasad usprawiedliwiania można stosować analogie do
    sytuacji pracownika usprawiedliwiającego nieobecność w pracy, studenta
    usprawiedliwiającego nieobecność na zajęciach itp.

    W interesie ucznia leży przekonać nauczyciela, że powód nieobecności
    jest ważny i prawdziwy, bowiem odmowa usprawiedliwienia nie jest decyzją
    administracyjną (jako że nie wpływa na status prawny ucznia-obywatela
    poza szkołą-zakładem), jest tylko aktem władztwa wewnątrzzakładowego
    (reguluje wyłącznie funkcjonowanie ucznia-użytkownika szkoły na terenie
    zakładu) - i w związku z tym od tej odmowy nie przysługuje
    uczniowi/rodzicom droga odwoławcza (co najwyżej prośba do dyrektora o
    ponowne rozpatrzenie sprawy - rozstrzygnięcie dyrektora jest ostateczne
    i nie podlega nawet bezpośredniej kontroli sądowej).

    > Czy można wystosować prawnie uzasadnione pismo, że w trakcie trwania zajęć
    fizycznych zrzekam się prawa do ponoszenia przez szkołę odpowiedzialności za wynikłe
    szkody z tytułu nieobecności?

    A po co skoro teoretycznie jest na tle dorosły by samodzielnie za siebie
    odpowiadać?

    > W szkole uczeń płaci obowiązkowe OC - podstawę 30 zł + 70zł dodatkowe - z tytułu
    odbywanych praktyk.

    OC jest od szkód wyrządzonym innym, nie sobie.
    Zresztą to i tak nie ma większego znaczenia - fakt ubezpieczenia nijak
    się ma do obowiązku szkolnego.

    --
    spp

  • 5. Data: 2012-09-05 13:36:47
    Od: p...@g...com

    W dniu środa, 5 września 2012 13:10:47 UTC+2 użytkownik spp napisał:

    > OC jest od szkód wyrządzonym innym, nie sobie.
    >
    > Zresztą to i tak nie ma większego znaczenia - fakt ubezpieczenia nijak
    >
    > się ma do obowiązku szkolnego.

    Jedna sprawa staje mi się niejasna, jaki obowiązek do uczęszczania do szkoły ma
    osoba, np. która ukończyła szkołę średnią i podstawowy państwowy obowiązek, do
    uczęszczania do szkoły np.: dekarskiej, kosmetycznej, jakiejkolwiek państwowej
    zawodowej?

  • 6. Data: 2012-09-05 14:35:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    spp wrote:

    > I znów z sieci:
    >
    > Ani rodzice, ani pełnoletni uczeń nie mają prawa usprawiedliwiać
    > nieobecności.

    Bzdura.
    I rodzic i pelnoletni uczen maja prawo usprawiedliwiac nieobecnosc.
    Nauczyciel odnotowuje tylko fakt, ze rodzice o nieobecnosci ucznia wiedza.

    Powtarzane plotki sa po prostu wygodne dla szkoly bo inaczej uczniowie
    wykorzystywaliby swoje prawo nagminnie,

    Jest z tym dokladania tak samo jak bylo z tym samousprawiedliwianiem sie.
    Wszyscy oficjele wypowiadali sie, ze nie ma takiej mozliwosci dopoki
    ktos nie postawil sprawy na ostrzu noza i ktos musial oficjalnie
    przyznac, ze dorosly uczen moze sa sie usprawiedliwic.
    Ba. Idac dalej. Na wywiadowce takiego doroslego ucznia, nauczyciel nie
    ma prawa udzielic jego rodzicom zadnej informacji bez zgody ucznia.

  • 7. Data: 2012-09-05 14:40:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    p...@g...com wrote:
> [...]
    niczym nieuzasadniona i jest złośliwością ze strony prowadzącego.

    Nauczyciel wf nie ma nic do gadania.
    Zwolnienie lekarskie z w-f zwalnia z obowiazku wykonywania cwiczen, ale
    nie z obencosci na lekcji. Nauczyciel wf moze mu wymyslec inne zadania,
    chociaz mocno sie zastanawiam co mialby z nim robic.
    Zwroc sie do dyrektora szkoly z wnioskiem o zwolnienie z obecnosci na
    tych zajeciach. Po prostu po ludzku mu wytlumacz, ze przychodzenie nie
    ma sensu. Jak ci pojdzie na reke, to powiniens dostac pismo dyrektora,
    ze zwalnia cie z obecnosci. A jak nie, to bedziesz musial ten rok sie
    przemeczyc.

  • 8. Data: 2012-09-05 15:16:11
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-09-05 14:35, witek pisze:

    > Bzdura.
    > I rodzic i pelnoletni uczen maja prawo usprawiedliwiac nieobecnosc.
    > Nauczyciel odnotowuje tylko fakt, ze rodzice o nieobecnosci ucznia wiedza.

    ... ale nie uznają jej za usporawiedliwioną.

    Nawet w Sejmie plotkują:

    http://forum.gazeta.pl/forum/w,413,128665276,1286769
    80,MEN_o_prawach_i_obowiazkach_uczniow_pelnoletnich.
    html

    --
    spp

  • 9. Data: 2012-09-05 15:37:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 05 Sep 2012 07:40:46 -0500, witek napisał(a):

> [...]
    > sensu. Jak ci pojdzie na reke, to powiniens dostac pismo dyrektora, ze
    > zwalnia cie z obecnosci. A jak nie, to bedziesz musial ten rok sie

    I jeszcze jedna rada. Metoda zastosowana przez moją sąsiadkę gdy dyrekcja
    nie chciała zwolnić jej niepełnosprawnego syna z obecności na WF. Pomogło
    zaświadczenie od psychologa o złym wpływie na psychikę zmuszania do
    biernego obserwowania zajęć uczniów pełnosprawnych.

  • 10. Data: 2012-09-05 15:58:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    spp wrote:

    > ... ale nie uznają jej za usporawiedliwioną.

    bo nikomu sie nie chce kopac z koniem.
    pogadamy za pare lat jak sie paru uczuniow zbierze i postanowi cos z tym
    zrobic.

    > Nawet w Sejmie plotkują:
    >
    > http://forum.gazeta.pl/forum/w,413,128665276,1286769
    80,MEN_o_prawach_i_obowiazkach_uczniow_pelnoletnich.
    html

    sejm to akurat najgorsze miejsce do interpretacji prawa.