    From: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: OEM i płyta główna
    Date: Sun, 27 Jan 2008 13:36:31 +0100

    Witam!

    Na wstępie zaznaczę, że przeglądnąłem podobne tematy w archiwum grupy, ale
    nie znalazłem konkretów - większość dyskusji (czy raczej kłótni) polegała na
    pustej polemice pomiędzy panem Arkiem Buzdyganem a innymi grupowiczami.

    Na pl.comp.os.ms-windows.winnt wybuchła kolejna dyskusja na temat
    licencjonowania OEM. Mam w związku z tym kilka konkretnych pytań, bo
    chciałbym potwierdzić (lub może zrewidować) moje postrzeganie prawa
    dotyczącego licencji na oprogramowanie.

    1. Czy kliknięcie "Tak, zgadzam się" bądź wciśnięcie F8 (="zgadzam się")
    podczas instalacji programu bądź systemu jest według polskiego prawa
    równoważne z wyrażeniem zgody na postanowienia tzw. EULA i jest wiążące (tzn
    sąd uzna, że użytkownik wyraził zgodę)?

    Moim zdaniem: tak - ale nie mam podstaw prawnych.

    2. Kto rozpatruje niejednoznaczności w licencji? Problem polega na tym, że
    MS w licencji OEM napisał, że system nie może zostać przeniesiony na inny
    KOMPUTER, gdzie KOMPUTER bardzo niejasno został zdefiniowany jako:

    <cytat>
    Używany w niniejszej Umowie Licencyjnej termin
    KOMPUTER oznacza SPRZĘT, jeśli SPRZĘT jest
    pojedynczym systemem komputerowym, lub oznacza
    system komputerowy, z którym SPRZĘT współdziała, jeśli
    SPRZĘT jest składnikiem systemu komputerowego.
    </cytat>

    We wszelkich wypowiedziach, m.in w czatach producentów zrzeszonych w MSowej
    grupie OEM, podczas rozmów z konsultantami MS Polska, firma ta jednomyślnie
    i jednoznacznie definiuje KOMPUTER jako płytę główną - jednak nie ma tego
    zapisu explicite w licencji EULA. Czy zatem:

    a) PRZED podpisaniem (zgodzeniem się na warunki licencji) mogę (powinienem)
    dowiedzieć się, co oznacza wg MS "KOMPUTER" (płyta główna) i wtedy zgodzić
    się lub nie na warunki licencji?

    b) Czy to sąd ustala, co oznacza w licencji wyrażenie KOMPUTER?

    c) Czy mogę przyjąć własną definicję tego słowa i wobec nieprecyzyjnej
    definicji w licencji będzie to zgodne z prawem?

    Moim zdaniem - a), ale znów nie mam podstaw prawnych.

    3. Czy ograniczenie możliwości instalacji oprogramowania do jednego
    komputera jest niesprzeczne z polskim prawem?

    Moim zdaniem: jest niesprzeczne.

    Bardzo proszę osoby które zechcą mi odpowiedzieć, o podanie podstaw
    prawnych, bowiem tylko taka informacja będzie dla mnie obecnie wartościowa.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!