  • 1. Data: 2003-01-14 14:28:45
    Temat: Nowy kodeks pracy - 30 minut przerwy
    Od: Mariusz Jedrzejewski <m...@p...com.pl.nospam>

    Witam.
    Pisze moj tekst jeszcze raz, poniewaz przeszedl bez echa, moze teraz ktos
    kompetentny sie wypowie, gdzyz bardzo zalezy mi na odpowiedzi. Chyba ze to
    za trudne pytanie...

    Jak wiadomo, w ciagu dnia pracownik ma prawo do 30 minut bezplatnej przerwy
    w pracy.
    Wiadomo rowniez, ze nie kazdemu ta przerwa odpowiada, np w zwiazku z takim
    charakterem pracy, ze naprawde ciezko te 30 minut znalezc (znam kilka takich
    przypadkow osobiscie).
    Narzucanie 30 minut ekstra, bezplatnej roboty w takim przypadku jest dla
    mnie ciezkie do przyjecia.
    Moje pytanie brzmi (nie jestem prawnikiem, nie znam sie na kodeksach itp):

    Czy jest mozliwosc napisania jakiegos kwitu do pracodawcy, w ktorym
    decydujemy sie nie korzystac z ww przerwy 30 minutowej, i konczyc prace po
    8h pobytu w firmie (zamiast po 8:30)?

    Mariusz
    Registered Linux User #206046
    email: m...@p...com.pl.nospam

  • 2. Data: 2003-01-14 14:57:05
    Temat: Re: Nowy kodeks pracy - 30 minut przerwy
    Od: "Shivman" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz Jedrzejewski"
    > Pisze moj tekst jeszcze raz, poniewaz przeszedl bez echa, moze teraz ktos
    > kompetentny sie wypowie, gdzyz bardzo zalezy mi na odpowiedzi. Chyba ze to
    > za trudne pytanie...

    30 min. przerwa wynikała wcześniej z KP i wtedy mogłeś i tak wyjść po 8
    godzinach :-) (mam na myśli system pracy ośmiogodzinny)
    Czyżby coś się zmieniło? i pracodawca nie chciał zapłacić za przerwę?
    No chyba że ty chcesz wychodzić po 7 i pół godzinie.
    A tak na marginesie. Przerwy wymyślono w określonym celu potwierdzając to
    wieloletnimi badaniami.
    Rozumiem że się w pracy nudzisz ;-)

    Shivman
    s...@p...onet.pl

  • 3. Data: 2003-01-14 15:04:22
    Od: Mariusz Jedrzejewski <m...@p...com.pl.nospam>

    W artykule <b018e4$l3l$1@news.tpi.pl> Shivman napisa?(a):
    > 30 min. przerwa wynika?a wcze?niej z KP i wtedy mog?e? i tak wyj?ae po 8
    > godzinach :-) (mam na my?li system pracy o?miogodzinny)
    > Czy?by co? si? zmieni?o? i pracodawca nie chcia? zap?aciae za przerw??
    > No chyba ?e ty chcesz wychodziae po 7 i pó? godzinie.

    Wlasnie nie. Wychodzic musze po 8.5h, a chcialbym po 8. Jednak, jestem -
    wbrew swojej woli - zmuszony do siedzienia na niechcianej przeze mnie
    polgodzinnej przerwie, za ktora nie jest mi placone. Z tej przerwy chcialbym
    zrezygnowac, ale w KP jest ten przepis, ktory... Wlasnie moje pytanie: ktory
    mozna ominac kwitem czy nie?

    > A tak na marginesie. Przerwy wymy?lono w okre?lonym celu potwierdzaj?c to
    > wieloletnimi badaniami.
    > Rozumiem ?e si? w pracy nudzisz ;-)

    Hmmmm ;-)

  • 4. Data: 2003-01-14 17:58:06
    Od: "Shivman" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz Jedrzejewski" <m...@p...com.pl.nospam>
    > ........Wychodzic musze po 8.5h, a chcialbym po 8. Jednak, jestem -
    > wbrew swojej woli - zmuszony do siedzienia na niechcianej przeze mnie
    > polgodzinnej przerwie, za ktora nie jest mi placone. ......

    Sory ale rozumiem że albo kodeks się zmienił, albo pracodawca nadużywa
    swoich uprawnień.

    Shivman
    s...@p...onet.pl

  • 5. Data: 2003-01-15 08:21:55
    Od: Mariusz Jedrzejewski <m...@p...com.pl.nospam>

    W artykule <b01j1j$a30$1@news.tpi.pl> Shivman napisa?(a):
    > U?ytkownik "Mariusz Jedrzejewski" <m...@p...com.pl.nospam>
    >
    > Sory ale rozumiem ?e albo kodeks si? zmieni?, albo pracodawca nadu?ywa
    > swoich uprawnie?.

    Owszem. Kodeks sie zmienil.
    Cytat z:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Praca/zmiany_
    spis.html
    punkt 11 "Rozdzia? VI Czas pracy" (kawalek tesktu z tego wlasnie odnosnika)

    Przerwa w czasie pracy

    Do obowi?zkowej pi?tnastominutowej przerwy wliczanej do czasu pracy,
    udzielanej pracuj?cemu co najmniej 6 godzin dziennie (art. 12910 § 1 k.p.),
    od 29 listopada dodano fakultatywn? przerw? w wymiarze do 60 minut "na
    spo?ycie posi?ku lub za?atwienie spraw osobistych" (art. 12910 § 2 k.p.).

    Wprowadzenie tego przepisu by?o zapewne podyktowane zamiarem zarysowania
    wyra 1/4 nej ró?nicy mi?dzy podstawowym a przerywanym systemem czasu pracy. W
    podstawowym istniej? dwie przerwy: nie wliczana do czasu pracy - nowa,
    wynosz?ca maksymalnie do godziny, i 15-minutowa, wliczana do czasu pracy
    (obowi?zkowa dla pracuj?cego 6 godzin lub d?u?ej jednego dnia).

    I wlasnie o ten tekst: "nie wliczana do czasu pracy - nowa, wynosz?ca
    maksymalnie do godziny..."
    U nas jest to 30 minut.

    I czy jest mozliwosc z tego zrezygnowac w jakis cywilizowany sposob?