  • 1. Data: 2008-06-24 09:34:56
    Temat: Niezgodność towaru z umową - termin 14 dni dla Sprzedawcy
    Od: gollum <n...@u...pl>

    Jak to jest z tymi 14 dniami? Od kiedy do kiedy dokładnie one się liczą?

    10 czerwca wysłałem do sprzedawcy towar z żądaniem naprawy lub wymiany
    (z tytułu niezgodności towaru z umową), przesyłkę otrzymał 11 czerwca.
    14 dni liczy się od 10.06 (dnia wysłania) czy 11.06 (dnia otrzymania
    przesyłki przez sprzedawcę)?
    Wiążąca jest data otrzymania przeze mnie stanowiska sprzedawcy, czy
    dzień wysłania pisma?
    W ustawie jest mowa tylko o 14 dniach, stąd moje wątpliwości.

    PS. A może to chodzi o 14 dni roboczych, a nie kalendarzowych? :o

  • 2. Data: 2008-06-24 10:49:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Jun 2008, gollum wrote:

> [...]
    > liczy się od 10.06 (dnia wysłania) czy 11.06 (dnia otrzymania przesyłki przez

    Niewątpliwie to drugie i pierwszym dniem jest dzień następny.
    Akty:
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=321
    _117.html

    Cytaty:
    3. Jeżeli sprzedawca, który
    otrzymał od kupujšcego żšdanie okreœlone w ust. 1,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nie ustosunkował się do tego żšdania w terminie 14 dni, uważa się,
    że uznał je za uzasadnione.
    Art. 111
    § 1. Termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia.

    § 2. Jeżeli poczštkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie,
    nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie
    nastšpiło.

    > Wiążąca jest data otrzymania przeze mnie stanowiska sprzedawcy, czy dzień
    > wysłania pisma?
    > W ustawie jest mowa tylko o 14 dniach, stąd moje wątpliwości.

    Przyznam, ze to wzbudza moje wątpliwości: pogląd:
    http://www.um.sosnowiec.pl/upload/dokumenty/doc/TERM
    INYREKLAMCYJNE.doc
    ...że ma *powiadomić* nie przystaje mi do literalnego zapisu, że
    ma się *ustosunkować*, a rozważania SN, acz dotyczące istotnie
    róznej sprawy (przetargu), jednak równie istotnie podobne co do
    meritum (ustawowe określenie terminu) są tu:
    http://www.uzp.gov.pl/zagadnienia-merytoryczne/prawo
    -polskie/orzecznictwo-sadowe/sad-najwyzszy/uchwa142a
    -sadu-najwyzszego-z-dnia-6-lipca-2005-w-sprawie-bieg
    u-terminu-na-wniesienie-odwo142ania-sygn-iii-czp-41-
    05
    +++
    Nie ma tu mowy o tym, że warunkiem "skutecznoœci" rozstrzygnięcia co do
    protestu miałoby być doręczenie tego rozstrzygnięcia

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-06-24 15:14:57
    Od: gollum <n...@u...pl>

> [...]
    >
    > § 2. Jeżeli poczštkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie,
    > nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie

    To jest akurat dla mnie jasne, że pierwszym dniem jest dzień następny po
    otrzymaniu przez Sprzedającego żądania.

    > Przyznam, ze to wzbudza moje wątpliwości: pogląd:
    > http://www.um.sosnowiec.pl/upload/dokumenty/doc/TERM
    INYREKLAMCYJNE.doc

    Ale w tym samym dokumencie jest (na samym dole):

    ------------------
    Złożyłam reklamację telewizora do sprzedawcy, a odpowiedź o jej
    odrzuceniu dotarła do mnie pocztą po terminie 14 dni. Czy moja
    reklamacja została uznana? Sprzedawca twierdzi, ze dotrzymał
    terminu gdyż nadał na poczcie list w 14 dniu.

    Sprzedawca nie ma racji. Nadanie listu przed upływem 14 dni
    nie jest wystarczające do dochowania terminu 14 dni na
    rozpatrzenia zgłoszenia reklamacyjnego. Odpowiedź musi bowiem
    dotrzeć przed 14 - toma dniami do kupującego. Sprzedawca nie
    musi tego robić pisemnie. Forma powiadomienia o rozpatrzeniu
    jest obecnie dowolna, byleby wiadomość dotarła przed upływem 14
    dni do kupującego.
    ------------------

    Czyli wychodzi na to, że jeśli jutro (25.06) nie otrzymam odpowiedzi,
    automatycznie Sprzedawca zgadza się z moim żądaniem. Dobrze myślę?

  • 4. Data: 2008-06-24 15:29:14
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    gollum pisze:

> [...]
    >
    > Czyli wychodzi na to, że jeśli jutro (25.06) nie otrzymam odpowiedzi,
    > automatycznie Sprzedawca zgadza się z moim żądaniem. Dobrze myślę?

    Raczej źle, teza nie do obronienia przed sądem. Pomyśl: list polecony
    może być awizowany przez 14 dni. Odbierając go w tym ostatnim dniu
    spowodowałbyś, że każda reklamacja byłaby uznana po Twojej myśli, nawet
    jeśli sprzedawca wysłałby odpowiedź w dniu otrzymania reklamacji.

    L.

  • 5. Data: 2008-06-24 19:50:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    INYREKLAMCYJNE.doc

    > Ale w tym samym dokumencie jest (na samym dole):

    Właśnie ten pogląd wzbudza moje wątpliwosci :)
    Ustawa nie zawiera słów "ustosunkować się i powiadomić", z czego *może*
    wynikać, że jednoznaczne "ustosunkowanie" jest wystarczające.
    Rzecz jasna wiem, że takie przedstawienie sprawy jest kontrowersyjne,
    bo oznacza ni mniej ni więcej że konsument *musi* sam zainteresować
    się wynikiem, jeśli chce mieć "twardy dowód" na przekroczenie terminu,
    a wiem że powszechnie wyrażane opinie są odmienne.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-06-25 10:59:54
    Od: gollum <n...@u...pl>

    > Właśnie ten pogląd wzbudza moje wątpliwosci :)

    No też nie do końca wiem, co o tym myśleć. Z drugiej strony Sprzedawca
    teoretycznie mógłby powiadomić mnie o wyniku reklamacji choćby
    telefonicznie, a pisemnie wysłać swoją drogą (oczywiście przed upływem
    14 dni, zaznaczając, że poinformował mnie telefonicznie w dniu tym i tym
    ). Wtedy byłby "kryty".

> [...]
    > się wynikiem, jeśli chce mieć "twardy dowód" na przekroczenie terminu,
    > a wiem że powszechnie wyrażane opinie są odmienne.

    Czyli teoretycznie nie do końca wiadomo, jak to rozumieć. Ale też nie
    wierzę, że nikt nie wie. W końcu niejednokrotnie można się spotkać z
    terminem X dni na reklamację czy coś - jak to jest wówczas interpretowane?