  • 1. Data: 2005-09-16 12:12:18
    Temat: Nieścisłości w prawie o ruchu drogowym ???
    Od: "the.one" <t...@g...xx>

    Witam,

    Nie jestem prawnikiem a niestety trafil mi sie do rozwiazania problem z
    interpretacja pewnych przepisow. Oto problematyczne fragmenty:

    "Prawo o ruchu drogowym
    Art. 61.
    11. Jeżeli masa, naciski osi lub wymiary pojazdu wraz z ładunkiem lub bez
    ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w
    przepisach określających warunki techniczne pojazdów ORAZ określonych w ust. 6,
    8 i 10,
    przejazd pojazdu jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia."

    "Prawo o ruchu drogowym
    Art. 64.
    1. Ruch pojazdu lub zespołu pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub
    bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w
    przepisach o drogach publicznych, ALBO którego wymiary lub masa wraz z ładunkiem
    lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach
    niniejszej ustawy, jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia."

    Kilka slow wyjasnienia: przepisy określające warunki techniczne pojazdów to
    ustawa o drogach publicznych oraz rozporzadzenie ministra infrastruktury w
    sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
    Ustepy 6, 8 i 10 przewiduja normy wyzsze niz wyzej wymienione przepisy o
    warunkach tech. poj. Natomiast "przepisy określające warunki techniczne
    pojazdow" z art.61 to faktycznie "przepisy o drogach publicznych" z art.64. No i
    tutaj powstaje moj problem gdyz: w art.61 jest slowo ORAZ a w art.64 jest slowo
    ALBO. Powoduje to ze zapisy te sa ze soba sprzeczne dla kilku szczegolnych
    przypadkow. Ktory artykul powinien wiec byc brany pod uwage?

    Konkretnie chodzi o przypadek taki: prawo o ruchu drogowym w art.61 ust. 6
    dopuszcza przejazd pojazdem o szerokosci do 3 m. Natomiast przepisy o drogach
    publicznych okreslaja, ze pojazdy nie moga byc szersze niz 2,55 m. I stad
    problem... W tym szczegolnym przypadku mamy: w art.61 jesli pojazd jest szerszy
    niz 2,55 m oraz szerszy niz 3 m to musi posiadac zezwolenie na przejazd. Za to w
    art.64 mamy, jesli pojazd jest szerszy niz 2,55 m lub szerszy niz 3m to musi
    miec zezwolenie... juz nie wyrabiam.

    Jesli nizbyt dokladnie wyjasnilem o co mi chodzi to chetnie odpowiem na wiecej
    pytan, albo podesle o ktore akty prawne konkretnie chodzi.

    Pozdrawiam
    the.one

    --
    Forum Legionowo:

  • 2. Data: 2005-09-16 14:23:05
    Temat: Re: Nieścisłości w prawie o ruchu drogowym ???
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "the.one" <t...@g...xx> napisał:

    >Art. 64. 1. [ciach] ALBO którego wymiary lub masa wraz z ładunkiem
    Art. 64 PoRD brzmi (skrót):
    przewidzianych dla danej drogi w przepisach określających warunki
    techniczne pojazdów ORAZ określonych w art. 61 ust. 6, 8 i 10, jest
    dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.
    Nie wiem skąd ty masz taką treść ? (link do PoRD w stopce).

    >w art.61 ust. 6 dopuszcza przejazd pojazdem o szerokosci do 3 m.
    Wraz z ładunkiem, pod warunkiem że pojazd juz ma 2,55 m

    >jesli pojazd jest szerszy niz 2,55 m oraz szerszy niz 3 m
    Logicznie nie może byc szerszy niż.. i jednocześnie szerszy niż...
    Mylisz pojęcia szerokość pojazdu i szerokość pojazdu z ładunkiem.

    Artur Golański
    --
    http://artgola.webpark.pl/kodeks

  • 3. Data: 2005-09-16 17:01:15
    Od: "the.one" <t...@g...xx>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.
    > Nie wiem skąd ty masz taką treść ? (link do PoRD w stopce).

    Zmiana zostala uchwalona 29 lipca, podpisana przez prezydenta 16 sierpnia, nie
    wiem kiedy zostanie ogloszona: http://ks.sejm.gov.pl/proc4/ustawy/3921_u.htm

    > Wraz z ładunkiem, pod warunkiem że pojazd juz ma 2,55 m

    > Logicznie nie może byc szerszy niż.. i jednocześnie szerszy niż...
    > Mylisz pojęcia szerokość pojazdu i szerokość pojazdu z ładunkiem.

    Nie myle pojec, tylko robie skroty myslowe. W tabeli kar/oplat za przejazd
    pojazdem nienormatywnym nie ma znaczenia czy pojazd ma ladunek czy nie, wazne sa
    faktyczne wymiary calego pojazdu. Problem jest tylko w okresleniu czy pojazd w
    specyficznych przypadkach (z ladunkiem) moze miec do 3m szerokosci i nie placic
    za zezwolenie, czy tez nie moze miec wiecej niz 2,55 m szerokosci. Potrzebna mi
    wiedza akurat na temat tego przypadku, pozostale sa jednoznaczne.

    the.one

  • 4. Data: 2005-09-16 19:57:10
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "the.one" <t...@g...xx> napisał:

    > nie wiem kiedy zostanie ogloszona
    Czyli do czasu ogłoszenia jeszcze nie obowiązuje.
    Musze sprawdzić w Dz.U.

    > (z ladunkiem) moze miec do 3m szerokosci i nie placic
    >za zezwolenie, czy tez nie moze miec wiecej niz 2,55 m szerokosci.
    Odpowiedź masz tu: " przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy",
    czyli istotne są przepisy PoRD i art. 61 ust. 6, a także ust.11.
    IMHO zezwolenie nie potrzeba, jesli wraz szer. z ładunkiem nie
    przekracza 2,55 m lub 3 m, ale pod warunkiem, ze szer. poj. jest 2,55.

    Artur Golański

  • 5. Data: 2005-09-17 07:44:09
    Od: "the.one" <t...@g...xx>

    > Czyli do czasu ogłoszenia jeszcze nie obowiązuje.
    > Musze sprawdzić w Dz.U.

    Cale szczescie, ze jeszcze nie obowiazuje. Ja niestety musze to wiedziec zanim
    wejdzie w zycie. Czy ktos wie jak dlugo mozna czekac na ogloszenie w Dz.U.? Jest
    to gdzies okreslone w przepisach?

> [...]
    > IMHO zezwolenie nie potrzeba, jesli wraz szer. z ładunkiem nie
    > przekracza 2,55 m lub 3 m, ale pod warunkiem, ze szer. poj. jest 2,55.

    Zauwaz, ze jest tam napisane "w przepisach o drogach publicznych [...] albo
    [...] w przepisach
    niniejszej ustawy". Wiec jednak nie jest to takie jednoznaczne.

    the.one

  • 6. Data: 2005-09-17 10:14:07
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "the.one" <t...@g...xx> napisał:

    >Cale szczescie, ze jeszcze nie obowiazuje.
    Tego do końca nie wiemy. Pozniej sprawdze to dokladnie i ewentualnie
    napisze.

    >Wiec jednak nie jest to takie jednoznaczne.
    Ależ jest !
    Zwrot "przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach
    publicznych" dotyczy wyłącznie 'nacisku osi',
    natomiast 'wymiary lub masa wraz z ładunkiem' dotyczy "niniejszej
    ustawy", czyli PoRD, a tobie chodzi o wymiary ZTCW.

    Artur Golański

  • 7. Data: 2005-09-17 22:55:28
    Od: "the.one" <t...@g...xx>

> [...]
    > natomiast 'wymiary lub masa wraz z ładunkiem' dotyczy "niniejszej
    > ustawy", czyli PoRD, a tobie chodzi o wymiary ZTCW.

    No widzisz i to jest fragment, ktorego caly czas nie bylem w stanie zauwazyc
    mimo ze napisane czarno na bialym. Wielkie dzieki za pomoc.

    the.one