  • 1. Data: 2003-01-06 16:33:59
    Temat: Najem lokali - Pomozcie!!!
    Od: "Almanah" <a...@p...fm>

    Szanowni grupowicze:
    1)Czy najem prywatnego budynku czy jest dzialalnoscia gospodarcza?
    2)Czy w przypadku wielu wspolwlascicieli nieruchomosci i wielu najemcow
    rozliczanie przychodow i kosztow (oraz wplat podatku dochodowego i VAT do
    urzedu)moze byc prowadzone przez jednego wspolwlasciciela upowaznionego
    notarialnie przez pozostale osoby?
    Jakie sa podstawy prawne.
    Bede niezmiernie wdzieczny za pomoc!!!

    Pozdrawiam,
    Almanah

  • 2. Data: 2003-01-06 19:55:01
    Temat: Re: Najem lokali - Pomozcie!!!
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Almanah" <a...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Szanowni grupowicze:
    > 1)Czy najem prywatnego budynku czy jest dzialalnoscia gospodarcza?
    Wszystko zależy od zakresu: jeśli to jest kilka mieszkań a czynność
    /wynajmowanie/ będzie wykonywana częstotliwie, powtarzalnie to wtedy jest to
    dział. gospodarcza /NSA 16.09.1998r/
    Gdy np.jeden lokal wynajmujesz komuś przez wiele lat albo kilka lokali
    wynajmujesz kilku osobom/firmom. Ale jeśli 1 lokal wynajmiesz np.na 1 rok to
    nie jest to już działalność.

> [...]
    > rozliczanie przychodow i kosztow (oraz wplat podatku dochodowego i VAT do
    > urzedu)moze byc prowadzone przez jednego wspolwlasciciela upowaznionego
    Hm - to już zadanie dla dobrego prawnika /ja nim nie jestem/ i zależy od
    pkt.1. Skoro piszesz, że dużo najemców to pewnie będzie działalność. Wiem,
    że współwłaściciele albo tworzą spółkę i ona jest podmiotem, rozliczającym
    się z U.S. lub też zawierają umowy notarialne ale nie wiem, na jakich
    zasadach. Radzę iść do dobrego prawnika a niestety - o takiego co zna się na
    problemach nieruchomości coś trudno, o czym świadczy brak odpowiedzi na
    większość postów dotyczących tej materii.
    Koszt obsługi adwokackiej jest kosztem prowadzenia najmu więc możesz to
    potem odliczyć od przychodu.
    Nie oszczędzaj na samym początku bo odbije się to na pewno za jakiś czas
    /np.przy pierwszej kontroli skarbowej/.

    Wiewióra
    l...@p...onet.pl
    pisząc na priva z adresu usuń .spam.

  • 3. Data: 2003-01-06 20:43:55
    Od: "Almanah" <a...@p...fm>

> [...]
    > potem odliczyć od przychodu.
    > Nie oszczędzaj na samym początku bo odbije się to na pewno za jakiś czas

    Na wstepie dziekuje za odpowiedz.
    Wyjasniam. Jest to biurowiec wynajmowany 3 najemcom. Jeden ze
    wspolwlascicieli jest upowazniony notarialnie do wszelkich dzialan
    zwiazanych z ta nieruchomoscia.

    Almanah

  • 4. Data: 2003-01-06 21:33:26
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    > Na wstepie dziekuje za odpowiedz.
    > Wyjasniam. Jest to biurowiec wynajmowany 3 najemcom. Jeden ze
    > wspolwlascicieli jest upowazniony notarialnie do wszelkich dzialan
    > zwiazanych z ta nieruchomoscia.

    Czyli sporo pomieszczeń, wynajmowanych kilku najemcą. Jak odejdą to
    poszukacie nowych? Czyli działalność. Wpis do ewidencji, Regon, NIP.
    Nawet jeśli jeden upoważniony to współwłasność nie jest zniesiona ani też
    nie zbyli własności. Czyli każdy z właścicieli ma dochód i musi się z niego
    w US rozliczyć. Jak to zrobić technicznie /największy problem z VAT/ to już
    prawnik poradzi: można podzielić się lokalami /dla każdego wg udziałów/ albo
    stworzyć jakąś spółkę albo może coś jeszcze mądrzejszego.
    Moi panowie wybrali spółkę: VAT odprowadza spółka a dochodowy każdy z panów
    wg udziałów. Najważniejsze, to wszystko dobrze na początku "ułożyć", biorąc
    pod uwagę podatki, pracowników /ZUS/, oczekiwania współwłaścicieli itp.
    Można też zatrudnić licencjonowanego /!/ zarządcę i wtedy on się rozlicza.
    Żeby konkretnie radzić trzeba znać dokładnie sytuację. A to nie zabawa na
    grupę. Radzę - znajdź prawnika, który ci to dobrze poukłada.

    Pozdrawiam

    Wiewióra

  • 5. Data: 2003-01-07 21:04:10
    Od: "Almanah" <a...@p...fm>

> [...]
    > Żeby konkretnie radzić trzeba znać dokładnie sytuację. A to nie zabawa na
    > grupę. Radzę - znajdź prawnika, który ci to dobrze poukłada.

    Bylem dzis w US i dowiedzialem sie ze wynejam nie jest DG :-)
    Niestety jednak bede musial zalozyc Spolke, bo inaczej musialbym wystawiac
    bardzo duzo faktur itd. itp. (bo kilku wspolwlascicieli).
    Czy orientujecie sie jaki rodzaj Spolki bedzie najprostszy i
    najwygodniejszy(bez rejestrowanie w sadzie itd itp). Slyszalem ze do
    jakiegos rodzaju trzeba wnosic procentowe wplaty od udzialu, a niechcialbym
    placic procentow od mojego udzialu w tej nieruchomosci :-( Czy jest jakas
    prostsza forma Spolki? Niestety mam prywatna firme i nie orientuje sie
    wogole w spolkach :-(
    Bede wdzieczny za pomoc.

    Almanah