  • 1. Data: 2005-05-18 20:11:09
    Temat: Nabycie własności przez zasiedzenie a dzierżawa
    Od: "Ryszard105" <r...@o...pl>

    Witam !
    Mam taki problem.
    Mamy działkę z domem pobudowanym przez ojca w 1950 r. W tamtym czasie
    budowało się na dziko, więc właściciel terenu do tej pory w zasadzie jest
    nie ustalony, i do terenu przyznaje się gmina.
    Mieszkamy tam i jesteśmy zameldowani od samego początku do dnia dzisiejszego
    i płacimy wszystkie zobowiązania w terminie.
    Chcielibyśmy uregulować status własności przez zasiedzenie czy jakoś tak. I
    teraz dostaliśmy z gminy propozycję, żeby podpisać dzierżawę na okres trzech
    lat. Nie wiem o co chodzi. Czy to nie zaszkodzi nam w staraniu się o
    ustalenie własności przez zasiedzenie. Czy to nie jest czasem jakiś podstęp
    ze strony cwanych urzędników z gminy, którzy mają chrapkę na te tereny, bo
    takich jak my jest kilka rodzin. Czy po upływie trzech lat na które
    podpisalibyśmy tą umowę nie okaże się, że gmina sprzedała komuś nasze tereny
    i będziemy musieli opóścić nasze domy. Nadmienię, że do terenów tych nie
    rości sobie prawa żaden inny właściciel z jakiegokolwiek tytułu.
    Proszę o ewentualną poradę jak rozwiązać ten problem.
    pozdr
    W.W.

  • 2. Data: 2005-05-19 07:47:47
    Od: "Pan Jan" <p...@T...pl>

    CYT. "Czy to nie jest czasem jakiś podstęp
    ze strony cwanych urzędników z gminy, którzy mają chrapkę na te tereny, bo
    takich jak my jest kilka rodzin. "
    Tak .Podstep.Podobnie robi gmina w Warszawie.Gmina usiłuje was podejść, po
    podpisaniu dzierżawy nici z zasiedzenia.
    PJ

  • 3. Data: 2005-05-19 08:32:35
    Od: "xmarcel" <x...@c...pl>

    Użytkownik "Ryszard105" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    > teraz dostaliśmy z gminy propozycję, żeby podpisać dzierżawę na okres
    trzech

    pod zadnym pozorem niepodpisujcie takiej umowy !!!!

    nic nienapisales o okolicznosciach wejscia rodziny w posiadanie tej
    nieruchomosci. Przydala by sie jakas umowa (wtedy nieruchomosci
    kupowalo sie na umowe pisana w domu, w obecnosci swiadkow, a potem
    tylko zglaszalo do wlasciwego wydzialu miasta, czy gminy - tak pewnie
    bylo w Waszym przypadku) swiadkowie, jakiekolwiek inne dokumenty.
    musicie udowodnic, ze jestescie posiadaczami samoistnymi - gdy
    podpiszecie umowe dzierzawy to poprostu przyznacie sie do posiadania
    zaleznego(co zamknie droge zasiedzenia).

    sprawa jest powazna, wiec zastanowcie sie nad zaangazowaniem prawnika.

    pozdrawiam
    xmarcel

  • 4. Data: 2005-05-19 15:37:57
    Od: "Anstak" <a...@b...o2.pl>

    Na pierwszy rzut oka wydaje sie ze juz skutecznie zasiedzieliscie ten teren
    najpozniej w 1980 roku ( termin 30 lat jesli byliscie w zlej wierze, 20
    jesli w dobrej) Wiec nic nie stoi na przeszkodzie by stwierdzic
    zasiedzienie. W zadnym wypadku nic nie podpisujcie!!!!! Najlepiej jak
    najszybciej skontaktujcie sie z prawnikiem ktory przejrzy dokumetacje
    zwiazana z nieruchomoscia. To powazna sprawe i raczej nie temat na grupe.Z
    ciekawosci, z jakiej czesci Polski jestescie? Juz ktos pisal w tym temacie,
    ze pare gmin robi takie numery.

    Pozdr
    Ania

  • 5. Data: 2005-05-19 16:19:40
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Anstak napisał(a):
> [...]
    > najpozniej w 1980 roku ( termin 30 lat jesli byliscie w zlej wierze, 20
    > jesli w dobrej) Wiec nic nie stoi na przeszkodzie by stwierdzic

    Jeśli do terenu przyznaje się teraz gmina, to zapewne przed 1990 rokiem
    należał do Skarbu Państwa. A wtedy jego zasiedzenie było
    niedopuszczalne. Termin zasiedzenia biegnie dopiero od 1990 roku
    (konkretna data do ustalenia), podlega jednak skróceniu o połowę.

> [...]
    > ciekawosci, z jakiej czesci Polski jestescie? Juz ktos pisal w tym temacie,

    Nie nazwałbym tego robieniem numerów przez gminy, a po prostu naturalną
    ochroną ich majątku.
    Myślę też że na miejscu pytającego można spodziewać się niedługo pozwu,
    inaczej działania gminy byłyby mało konsekwentne.
    Rada z prawnikiem bardzo rozsądna.

    KG