  • 1. Data: 2003-05-14 12:07:10
    Temat: NIEPRAWIDŁOWO DZIAŁAJĄCE OPROGRAMOWANIE - RĘKOJMIA, GWARANCJA CZY JESZCZE COŚ INNEGO
    Od: "xaree" <x...@p...onet.pl>

    Ponad dwa lata temu firma w której pracuję zakupiła pakiet oprogramowania
    obliczeniowo graficznego przeznaczonego do projektowania. Oprogramowanie
    jest dość skomplikowane i zapoznanie się i sprawdzenie jego działania
    zajmuje sporo czasu. Niedawno okazało się, że program przy pewnych
    obliczeniach (standardowych z punktu widzenia celu jakiemu służy)podaje
    błędne wyniki. Może to mieć wpływ na jakość produkowanych przez moją firmę
    opracowań projektowych. Producent oprogramowania nie chce usunąć bezpłatnie
    wady, zasłaniając się specyficznym systemem aktualizacji oprogramowania, za
    który trzeba słono co roku płacić. Krótko mówiąc producent mówi, że aby
    usunąć wadę trzeba wykupić usługę polegającą na aktualizacji oprogramowania
    na nowszą wersję, która to zawiera także całkowicie nowe elementy. Chodzi o
    to, że nie mają "łatki" poprawiającej tą wersję programu którą mamy w
    firmie, a nie chcą dać nam nowszej wersii programu, która zawiera nowe
    elementy.

    Czy podpierając się prawem rękojmi lub gwarancji można wymóc na dealerze
    wymianę programu??

    Pozdr.
    A.R.

  • 2. Data: 2003-05-16 07:35:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 May 2003, xaree wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Czy podpierając się prawem rękojmi lub gwarancji można wymóc na dealerze

    A co kupiłeś ?

    Bo jeśli "standardowo", czyli tylko licencję na program - to ja
    zazwyczaj porównuję to do kupna obrazka który przestał komuś się
    podobać :] Niestety polskie prawo "z grubsza" pozwala traktować
    oprogramowanie jako "utwór". *TYLKO* jako utwór, jeśli ktoś nie
    zauważył co chciałem powiedzieć :), w odróżnieniu od np. bułek
    czy butów (które *muszą* mieć pewne wartości użytkowe/konsumpcyjne)

    Jeśli masz coś takiego jak SPD (opis oprogramowania: co *gwarantuje
    się* że jest wykonywane przez program) i błąd toto narusza... no
    to może masz szanse, bo znaczy że kupiłeś utwór (jakieś_tam_prawo_
    do_niego) który ma wartość użytkową. FYI: np. Windows wartości
    użytkowej NIE MAJĄ.

    Takie rzeczy się jednak zdarzają, np:
    http://h18004.www1.hp.com/info/SPD/
    - polecam cytaty o "ograniczeniu całkowitej odpowiedzialności
    do kwoty nie większej niż 1 milion dolarów USA :), to jest
    odpowiedź *ile* *konkretnie* się gwarantuje. Zaznaczam że
    w wygranie przed sądem owego miliona nie wierzę :[, ale
    w dostanie (w takim przypadku jak twój) darmowego upgrade
    - bez wątpienia :)

    pozdrowienia, Gotfryd