  • 1. Data: 2006-11-05 14:28:41
    Temat: Może ktoś mi wyjaśni? (gromadzenie SMSów)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    O ile mi wiadomo na założenie podsłuchu obywatelowi odpowiednie służby
    potrzebują odpowiedniego zezwolenia, nie mogą tak po prostu wpiąć
    nadajnika w jego linię telefoniczną albo umieścić mikro nadajników w
    jego mieszkaniu. Samowolne założenie komu podsłuchu też grozi
    więzieniem, czyli nie można np. sąsiadowi podłożyć w mieszkaniu
    chociażby jednego z najtańszych mikrofonów bezprzewodowych do kupienia
    za 10 zł na Allegro.

    Prawo gwarantuje obywatelowi prawo do poufnej korespondencji i np.
    pracownik poczty przyłapany na czytaniu cudzych listów z cała pewnością
    poniesie korespondencje.

    A więc może mi ktoś wyjaśni DLACZEGO i jakim prawem wszystkie SMSy
    wysyłane przez kogokolwiek są zapisywane i przechowywane przez okres
    dwóch lat? A teraz władza zastanawia się jeszcze na wydłużeniem tego
    okresu do lat pięciu... No dobrze, walka z przestępczością - to brzmi
    naprawdę ładnie, ale to zupełnie tak, jakby otwierać KAŻDY list wysyłany
    przez kogokolwiek, robić ksero i na wszelki wypadek umieszczać w jakimś
    archiwum, gdyby ten list miał się okazać ważnym dowodem w jakimś
    przyszłym postępowaniu karnym.

    Przecież jeśli chodzi o przestępstwa gospodarcze, to i tak ludzie ich
    dokonujący nie są chyba na tyle głupi, żeby informacje, które mogą ich
    pogrążyć wysyłać tak niebezpieczną drogą jak SMS czy rozmawiać o nich
    przez telefon. Pomijając już kwestie organów ścigania, krążą opinie, że
    algorytmy stosowane przez operatorów GSM już dawno zostały złamane i
    część hackerów wyposażonych w skaner częstotliwości oraz odpowiednie
    oprogramowanie potrafi przechwytywać wiadomości oraz podsłuchiwać
    rozmowy. Są bezpieczniejsze sposoby komunikacji.

    Natomiast jeśli jakiś bardziej "pospolity" kryminalista zostawi po sobie
    ślad w postaci SMSa, to najprawdopodobniej cechujący go brak rozsądku
    spowodował powstanie wielu innych dowodów, a więc nie wyolbrzymiałbym
    tej zasługi przechowywanych SMSów w łapaniu przestępców.

    Poza tym... Kto sprawdza sprawdzających? Jaką mam gwarancję, że jakiś
    pracownik sieci GSM nie bawi się dobrze czytając mojej korespondencji ze
    znajomymi lub dziewczyną? Jaką mam gwarancję, że przy okazji dla
    rozrywki nie poczytają sobie czasem o poufnych sprawach obywateli jacyś
    funkcjonariusze?

    Uważam, że SMSy powinny być zapisywane dopiero po uzyskaniu
    odpowiedniego nakazu, dokładnie jak ma to miejsce z zapisywaniem rozmów
    telefonicznych czy stosowaniem podsłuchów w mieszkaniu czy samochodzie,
    ponieważ jest to analogiczna sytuacja. Co o tym myślicie?

  • 2. Data: 2006-11-05 14:31:15
    Temat: Re: Może ktoś mi wyjaśni? (gromadzenie SMSów)
    Od: wombi <w...@n...pl>

    Atlantis napisał(a):
    >jakim prawem wszystkie SMSy

    Ano takim:
    1.Kodeks postępowania karnego,
    2.Prawo telekomunikacyjne,
    3.Ustawa o kontroli skarbowej.

  • 3. Data: 2006-11-05 14:47:36
    Od: Piotr Biegała <piotr@biegala_SPAM_WON_.pl>

    W dniu nie, 05 lis 2006 o 15:31 GMT wombi napisał na grupę:

    >Ano takim:
    >1.Kodeks postępowania karnego,
    >2.Prawo telekomunikacyjne,
    >3.Ustawa o kontroli skarbowej.

    Prawdziwy, szanujacy sie przestepca i tak jak chwile pomysli to fundnie
    sobie kanal komunikacyjny ktorego nie da sie zapisac, lub zapis bedzie
    bezwartosciowy, lub nie da sie go powiazac z przestepca;-)))

    Wystarczy chwile pomożdzyć.

    piotr(szympans)biegala.pl Piotr Biegała

  • 4. Data: 2006-11-05 15:04:23
    Od: "Igor" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > telefonicznych czy stosowaniem podsłuchów w mieszkaniu czy samochodzie,
    > ponieważ jest to analogiczna sytuacja. Co o tym myślicie?

    Najlepsze jest, że sam gdybyś chciał zobaczyć swoje smsy to nie masz takiej
    mozliwości :-) Uważam, że w normalnej sytuacji okres taki powinien wynosić
    góra 2-3 miech. a jak jest postanowienie sądu lub prokuratora to wtedy
    odpowiednio dłużej - jak przy podsłuchu.

    Igor
    www.serwisprawa.pl
    Sprawiedliwość idzie za prawem

  • 5. Data: 2006-11-05 16:04:33
    Od: "Zbig.T" <t...@g...pl>

    A skąd informacja, że SMS-y są zapisywane ?
    Billingi tak, SMS-y nie.
    Pzdr.

  • 6. Data: 2006-11-05 16:20:57
    Od: "rezist.com" <r...@s...us>

    > A skąd informacja, że SMS-y są zapisywane ?
    > Billingi tak, SMS-y nie.

    nie tylko smsy :)

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 7. Data: 2006-11-05 16:26:42
    Od: KrzysiekPP <j...@N...ceti.pl>

    > A więc może mi ktoś wyjaśni DLACZEGO i jakim prawem wszystkie SMSy
    > wysyłane przez kogokolwiek są zapisywane i przechowywane przez okres
    > dwóch lat? A teraz władza zastanawia się jeszcze na wydłużeniem tego

    Pewnie sie ucieszysz jak ci powiem, ze część telefonów zapisuje je na
    stałe w swojej pamieci :)))))))))) A pozniej sprzedajesz nieswiadom taki
    telefon, a tu tyle tajemnic zyciowych razem z nim idzie ....

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kszysiek.xt.pl/

  • 8. Data: 2006-11-05 16:34:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    KrzysiekPP napisał(a):

    > Pewnie sie ucieszysz jak ci powiem, ze część telefonów zapisuje je na
    > stałe w swojej pamieci :)))))))))) A pozniej sprzedajesz nieswiadom taki
    > telefon, a tu tyle tajemnic zyciowych razem z nim idzie ....

    Co masz na myśli pisząc "na stałe"? Telefony posiadają jakąś dodatkową
    pamięć przechowywującą usunięte SMSy bez wiedzy użytkownika, czy masz na
    myśli możliwość odzyskania skasowanych z pamięci flash wiadomości? ;) To
    drugie to wiadome - tak samo jak z tymi bydlakami z gdańskiego
    gimnazjum, którzy pewnie usunęli ten film z komórki przez "usuń" nie
    nadpisując go niczym ani nie używając żadnego narzędzia do bezpowrotnego
    niszczenia danych.

    # /George Orwell - Rok 1984/

  • 9. Data: 2006-11-05 16:36:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    wombi napisał(a):

    > Ano takim:
    > 1.Kodeks postępowania karnego,
    > 2.Prawo telekomunikacyjne,
    > 3.Ustawa o kontroli skarbowej.

    Taa... Tylko taka sytuacja godzi w elementarne wartości charakteryzujące
    demokrację i społeczeństwo obywatelskie.

  • 10. Data: 2006-11-05 16:46:39
    Od: KrzysiekPP <j...@N...ceti.pl>

    > Co masz na myśli pisząc "na stałe"? Telefony posiadają jakąś dodatkową
    > pamięć przechowywującą usunięte SMSy bez wiedzy użytkownika, czy masz na

    No taki jeden "system operacyjny" w telefonie znanego producenta
    zapisuje smsy w dodatkowym pliku ... ten plik nie jest kasowany zadną
    znaną "szaremu" uzytkownikowi komendą/pozycją w menu.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kszysiek.xt.pl/