  • 1. Data: 2006-11-05 12:09:51
    Temat: prawomocność apelacji
    Od: "witek" <r...@w...pl>

    Witam,
    Kiedy wyrok kończący rozprawę apelacyjną staje się prawomocny ?
    Powód wniósł apelację przeciwko ZUS o zwrot niesłusznie pobranych
    świadczeń. Powód apelację przegrał. Kiedy wyrok Sądu II
    instancji, który zapadł na rozprawie apelacyjnej stanie się
    prawomocny ? Powód w ciągu 7 dni wniósł o doręczenie wyroku z
    uzasadnieniem. Czy to coś zmienia jeśli chodzi o termin
    prawomocności ? Może ktoś miał podobne doświadczenia i wie kiedy
    ZUS zacznie egzekwować korzystny dla siebie wyrok ? Wiem, że ZUS
    czeka na dokumenty z Sadu ? Ile to może potrwać ? Ile mam jeszcze
    czasu na zebranie pieniędzy, które jestem winny Zusowi ?
    pozdrawiam
    pka

  • 2. Data: 2006-11-05 13:40:43
    Temat: Re: prawomocność apelacji
    Od: "ja" <q...@v...pl>

    Z tego co pamiętam w dniu ogloszenia wyroku staje sie prawomocny.
    Od tego dnia przysługują Ci nadzwycznajnie środki zaskarżenia.

  • 3. Data: 2006-11-05 15:21:46
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    Użytkownik "ja" <q...@v...pl> napisał w wiadomości
    s.com...
    >Z tego co pamiętam w dniu ogloszenia wyroku staje sie >prawomocny.
    >Od tego dnia przysługują Ci nadzwycznajnie środki zaskarżenia.

    A zlozyl wniosek o uzasadnienie, bo moze nosi sie z zamiarem wniesienia
    kasacji - co jednak w sprawach ubezpieczeniowych jest obwarowane szczegolnie
    mocno.

    Wniesienie kasacji (czy tez samego wniosku o uzasadnienie) nie wplywa na
    prawomocnosc wyroku II instnacji.
    -----------
    Zapraszam na Forum Prawników - www.advokat.com.pl

  • 4. Data: 2006-11-05 17:21:20
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    ja <q...@v...pl> dosć niespodziewanie napisał(a):
    > Z tego co pamiętam w dniu ogloszenia wyroku staje sie prawomocny.

    Staje się wykonalny, nie musi być prawomocny. Czy jest prawomocny, to zależy
    od tego, czy w danej sprawie przysługuje skarga kasacyjna

    A jak w tej kokretnej sprawie jest, to nie wiemy - za mało danych. Jeżeli
    skarga nie przysługiwała, to wyrok jest prawomocny, niezależnie od zlozenia
    wniosku o doręczenie z uzasadnieniem. Jeżeli skarga przysługuje, to wyrok
    stanie się prawomocny w razie nie złozenia skargi kasacyjnej we właściwym
    czasie, albo w razie odrzucenia czy oddalenia kasacji

    --
    Roman Rumpel GG 9429617 Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 5. Data: 2006-11-05 18:11:52
    Od: "witek" <r...@w...pl>

> [...]
    > stanie się prawomocny w razie nie złozenia skargi kasacyjnej we właściwym
    > czasie, albo w razie odrzucenia czy oddalenia kasacji

    Sprawa dotyczy zwrotu nienależnie pobranego świadczenia przez
    rencistę od ZUS. Młoda osoba, która otrzymywała rente z powodu
    częściowej niezdolności do pracy /choroba serca/ poczuła sie na
    tyle lepiej, że podjeła pracę zarobkową. W tym samym czasie
    otrzymywała rentę i zarabiała na umowę zlecenie. Po pewnym czasie
    zawiesiła swoją rentę, ale i tak zarobki były na tyle duże, że
    przekroczyły pułap wyznaczony ustawowo. Osoba została zobowiązana
    przez ZUS do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia w wysokości
    około 1700 zł. Czy w takiej sprawie przysługuje kasacja ? Jeśli tak
    to może ktoś wie ile wynosi stawka pełnomocnika /adwokata, radcy
    prawnego/ wnoszącego kasację za powoda ?
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-11-05 18:51:26
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    witek <r...@w...pl> dosć niespodziewanie napisał(a):

    >Osoba została zobowiązana
    > przez ZUS do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia w wysokości
    > około 1700 zł. Czy w takiej sprawie przysługuje kasacja ?

    Nie
    Art. 3982§ 1. kpc Skarga kasacyjna jest niedopuszczalna w sprawach o prawa
    majątkowe, w których wartość przedmiotu zaskarżenia jest (...) w sprawach z
    zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych - niższa niż dziesięć tysięcy
    złotych.

    Tak więc wyrok oddalajacy apelację w tej sprawie jest zarowno wykonalny, jak
    i prawomocny.

  • 7. Data: 2006-11-05 21:39:51
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Roman Rumpel napisał(a):
    > Staje się wykonalny, nie musi być prawomocny. Czy jest prawomocny, to
    > zależy od tego, czy w danej sprawie przysługuje skarga kasacyjna

    Skarga kasacyjna przysługuje od prawomocnego wyroku (art.398[1]§1 kpc).
    Od nowelizacji kpc z lutego 2005 wyrok sądu II instancji jest prawomocny.

    jw.

    KG

  • 8. Data: 2006-11-05 21:49:45
    Temat: Re: Re: prawomocność apelacji
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Roman Rumpel* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > Staje się wykonalny, nie musi być prawomocny. Czy jest prawomocny, to
    > zależy od tego, czy w danej sprawie przysługuje skarga kasacyjna

    Hola, hola: kasacja przysługuje *od prawomocnego wyroku*. To są nowe
    przepisy (już prawie 2 lata), czasem się ludziom myli ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 9. Data: 2006-11-05 22:03:18
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Olgierd <n...@n...problem> dosć niespodziewanie napisał(a):

    > Hola, hola: kasacja przysługuje *od prawomocnego wyroku*. To są nowe
    > przepisy (już prawie 2 lata), czasem się ludziom myli ;-)

    Ano, czasem się myli ;-(
    Biję się w piersi.

    Na obronę mam to, że istoty sprawy to nie zmienia