  • 1. Data: 2002-07-19 14:56:12
    Temat: Mieszkanie - spadek
    Od: Basia Zygmańska <j...@s...gliwice.pl>

    Sprawa jest następująca :

    Zmarła starsza pani mająca dwóch dorosłych synów, obydwaj z rodzinami.
    Mieszkała w małym mieszkaniu własnościowym, wykupionym 2 lata temu,
    jednak nie do końca spłaconym.
    Dodatkowo na mieszkańcu ciązy obowiązek spłaty remontu dachu z przed 1
    roku w wysokosci 4000 zł.

    Obecnie ma być przeprowadzone postępowanie spadkowe.
    Synowie są w zgodzie i o mieszkanie sądzić się nie będą, ponieważ są
    jedynymi spadkobiercami, zapewne bedzie tak że jeden z nich zachowa
    mieszkanie, drugi będzie go spłacał.

    Pytanie :
    Czy to mieszkanie wolno sprzedać, czy obowiązuje 5-letni okres
    karencji (mieszkanie było wykupione od gminy ze zniżką) ?
    Jeśli nie wolno sprzedać, czy wolno je legalnie wynająć ?
    Jeśli tak - jak to załatwić, czy trzeba zgłaszać do Urzędu Skarbowego
    ?

    Obydwaj synowie tej pani mają dzieci w wieku szkolnym, w tej chwili
    mieszkanie nie jest potrzebne, bo każdy z nich ma gdzie mieszkać, ale
    zapewne za kilka lat przydałoby się dla któregoś z wnuków.
    Jednocześnie obydwu rodzinom się nie przelewa, utrzymywanie pustego
    mieszkania jest dla każdej z tych rodzin bez sensu. Ponadto ten, który
    miałby ewentualnie mieszkanie spłacać też nie bardzo miałby z czego.

    Jeśli to coś wnosi - to jeden z synów zmarłej był u niej cały czas
    zameldowany, mimo ze faktycznie mieszkał gdzie indziej (z żoną). Ale
    to i tak chyba nie ma wpływu na całą sprawę.

    Bardzo proszę o rzeczową odpowiedź, gdyż jestem w sprawach prawnych
    kompletnym laikiem.

    Pozdrowienia.

    Basia

  • 2. Data: 2002-07-22 08:55:59
    Temat: Re: Mieszkanie - spadek
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Basia Zygmańska"

    > Pytanie :
    > Czy to mieszkanie wolno sprzedać, czy obowiązuje 5-letni okres
    > karencji (mieszkanie było wykupione od gminy ze zniżką) ?

    karencja "biegnie" dalej.
    Jesli sprzedacie za 3 lata, zaplacicie podatek od sprzeazy,
    chyba, ze przeznaczone pieniadze beda na zaspokojenie potrzeb
    mieszkaniowych.

    > Jeśli nie wolno sprzedać, czy wolno je legalnie wynająć ?

    Wolno...

    > Jeśli tak - jak to załatwić, czy trzeba zgłaszać do Urzędu Skarbowego
    > ?

    No pewnie...

> [...]
    > mieszkania jest dla każdej z tych rodzin bez sensu. Ponadto ten, który
    > miałby ewentualnie mieszkanie spłacać też nie bardzo miałby z czego.

    No to mzna wynajac malzenstwu z dzieckiem i problem z glowy
    (mieszkania praktycznie nie bedzie...)

    Boguslaw>