  • 1. Data: 2002-07-19 14:27:37
    Temat: przebudowa zabytku
    Od: "\(undefined\)" <k...@i...pl.xxx>

    [uwaga cross-post]

    Witam.

    Jakie groza konsekwencje za samowolne przebudowanie zabytkowego budynku ?

    Jestem wlascicielem budyku, ktory jakims sposobem znalazl sie w rejestrze
    zabytkow. Dom jednak zaczyna sie walic, jest fatalnie zbudowany (mial to byc
    budynek tymczasowy z przeznaczniem na piekarnie, ale przyszla wojna itd.),
    zimny, wilgotny i wieeeeelki (300m^2 pow. uzytkowej na 4 osoby) a co za tym
    idzie kosztowny w utrzymaniu. Nie stac mnie na wykonanie remontu tak zeby
    zachowac oryginalna forme, ksztalt i wyglad elewacji (wyobrazacie sobie
    sciana na pol cegly bez izolacji) itp.

    Macie jakies sugestie ??? Co moge zrobic ??? Jak wykreslic go z rejestru
    zabytkow ? Czy to w ogole realne ? A moze macie jakies inne sugestie ?

    Pozdrawiam
    konrad

  • 2. Data: 2002-07-22 06:18:44
    Temat: Re: przebudowa zabytku
    Od: Paweł N <p...@n...mail.pl>

    On Fri, 19 Jul 2002 16:27:37 +0200 "\(undefined\)" <k...@i...pl.xxx> wrote:

> [...]
    >
    > Macie jakies sugestie ??? Co moge zrobic ??? Jak wykreslic go z rejestru
    > zabytkow ? Czy to w ogole realne ? A moze macie jakies inne sugestie ?

    Wykreslić można z rejestru, o ile pamiętam na wniosek właściwego ministra, lub
    w przypadku kiedy budynek utracił swoje walory zabytkowe (zniszczony,
    rozebrany). Co do kar za samowolne przebudowanie to napewno w przypadku
    "wpadki" trzeba przywrócić stan poprzedni, z tego co pamiętam to są jeszcze
    jakieś kary pieniężne. Ale jak będziesz chciał przeprowadzić remont w takim
    budynku musisz mieć zgodę konserwatora zabytków. Poza tym możesz postarać się
    o jakieś dofinansowanie z jego strony. Co prawda jest to mało realne ale
    zawsze jest jakiś cień szansy. I jeszcze jedna sprawa czy ten budynek jest aby
    napewno w rejstrze budynków czy może jedynie w wykazie?
    Jeżeli byś się zdecydował na remont, to jak już pisałem wcześniej, musisz
    uzgodnić z konserwatorem cały projekt remontu i przebudowy. Zresztą od biedy
    remontując taki budynek mozesz wykonać wszystkie prace od środka bez ruszania
    elewacji, ale i tak jest wymagana zgoda konsrewatora. Zdaję sobie sprawę że
    jest to półśrodek ale zawsze jakieś wyjście. Zresztą konserwator może wyrazić
    zgodę na zastosowanie innych materiałów w elewacji, z zachowaniem jedynie
    wartoścowych elementów sztukaterii itp. Najlepiej poprostu musisz pogadać z
    konserwatorem. Znam przypadek kiedy w średniowecznej słodowni będzie miesiło
    się biuro i Elewacje są całokwicie nowoczene z zachowaniem jedynie formy
    budynku i zabudkowych murów. Nawet stropy są po wymieniane. Tak więc sprawa
    może nie wygląda tak źle.
    --
    pozdrawiam....
    PaweŁ