  • 1. Data: 2002-01-17 10:09:40
    Temat: Masa spadkowa
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    Co grozi osobie która zataila, ukryla czesc majatku (usunela np. z lokat
    pieniadze tuz przed smiercia osoby dogorywajacej w szpitalu, posiadajac
    upowaznienie na jej konta) z masy spadkowej i tym samym (dosyc znacznie!
    bo prawie dwukrotnie) zmniejszyla naliczony podatek spadkowy.

    Jakie sa konsekwencje jezeli taka sprawa wyjdzie na jaw?

    --
    Janusz 'Kali' Kaliszczak........mailto:k...@w...pl mailto:k...@w...pl
    "Za pieniądze kupisz dobrego psa, ale nie kupisz za nie merdania jego

  • 2. Data: 2002-01-17 10:56:35
    Temat: Re: Masa spadkowa
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Janusz 'Kali' Kaliszczak" <k...@w...pl> wrote in message

> [...]
    > upowaznienie na jej konta) z masy spadkowej i tym samym (dosyc znacznie!
    > bo prawie dwukrotnie) zmniejszyla naliczony podatek spadkowy.

    Darowizna pieniedzy nie wymaga umowy notarialnej.

    Czy jest pewne, ze dogorywajaca osoba nie nakazala pelnomocnikowi
    wyplacic pieniedzy, by mu je darowac ?

    Jesli tak bylo, to pieniadze te nie wchodzily w "mase spadkowa".

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-01-17 11:07:25
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    > wyplacic pieniedzy, by mu je darowac ?
    >
    > Jesli tak bylo, to pieniadze te nie wchodzily w "mase spadkowa".

    osoba byla juz 10 dni przed smiercia nieprzytomna (mozg byl praktycznie
    martqwy i byla pod respiratorem)
    a wyplata z kont nastapila okolo 3-5 dni przed smiercia (bylem
    swiadkiem)

  • 4. Data: 2002-01-17 13:18:58
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 17 Jan 2002, Janusz 'Kali' Kaliszczak wrote:

> [...]
    > upowaznienie na jej konta) z masy spadkowej i tym samym (dosyc znacznie!
    > bo prawie dwukrotnie) zmniejszyla naliczony podatek spadkowy.

    art. 1036 - rozporządzenie majątkiem spadkowym bez zgody pozostałych
    spadkobierców jest bezskuteczne o tyle o ile narusza ich udział. W twoim
    przypadku powstaje w stosunku do "malwersanta" roszczenie zwrotne (w
    wysokości różnicy między faktycznym udziałem spadkobierców a udziałem
    który im się należał z całej masy).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 5. Data: 2002-01-17 13:21:02
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 17 Jan 2002, Boguslaw Szostak wrote:

    > Darowizna pieniedzy nie wymaga umowy notarialnej.

    Wymaga - i trzeba zapłacić od tego podatek. Tyle tylko że pieniądze
    łatwiej przekazać z ręki do ręki, a to już spełnia wymagania ustawowe
    (art. 890 ust. 1 KC).

  • 6. Data: 2002-01-17 13:38:06
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    "Gwidon S. Naskrent" wrote:

> [...]
    > przypadku powstaje w stosunku do "malwersanta" roszczenie zwrotne (w
    > wysokości różnicy między faktycznym udziałem spadkobierców a udziałem

    Pomniejsza sie w ten sposob np. moj zachowek.

  • 7. Data: 2002-01-17 14:12:20
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> wrote in message
    st...

    > Wymaga - i trzeba zapłacić od tego podatek.

    Bez wzgledu na kwote ?
    Naprawde trudno uwierzyc.
    (Ale jak Pan wie, nie jestem prawnikiem).

    > Tyle tylko że pieniądze
    > łatwiej przekazać z ręki do ręki, a to już spełnia wymagania ustawowe
    > (art. 890 ust. 1 KC).

    Boguslaw

  • 8. Data: 2002-01-17 14:24:39
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    Boguslaw Szostak wrote:

    > "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> wrote in message
    st...

    > Bez wzgledu na kwote ?
    > Naprawde trudno uwierzyc.
    > (Ale jak Pan wie, nie jestem prawnikiem).

    w tym wypadku chodzi mi o kwote znacznie przekraczajaca darowizne
    zwolniona od podatku

  • 9. Data: 2002-01-17 14:25:28
    Od: "Tytus G." <p...@p...onet.pl>

    Gwidon S. Naskrent <n...@s...pl> wrote in message
    st...

    /.../
> [...]
    > przypadku powstaje w stosunku do "malwersanta" roszczenie zwrotne (w
    > wysokości różnicy między faktycznym udziałem spadkobierców a udziałem

    Majątek spadkowy określany jest począwszy od dnia zgonu spadkodawcy,
    a jeżeli dyspozycji (wypłaty) dokonała osoba posiadająca upowaznienie do
    dysponowania lokatą (podpisane przecież przez spadkodawcę), to moim
    zdaniem nie może być mowy o nadużyciu. "Skrzywdzeni" spadkobiercy winni
    wczesniej we własnym interesie zadbać o to, by kwota lokaty została w jakiś
    sposób zabezpieczona lub rozdysponowana zgodnie z wolą spadkodawcy.
    Mogli na przykład zadbać o zapis w testamencie.

    Teraz - chcąc "odkręcac sprawę" należałoby udowadniać, że spadkodawca
    był niepoczytalny dając upowaznienie do dysponowania kontem tej określonej
    osobie. A to jest raczej niewykonalne.

    > --
    > Gwidon S. Naskrent

    Tytus G.
    Gormenghast

  • 10. Data: 2002-01-17 14:27:12
    Temat: Odp: Masa spadkowa
    Od: "Wiesława Zaleska" <w...@p...onet.pl>

    "Janusz 'Kali' Kaliszczak" <k...@w...pl> oświadczył/a:...

    > Pomniejsza sie w ten sposob np. moj zachowek.
    hm, w sumie to niezupelnie, bo z tego co pamietam, istnieje mechanizm
    'doliczania' i 'zaliczania' darowizn...

    --
    *** w...@s...pl * www.ePolisa.republika.pl ***