  • 1. Data: 2006-01-18 22:06:28
    Temat: Mandat dla nieletniego
    Od: "Dex" <d...@w...pl>

    Witam grupowiczów.
    Mam małe pytanie.
    Czy policjant, może wypisać osobie niepołnoletniej (17 lat) mandat za
    przechodzenie przez jezdnie w miejscu niedozwolonym.
    oczywiscie nie twierdze ze to co zrobil mlodszy brat jest prawidłowe bo tak
    nie powinien uczynic ale w jaki sposob mogą teraz wyegzekwowac od niego
    naleznosc.
    Druga sprawa to czy mogę napisać zazalenie na funkcjonariusza z powodu
    nieprzedstawienia się i zmuszenia do podpisania mandatu (straszenie sądem
    grodzkim)
    Dziekuje za wszystkie odpowiedzi.
    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2006-01-18 22:12:12
    Temat: Re: Mandat dla nieletniego
    Od: "Dex" <d...@w...pl>

    Dodam również że mandat wypisany został na podstawie legitymacji szkolnej do
    tego jeszcze nie podbitej

  • 3. Data: 2006-01-18 22:14:11
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Dodam również że mandat wypisany został na podstawie legitymacji szkolnej do
    > tego jeszcze nie podbitej

    17 lat wystarczy do ukarania mandatem.

    Pzdr
    Leszek

  • 4. Data: 2006-01-18 22:25:52
    Od: Przemysław Bernat <p...@p...com>

    Dnia Wed, 18 Jan 2006 23:06:28 +0100, Dex napisał(a):

    > Czy policjant, może wypisać osobie niepołnoletniej (17 lat) mandat za
    > przechodzenie przez jezdnie w miejscu niedozwolonym.

    Tego nie wiem. Ale jakoś nie widzę przeciwwskazań. Ale co do szczegółów, to
    są tu mądrzejsi ode mnie.

    > oczywiscie nie twierdze ze to co zrobil mlodszy brat jest prawidłowe bo tak
    > nie powinien uczynic ale w jaki sposob mogą teraz wyegzekwowac od niego
    > naleznosc.

    A to się robi bardzo prosto: egzekwuje się od prawnych opiekunów. A jak oni
    z synem to załatwią, to już ich sprawa. Mogą mu potrącać z kieszonkowego
    :-)

    > Druga sprawa to czy mogę napisać zazalenie na funkcjonariusza z powodu
    > nieprzedstawienia się i zmuszenia do podpisania mandatu (straszenie sądem
    > grodzkim)

    Szkoda prądu. Możesz udowodnić, że się nie przedstawił? Bo zeznania
    nieletniego, który jeszcze chwilę temu był za młody, by dostać mandat, mogą
    okazać się mało wiarygodne w konfrontacji z zeznaniami osoby zaufania
    publicznego jaką jest funkcjonariusz policji. Co do straszenia sądem
    grodzkim, to nie jest straszenie, ale informowanie. Albo delikwent
    podpisuje mandat, czym przyznaje się do winy i akceptuje wysokość kary,
    albo nie podpisuje i policja kieruje sprawę do sądu grodzkiego. Wtedy sąd
    rozstrzyga o winie i orzeka wysokość kary. Policjant jest zobowiązany
    poinformować o możliwości niepodpisania (nieprzyjęcia) mandatu i skutkach
    jakie to spowoduje. A, że ludzie boją się sądu jak ognia , i dla świętego
    spokoju podpisują, to już nie jest problem Posterunkowego :-)

    --

    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 5. Data: 2006-01-18 22:28:02
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Dex wrote:
    > Czy policjant, może wypisać osobie niepołnoletniej (17 lat) mandat

    17 lat to już pełnoletni jeśli chodzi o odpowiedzialność za wykroczenia.

    > oczywiscie nie twierdze ze to co zrobil mlodszy brat jest prawidłowe bo
    > tak nie powinien uczynic ale w jaki sposob mogą teraz wyegzekwowac od
    > niego naleznosc.

    Komornik, ściągnięcie ze zwrotu PIT (kiedy brat podejmie pracę), etc.

    > Druga sprawa to czy mogę napisać zazalenie na funkcjonariusza z powodu
    > nieprzedstawienia się

    Skargę. Jeśli odmówił przedstawienia/wylegitymowania się, możesz.

    > i zmuszenia do podpisania mandatu (straszenie sądem
    > grodzkim)

    Tu wszystko jest w porządku. Jeśli ktoś się nie zgadza ze zdaniem policjanta
    co do mandatu, jego prawem jest rozpatrzenie sprawy przez niezawisły sąd
    grodzki. Czy to brzmiało jak straszenie, czy pouczenie -- nie wiem.

    > Dodam również że mandat wypisany został na podstawie legitymacji szkolnej
    > do tego jeszcze nie podbitej

    I w czym problem?

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 6. Data: 2006-01-18 22:59:52
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Przemysław Bernat napisał(a):
    > A to się robi bardzo prosto: egzekwuje się od prawnych opiekunów.

    A niby na jakiej podstawie?

    KG

  • 7. Data: 2006-01-19 00:48:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Dex [###d...@w...pl.###] napisał:

    Jeśli ma ukończone 17-cie lat, to można na niego nałożyć mandat karny.
    Straszenie sądem grodzkim jest o tyle komiczne, że policjant ma
    obowiązek nim postraszyć. Generalnie ma obowiązek pouczyć, że odmowa
    przyjęcia mandatu łączy się ze skierowaniem wniosku o ukaranie do sądu
    grodzkiego. Jest to obowiązek policjanta. Nie mam przed oczyma
    blankietu, ale śmiem twierdzić, że nawet stosowne pouczenie znajduje
    się w jego treści. nie pamiętam jak to dokładnie tam brzmi i czy jest
    mowa o sadzie, czy tylko o prawie do odmowy przyjęcia - co zresztą na
    jedno wychodzi.

    Co do egzekucji mandatu, to już nie sprawa policjanta. Nie on to
    egzekwuje. Jak się nie uda, to się nie uda i tyle. Wcześniej, czy
    później brat prace jakąś podejmie. Wpłynie pierwsza zaliczka na
    podatek dochodowy od pracodawcy i już będzie wiadomo, skąd mu zająć
    wynagrodzenie. Wreszcie co do niepodbitej legitymacji szkolnej, to
    jest to dobry, jak każdy inny dokument stwierdzenia tożsamości -
    zwłaszcza nieletniego, który innego dokumentu nie posiada przeważnie.
    Jeśli nawet w tym roku brat już do tej szkoły nie chodzi, to nie
    zmienia to faktu, że legitymacja zawiera właściwe dane osobowe.
    Potwierdzeniem tego faktu jest pieczątka z przodu i podpis
    wystawiającego. Pieczątki z tyłu odnoszą się do przedłużenia ważności
    obowiązywania ulg w różnych biletach i z ważnością danych osobowych
    związek mają luźny, by nie napisać, że żaden.

    No i na koniec. Co do przedstawienia się, to oczywiście policjant źle
    postąpił, tym nie mniej widzę problem z ewentualnym udowodnieniem mu
    tego faktu. Poza tym numer służbowy policjanta masz na samym mandacie,
    a i często stopień, imię i nazwisko.

  • 8. Data: 2006-01-19 06:40:55
    Od: "Michał \"Kaczor\" Niemczak" <k...@p...onet.pl>

    On 1/18/2006 11:28 PM, Paweł Sakowski wrote:

    > I w czym problem?

    Tu by się można było zastanawiać. Skoro legitymacja nie podbita -
    dokument nieważny. Tak samo jest z ową legitymacją jak jedziesz
    pociagiem na ulgowym bilecie albo próbujesz coś załatwić na dokument,
    który stracił ważność (paszport). Hmm prawo jakoś to reguluje?

    Kaczor
    kaczor@NO_SPAM-plug.atn.pl
    http://przemysl.net.pl/kaczor

  • 9. Data: 2006-01-19 07:03:46
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Michał "Kaczor" Niemczak napisał(a):

> [...]
    > pociagiem na ulgowym bilecie albo próbujesz coś załatwić na dokument,
    > który stracił ważność (paszport). Hmm prawo jakoś to reguluje?

    Prawo logiki. Myślisz, że brak magicznej pieczątki spowodował zmianę
    danych osobowych zamieszczonych w legitymacji?

    M.

  • 10. Data: 2006-01-19 07:12:10
    Od: Harry <U110936510538200_USUNTO_@_WYTNIJTO_neostrada.pl>

    dowody osobiste tez traca waznosc(wydawane na 10 lat) ale watpie czy po
    tym terminie dane w nich zawarte tez traca waznosc ;)

    --
    Pozdro Harry
    gg 833844