  • 1. Data: 2005-06-11 10:13:06
    Temat: Mam zglosci do prokuratury czy jak ?
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

    Witam
    Uwazam, ze prezes naszej Spoldzielni Mieszkaniowej lamie prawo, gdyz zasiada
    w zarzadzie innej SM. A w Prawie Spoldzielczym jest mowa o tym, ze czlonek
    Zarzadu nie moze pracowac u konkurencji. Moim zdaniem inna SM jest
    konkurencja. NApisalem o tym do Rady NAdzorczej ale oni na ten temat
    oczywiscie maja inne zdanie. No i pytanko : gdzie takie cos moge zglosic ?
    Czy to ma byc jakby sprawa gdzie bede strona ? Czy to z urzedu sie powinna
    jakas instytucja zajac tym ?
    Chcialbym miec wplyw na ta sprawe w toku jej postepowania oraz miec dostep
    do jej wynikow (np jak umorza to czemu, ze bede sie mogl odowlywac itp)
    Jak to zrobic ?

    Fantom

  • 2. Data: 2005-06-11 13:29:18
    Temat: Re: Mam zglosci do prokuratury czy jak ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    Do prokuratury jest sens zgłaszać, jeśli:

    1) Sam fakt konkurencji jest obwarowany przepisem karnym (a chyba nie
    jest, jak pamiętam);

    2) można dowieść, ze w wyniku takiego stanu rzeczy powstały straty
    wielkie wartości (wówczas będzie przestępstwo z 296 kk)

    Jeśli nie, to zostaje walne zgromadzenie i wybór nowego prezesa.

  • 3. Data: 2005-06-12 14:42:18
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

    > Do prokuratury jest sens zgłaszać, jeśli:
    >
    > 1) Sam fakt konkurencji jest obwarowany przepisem karnym (a chyba nie
    > jest, jak pamiętam);

    Jest zapisane cos takiego, ze traci wtedy stanowsiko oraz podlega sprawa
    podlega odrebnym przepisom (nie mam pojecia jakim)

    > 2) można dowieść, ze w wyniku takiego stanu rzeczy powstały straty
    > wielkie wartości (wówczas będzie przestępstwo z 296 kk)

    Jaka to wielkosc ?
    Ale to chyba ciezko udowodnic. Czyli jest bezkarny mimo ze lamie prawo ?

    > Jeśli nie, to zostaje walne zgromadzenie i wybór nowego prezesa.

    Ale to nie chodzi tylko aby go wywalic (co chyba w SM jest niemozliwe -
    kazdy wie kto probowal)

    Fantom

  • 4. Data: 2005-06-12 19:22:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Jest zapisane cos takiego, ze traci wtedy stanowsiko oraz podlega
    sprawa
    > podlega odrebnym przepisom (nie mam pojecia jakim)

    No właśnie jedynie 296 kk. Ale tam straty muszą być duże. A to cieżko
    dowieść w takim wypadku.

    > Jaka to wielkosc ?
    > Ale to chyba ciezko udowodnic. Czyli jest bezkarny mimo ze lamie prawo
    ?

    200 najniższych krajowych ~ ponad 160.000 zł. Ale ne jest bezkarny.
    Przecież traci stanowisko.

    > Ale to nie chodzi tylko aby go wywalic (co chyba w SM jest
    niemozliwe -
    > kazdy wie kto probowal)

    A zatem o co chodzi? A co do wywalania. Skoro w ustawie jest napisane,
    ze traci stanowisko (nie sprawdzałem!) to traci je z urzędu.

  • 5. Data: 2005-06-13 16:46:26
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

> [...]
    >
    > A zatem o co chodzi? A co do wywalania. Skoro w ustawie jest napisane,
    > ze traci stanowisko (nie sprawdzałem!) to traci je z urzędu.

    No ale co znaczy 'z urzedu' ? Kto jest wladny aby go wywalic ?
    Bo tak jak pislaem Rada Nadzorcza twierdzi, ze Prezes ma prawo byc Prezesem
    w drugiej SM.
    Czyli trzeba wykazac sadownie/prokuratororwo czy jakos inaczej, ze lamie te
    prawo.

    Fantom

  • 6. Data: 2005-06-13 19:45:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    Prezesem
    > w drugiej SM.
    > Czyli trzeba wykazac sadownie/prokuratororwo czy jakos inaczej, ze

    Musimy wrócić do początku, bowiem opierałem się na Twoim oświadczeniu,
    ze nie może. Czy możesz podać podstawę prawną swojej tezy. Bo ja
    znalazłem art. 56. prawa spółdzielczego:

    § 1. Nie można być jednocześnie członkiem rady i zarządu tej samej
    spółdzielni. W razie konieczności rada może wyznaczyć jednego lub kilku
    ze swoich członków do czasowego pełnienia funkcji członka (członków)
    zarządu.
    § 2. Członkowie zarządu i rady nie mogą brać udziału w głosowaniu w
    sprawach wyłącznie ich dotyczących.
    § 3. Członkowie rady i zarządu nie mogą zajmować się interesami
    konkurencyjnymi wobec spółdzielni, a w szczególności uczestniczyć jako
    wspólnicy lub członkowie władz przedsiębiorców prowadzących działalność
    konkurencyjną wobec spółdzielni. Naruszenie zakazu konkurencji stanowi
    podstawę odwołania członka rady lub zarządu oraz powoduje inne skutki
    prawne przewidziane w odrębnych przepisach.
    § 4. W wypadku naruszenia przez członka rady nadzorczej zakazu
    konkurencji określonego w § 3 - rada może podjąć uchwałę o zawieszeniu
    członka tego organu w pełnieniu czynności. Statut określa termin
    zwołania posiedzenia organu, który dokonał wyboru zawieszonego członka
    rady. Powyższy organ rozstrzyga o uchyleniu zawieszenia bądź odwołaniu
    zawieszonego członka rady.

    Nie ma tu obligu utraty stanowiska,, a nadto mowa o interesach
    konkurencyjnych. W wypadku zarządzania spółdzielniami mieszkaniowymi
    wydaje mi się, że nie ma możliwości konkurowania ze sobą takich
    podmiotów.

  • 7. Data: 2005-06-14 05:44:50
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

> [...]
    > konkurencyjnych. W wypadku zarządzania spółdzielniami mieszkaniowymi
    > wydaje mi się, że nie ma możliwości konkurowania ze sobą takich

    No wlasnie mwie o tym paragrafie 3.
    1) Jak dla mnie kazda SM jest konkurencyjna dla drugiej SM. Szczegolnie, ze
    obie prowadza inwestycje, czyli zdobywaja nowe tereny pod budowe, stawiaja
    nowe mieszkania i szukaja nowych czlonkow do tych zasobow (tak swoja droga
    ich osiedla sa od siebie oddalone o kilkaset metrow). A wiec chyba sa
    konkurencja ??
    2) No i niby jest podtsawa odwolania, ale jak ??

    Fantom

  • 8. Data: 2005-06-14 21:13:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    droga
    > ich osiedla sa od siebie oddalone o kilkaset metrow). A wiec chyba sa

    Polemizował bym. Spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem
    nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym
    funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną
    działalność gospodarczą. (art. 1 Prawa Spółdzielczego) Na ile
    pozyskiwanie nowych członkó jest w interesie obecnych i czy akurat można
    tu konkurować, to powątpiewam.

    > 2) No i niby jest podtsawa odwolania, ale jak ??

    Na najbliższym walnym zgromadzeniu należało by podnieść, że prezes
    zajmuje się działanością konkurencyjną i odmówić z tego powodu
    absolutorium. Jesli uchwalone zostanie, że moze zostać, to można na
    podstawie art. 42 prawa spółdzielczego wystąpić do sądu o unieważniene
    takiej uchwały. Wnieść wniosek moze każdy.