  • 1. Data: 2004-10-04 18:03:43
    Temat: Mam interpretacje Ministerstwa Gosopodarki i Pracy
    Od: Rafał M <markii@pocztaWYTNIJ_TO.gazeta.pl>

    Witam

    Dzisiaj dostalem interpretacje z miniesterstwa, w sprawie o ktorej pisalem
    na grupie jakis miesiac temu.

    Pokrotce przypomne:

    Chodzilo mi o o pobieranie oplat przez posrednikow kierujacych do pracy za
    granica. Sa to tzw oplaty z tytulu faktycznie poniesionych kosztow zwiazanch
    ze skierowaniem do pracy za granica. (art. 47 ust. 2 pkt. 8 Ustawy o
    zatrudnieniu i przeciwdzialaniu bezrobociu z dnia 14 grudnia 1994r.)
    Interpretacje dostalem juz na bazie nowej, aktualnie obowiazujacej ustawy z
    dnia 20 kwietnia 2004r, ale akurat czesc dotyczaca posrednikow kierujacych
    do pracy za granica jest identyczna (roznia sie tylko nr artykulu). W nowej
    ustawie jest to art. 85 ust. 2 pkt. 7.

    Wynika z tego ze w sklad oplat zwiazanych z poniesionymi kosztami zwiazanymi
    ze skierowaniem do pracy za granica moge wchodzic:
    - przejazdy za granice
    - wizowanie paszportow
    - dodatkowe ubezpieczenia
    - tlumaczenia dokumentow
    - sprawdzenie znajomosci jezyka
    - zaswiadczenie o niekaralnosci
    ale tylko w przypadku gdy te oplaty zostaly wyspecyfikowane w umowie.

    Wyglada wiec na to ze znakomita wiekszosc biur posrednictwa pracy za granica
    w Polsce pobiera tzw "oplaty organizacyjne z tytulu poniesionych kosztow"
    nielegalnie.

    Organem ktore ma prawo rozstrzygac i kontrolowac umowy w tej sprawie jest
    Inspektor ontroli legalnosci zatrudnienia przy Urzedach Wojewodzkich.

    --

    Teraz maly pytanko, bede sie zwracal z pisemkiem do biura z rzadaniem zwrotu
    pobranej odemnie oplaty organizacyjnej.

    Pozdrawiam
    Rafal