  • 1. Data: 2002-09-22 23:06:32
    Temat: "Mała wspólnota", rejestracja a podatki
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Witam !
    Pomocy !! :)

    Krótko: czy współwłaściciele nie zamierzający uzyskiwać
    dochodów *muszą* rejestrować wspólnotę w US - i kiedy ?

    Prawo:
    1. "wspólnota powstaje z mocy prawa" (UoWL art.6)
    2. "jeśli liczba lokali...nie większa niż siedem, do zarządu
    ...mają...zastosowanie przepisy KC". (UoWL art. 19)

    Stan:
    A. budynek 4 lokale, 2 właścicieli i 2*2 współwłaści-
    cieli (małżeństwa).
    B. Dla 3 wcześniej wydzielonych lokali - zapis w akcie
    notarialnym o sprawowaniu zarządu przez poprzedniego
    zarządcę, w ostatnim wzmianki brak.
    C. Zostaje podjęta uchwała o przejęciu zarządu w trybie
    art. 19 ustawy o własności lokali, czyli jak p. "2"
    u góry. Uchwała reguluje kwestie zastrzeżeń aktów
    notarialnych (powiadomienie 'dotychczasowego zarządcy'
    i przy okazji upomnienie się o dokumentację :>),
    zostaje wskazana data (przyszła) przejęcia zarządu
    (w końcu opłata 'za zarządzanie' w bieżącym miesiącu
    jest już uiszczona !)
    D. Wspólnota nie uzyskuje dochodów.
    E. Wspólnota dopuszcza regulację wszystkich obowiązków
    na zasadzie umów cywilnych dotyczących współwłasności,
    czyli podpisywania każdego papierka przez wszystkich
    współwłaścicieli (bądź osoby imiennie upoważnione
    na daną okazję).

    Wszystkie poprzednie opłaty i sprawy były regulowane
    bądź indywidualnie przez lokatorów zmieniających się
    w właścicieli, bądź - sprawy wspólne (śmieci, kontrola
    instalacji) - przez zarządcę, który właścicielom wystawiał
    "książeczki" :) do rozliczenia opłat "za eksploatację",
    "za zarząd", "za wodę".
    Wspólnota nie dokonała tym samym żadnego "ruchu podatkowego",
    rzekłbym - "istniała biernie".

    Pytania:
    - czy taka wspólnota mająca zamiar działać jako osobni
    współwłaściciele *musi* zgłosić się do US celem
    zarejestrowania NIP ??
    Tylko mi nie piszcie że współwłaściciele np. samochodu
    muszą występować o wspólny NIP :) (wiem, współwłaści-
    ciele samochodu nie są osoba prawną :), ale wiecie co
    mam na myśli). Jestem świadom że odwrotny przypadek
    bytu (tj. współwłasność wg KC wymagajaca NIP) istnieje
    (i nazywa się SC :)), ale mam wątpliwości.
    Ustawa stanowi że "zarząd lub zarządca..." musi to i owo
    (zrobić z papierkologią). Ale skoro NIE powołuje się
    zarządu...
    Celem porównania: skrajnym przypadkiem wspólnoty jest
    chyba małżeństwo posiadające domek jednorodzinny
    (no, może intercyza byłaby wskazana do rozważań :)) -
    to co, też mają o NIP "na wspólnotę" wystąpić ?? (może...)
    - jeśli jednak tak, to do kiedy taka wspólnota musi wystąpić
    do US żeby SKUTECZNIE zwolnić się z VAT ?
    Trzeba zauważyć, że ew. wymaganie żeby to było przed
    *zaistnieniem* wspólnoty byłoby bez sensu: ostatni
    przystępujący staliby się VATowcami bez możliwości
    ruchu, *pomimo* że poprzednicy nie zrobili *nic*
    - w tym również nic co powoduje "załapanie się
    na VAT" (transakcja).

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (zresztą jeden taki co "nic nie zrobił" :> - teraz czytam
    i z art. 29.1d.2 UoWL - widzę że należało :( !)

  • 2. Data: 2002-09-23 09:48:55
    Temat: Re: "Mała wspólnota", rejestracja a podatki
    Od: "--vladi" <x...@i...pl>

    > Krótko: czy współwłaściciele nie zamierzający uzyskiwać
    > dochodów *muszą* rejestrować wspólnotę w US - i kiedy ?

    moja wspolnota mieszkaniowa ma tylko regon, nie ma NIP-u, ale nie potrafie
    powiedziec dlaczego :(

    vladi

  • 3. Data: 2002-09-23 15:19:04
    Temat: Re: "Mała wspólnota", rejestracja a podatki - opinia US
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Sep 2002, --vladi wrote:

> [...]
    >+
    >+ moja wspolnota mieszkaniowa ma tylko regon, nie ma NIP-u, ale nie potrafie

    No to z mojego posłuchania w US Zabrze (pani z informacji posłała
    nas "piętro wyżej do pani kierownik" - i aczkolwiek ochroniarz
    usiłował nam w tym przeszkodzić - to dotarliśmy :))

    Przypomnę:

    >+ - czy taka wspólnota mająca zamiar działać jako osobni
    >+ współwłaściciele *musi* zgłosić się do US celem
    >+ zarejestrowania NIP ??

    - US stoi na stanowisku że o NIP powinny ubiegać się podmioty które mają stać się
    podatnikiem bądź płatnikiem lub
    inkasentem podatku, inaczej mówiąc będzie im ten PIT
    potrzebny. Stanowisko to odbiega od opinii widywanej "w prasie"
    jakoby o NIP były zobowiązane wystąpić wszystkie podmioty
    którym ów NIP *mógłby być* potrzebny.

    Tłumacząc z polskiego na nasze - jak wpadniemy na pomysł zawarcia
    umowy o dziło/zlecenie/pracę z osobą fizyczną - to owszem, wpadamy
    w kołowrót. Dopóki podobnego ruchu nie uczynimy - US Zabrze nie
    chce nas widzieć (jako wspólnoty) -:)

    Co do REGONu: wspomniana pani z US rekomendowała żeby o REGON
    wystąpić argumentując że "niektóre firmy nie chcą rozmawiać
    z podmiotem bez numeru" :)
    Prawdę mówiąc: obejrzymy.
    Czy "mała wspólnota" ma *obowiązek* zgłoszenia się do GUS - tego
    jeszcze nie wiem :( (ktoś wie to niech się pochwali !)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    PS: konkurs bez nagród, uczestnicy zawierania podobnych umów
    w ostatnich czasach proszeni są o zaznaczenie że wiedzę
    zdobyli organoleptycznie :)
    Pytanie: jakich dokumentów zażyczyły sobie, celem zawarcia
    umowy cywilnej ze współwłaścicielami (tłumaczenie "dla ludzi":
    "na książeczkę", w odróżnieniu od umów "na fakturę" z osobą
    prawną lub DG :)) odpowiednio:
    - wodociągi (...i kanalizacja)
    - MPGK (śmieci)

    ?? -:)