  • 1. Data: 2013-02-23 18:10:57
    Temat: Licytacje komornicze - a umowy
    Od: Flis <f...@t...pl>

    Witam.

    Przeczytałem już bardzo dużo na temat zakupu nieruchomości na licytacji komorniczej,
    ale ciągle mam wątpliwości.

    Z tego co wyczytałem to głównym obciążeniem na jaki można się natknąć to umowa
    najmu/dzierżawy.
    Wyczytałem też, że w 2012r zmieniły się zapisy na korzyść kupującego umożliwiające mu
    wypowiedzenie takich umów.
    Jednak nie jestem pewny od kiedy obowiązuję te nowe zapisy?
    Czy jeżeli sprawa rozpoczęła się w 2011r, a teraz będzie już 2-ga licytacja - to wg
    nowych przepisów czy starych?

    Czy jeżeli taka umowa nie jest wpisana w akta sprawy ani w KW, to czy istnieje jakieś
    ryzyko, że po zakupie nieruchomości na takiej licytacji (np. od razu lub za kilka
    miesięcy) przyjdzie "ktoś" i pokaże - ja mam umowę najmu zawartą na tą nieruchomość
    na np. 30 lat.
    Bo przecież nie ma obowiązku zapisywania takich umów w KW.

  • 2. Data: 2013-02-25 14:23:48
    Temat: Re: Licytacje komornicze - a umowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Feb 2013, Flis wrote:

> [...]
    > Jednak nie jestem pewny od kiedy obowiązuję te nowe zapisy?
    > Czy jeżeli sprawa rozpoczęła się w 2011r, a teraz będzie już 2-ga licytacja - to wg

    Do tego się nie odniosę, bo przepisów wprowadzających nie rozgryzałem.
    Może być ważne, bo i w linku niżej jest uwaga o "niedawnej nowelizacji"
    (w kolejnym linku z przepisem z gofina albo na sejm.gov.pl można śledzic
    nowelizacje jak komuś się chce)

> [...]
    nieruchomość na np. 30 lat.
    > Bo przecież nie ma obowiązku zapisywania takich umów w KW.

    ...i cisza.
    Dziwne.

    Najpierw sprawa "przyjścia z umową".
    Czy ja dobrze rozumiem, że właściciel ma obowiązek ujawnienia
    faktu obciążenia nieruchomości taką umową?
    Czy dobrze rozumiem, że akcenty w artykułach omawiających tę sprawę,
    położne na "rzecz została wydana", kierują w tę stronę, że jeśli
    wydania nie było (najemca nie włada nieruchomością) to "od zawsze"
    istniał mechanizm pozwalający pozbyć się (często pozorowanego)
    najemcy?

    Drugi link z googla:
    http://www.umowycywilnoprawne.pl/artykul,1640,2646,n
    ajem-i-dzierzawa-w-razie-egzekucji-z-nieruchomosci.h
    tml
    +++
    Najemca (dzierżawca) powinien dbać o to, by nie płacić wynajmujšcemu
    (wydzierżawiajšcemu) czynszu z góry za zbyt długi okres, bowiem może
    to oznaczać koniecznoœć ponownego uiszczenia należnoœci za ten same
    miesišce, lecz tym razem na rzecz komornika, który może dokonać zajęcia
    wierzytelnoœci o zapłatę czynszu. W przypadku kłopotów finansowych
    właœciciela nieruchomoœci należy się wystrzegać zwłaszcza płatnoœci z góry
    za czwarty i kolejne miesišce przy najmie lub za okres powyżej 6 miesięcy
    w przypadku dzierżawy.

    Pobranie z góry przez dłużnika przed zajęciem czynszu najmu za czas
    dłuższy niż 3 miesišce, a czynszu dzierżawy za czas dłuższy niż
    6 miesięcy, liczšc w obu przypadkach od dnia zajęcia, nie zwalnia najemcy
    lub dzierżawcy od obowišzku zapłaty czynszu do ršk komornika.
    ---

    No i rzut oka do KPC:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,15,2188,
    20130130,przysadzenie-wlasnosci.html
    +++
    Art. 1002.
    Z chwilš uprawomocnienia się postanowienia o przysšdzeniu
    własnoœci nabywca wstępuje w prawa i obowišzki dłużnika wynikajšce
    ze stosunku najmu i dzierżawy stosownie do przepisów prawa
    normujšcych te stosunki w wypadku zbycia rzeczy wynajętej
    lub wydzierżawionej.
    W przypadku gdy umowa najmu lub dzierżawy nieruchomoœci zawarta była
    na czas oznaczony dłuższy niż dwa lata,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nabywca może wypowiedzieć tę umowę,
    w cišgu miesišca od uprawomocnienia się postanowienia o przysšdzeniu
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    własnoœci, z zachowaniem rocznego terminu wypowiedzenia, o ile umowa
    nie przewiduje terminu krótszego, chociażby umowa została zawarta
    z zachowaniem formy pisemnej i z datš pewnš, a rzecz została
    najemcy lub dzierżawcy wydana.
    ---

    http://www.prawnikradzi.gofin.pl/17,2,132,107380,kup
    no-nieruchomosci-od-komornika-po-zmianach-w-2012-r.h
    tml

    Dobrze rozumiem, że w sumie pytanie brzmi "skoro w przepisie
    mowa jest o miesiącu od uprawomocnienia, to późniejsze
    ujawnienie miałoby pozwalać na obejście *terminu*?

    Może ktoś skomentować, jak to działało ("od zawsze"), jeśli
    po nabyciu od komornika po długim czasie pojawiał się ktoś
    z umową zawartą wcześniej?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-02-26 12:39:09
    Od: f...@t...pl

    Dziękuję za wypowiedź w tym temacie.

    Bardziej pytam od strony tego czy taki ewentualny najemca/dzierżawca nie będzie
    rościł pretensji do zajmowania nieruchomości, niż z punktu widzenia opłat.

    Z tego co wiem to właśnie Art. 1002 został dodany w 2012r (wcześniej tego zapisu nie
    było).

    I właśnie szukam odpowiedzi na to, czy może zdarzyć się taka sytuacja.
    Czy może wtedy umowa taka będzie potraktowana jako niewiarygodna?

    "Mo�e kto� skomentowa�, jak to dzia�a�o ("od zawsze"), je�li
    po nabyciu od komornika po d�ugim czasie pojawia� si� kto�
    z umow� zawart� wcze�niej?