  • 1. Data: 2004-09-01 20:37:40
    Temat: Legalnosc nagrania wideo
    Od: VB <n...@p...ed>

    Witam,

    Jestem studentem, pisze prace licencjacka nt. wspolczesnych formatow i
    kompresorow wideo. Jako czesc praktyczna chce przygotowac porownanie
    jednego materialu filmowego skompresowanego przez wszystkie opisywane
    przeze mnie kompresory, a do tego potrzebuje material filmowy bardzo
    dobrej, mozliwie idealnej jakosci. Samemu nie jestem w stanie
    przygotowac takiego materialu, dlatego musze wykorzystac juz
    istniejace, a z tych najbardziej nadaja sie filmy na DVD oraz
    (zwlaszcza) wszelkie ich trailery w bardzo wysokiej rozdzielczosci,
    ogolnie dostepne do pobrania w Internecie.

    Czy moge legalnie wykorzystac fragmenty filmow badz cale trailery do
    moich potrzeb ot tak? Kogo pytac o ew. zgode? Nie chcialbym miec
    zadnych klopotow przez to ze uzyje nieodpowiedniego materialu
    filmowego.

    --
    pozdrawiam
    Pawel

  • 2. Data: 2004-09-02 02:08:32
    Temat: Re: Legalnosc nagrania wideo
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <19rwz55camopp.1982mzcghtnqc$.dlg@40tude.net>, VB wrote:
> [...]
    > (zwlaszcza) wszelkie ich trailery w bardzo wysokiej rozdzielczosci,
    > ogolnie dostepne do pobrania w Internecie.

    Większość materiałów z DVD ma jakość wątpliwą lub niższą i MSZ kompletnie
    mija się z celem takiej pracy używanie tych materiałów. Przeciez one są
    już skompresowane. Znajdź kogoś kto ma kamerę DV z czym nie powinno być
    wielkiego problemu. Tam tez jest co prawda kompresja ale w porównaniu z
    mpeg2 to jakość jest jak bez zarzutu.

> [...]
    > moich potrzeb ot tak? Kogo pytac o ew. zgode? Nie chcialbym miec
    > zadnych klopotow przez to ze uzyje nieodpowiedniego materialu

    MZ art. 27 Prawa Autorskiego:
    "Instytucje naukowe i oświatowe mogą, w celach dydaktycznych lub
    prowadzenia własnych badań, korzystać z opublikowanych utworów w oryginale
    i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów
    opublikowanego utworu."

    daje Ci taką mozliwość, ale pewności nie mam, bo to troszeczkę jednak inny
    przypadek. Jeśli miałbym tu cos doradzić to każda uczelnia ma prawnika i w
    czym jak w czym, ale w takich rzeczach orientowac się powinien. Niech ci
    promotor załatwi u niego wizytę. Alternatywnie, zwróć się bezpośrednio o
    zgodę do wytwórcy "trailera" - nie sądzę aby miał cokolwiek przeciwko bo
    to w końcu forma reklamy.

    Ale serio, przemyśl uzycie nieskompresowanego źródła (ile może kosztować
    30 min usług wideoofilmowania?) bo dla mnie będzie to poważny błąd
    merytoryczny :)

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-09-02 09:27:07
    Od: VB <n...@p...ed>

    Dnia 2-9-2004 o godzinie 4:08, Marcin Debowski napisal(a):

    > Większość materiałów z DVD ma jakość wątpliwą lub niższą i MSZ kompletnie
    > mija się z celem takiej pracy używanie tych materiałów.

    Znalazlem kilka nadajacych sie do moich celow fragmentow. Choc moze
    juz pozostanmy przy trailerach (DVD uwzglednilem tylko w razie jakby
    nie bylo szans z trailerami). Taki trailer trwa niecale dwie minuty,
    zajmuje blisko 70MB i ma rozdzielczosc 1280x720, kompresja DivX 5.x.
    Przy takim sloniowym bitrate ciezko znalezc jakiekolwiek slady
    kompresji stratnej, a juz przeskalowanie do jakiejs ludzkiej
    rozdzielczosci daje material praktycznie idealny. Film z kamery
    cyforwej tez jest skompresowany stratnie kompresorem DV a i
    rozdzielczosc dalece nizsza od ww.

> [...]
    > czym jak w czym, ale w takich rzeczach orientowac się powinien. Niech ci

    W razie jak nic nie zalatwie i ktos bedzie robil problemy sprobuje sie
    podeprzec tym artykulem. Na umawianie sie niestety juz za pozno,
    terminy gonia coraz bardziej ;)

    > Alternatywnie, zwróć się bezpośrednio o
    > zgodę do wytwórcy "trailera" - nie sądzę aby miał cokolwiek przeciwko bo
    > to w końcu forma reklamy.

    Tak zrobie. Cala rzecz polega na tym ze tez nie sadze zeby ktos mial
    cos przeciwko, ale jednak taka praca to cos "oficjalnego" i dobrze
    jednak miec zgode kogo trzeba.

    > Ale serio, przemyśl uzycie nieskompresowanego źródła (ile może kosztować
    > 30 min usług wideoofilmowania?) bo dla mnie będzie to poważny błąd
    > merytoryczny :)

    Powiem tak. W pracy jest tez dzial na temat powszechnie mylonych pojec
    jak kompresja stratna, bezstratna i jej brak, kodeki, filtry, formaty
    i pare innych :) I tak wlasnie materialu nieskompresowanego w
    przyrodzie praktycznie nie uswiadczysz (jedna klatka w rozdzielczosci
    PAL w RGB zajmuje cos 1.3MB AFAIR, sekunda wiec 25x tyle), co najwyzej
    kompresja bezstratna a DV raz ze jest stratny to jeszcze tracisz
    informacje o kolorach (4:1:1).
    Zreszta nie bylby to IMO blad merytoryczny, bo chodzi o to na ile
    dobrze kompresor odda to co w materiale zrodlowym. Slady innej
    kompresji co najwyzej utrudnia pozniejsze porownanie wynikow.
    Ale to juz NTG.

    Dzieki za pomoc, sprobuje sie skontaktowac z wytwornia.

    --
    pozdrawiam
    Pawel

  • 4. Data: 2004-09-02 09:36:42
    Od: Arek <a...@e...net>

    > Jestem studentem, pisze prace licencjacka nt. wspolczesnych formatow i
    [..]
    > (zwlaszcza) wszelkie ich trailery w bardzo wysokiej rozdzielczosci,
    > ogolnie dostepne do pobrania w Internecie.

    Bzdura - nie nadają się kompletnie.

    To co Ciebie interesuje to materiał nagrany BEZ KOMPRESJI i możesz go
    uzyskać trzema metodami.
    1. zeskanować taśmę filmową
    2. poprosić firmę posiadającą kamerę cyfrową zapisującą bez kompresji
    np. HDTV SONY, a następnie materiał przeskalować do DTV.
    3. Poprosić kogoś kto robi ZAWANSOWANE animacje na komputerze, żeby
    wyrenderował Ci jakiś kawałek animacji bez kompresji

    > Czy moge legalnie wykorzystac fragmenty filmow badz cale trailery do
    > moich potrzeb ot tak? Kogo pytac o ew. zgode? Nie chcialbym miec

    Możesz korzystać. Ale one JUŻ są skompresowane i to bardzo mocno. Także
    filmy na DVD współczynnik kompresji mają ogromny, więc Twoja robota to
    będzie całkowita fikcja i bzdura.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 5. Data: 2004-09-02 11:20:08
    Od: VB <n...@p...ed>

    Dnia 2-9-2004 o godzinie 11:36, Arek napisal(a):

    > Bzdura - nie nadają się kompletnie.
    (...)
    > To co Ciebie interesuje to materiał nagrany BEZ KOMPRESJI

    Wiem co mnie interesuje i co sie nadaje, nie o to pytalem. Przeczytaj
    moja poprzednia odpowiedz w tym watku.

    > Możesz korzystać.

    Moglbys podeprzec to jakims przepisem prawnym?

    --
    pozdrawiam
    Pawel

  • 6. Data: 2004-09-02 18:06:38
    Od: Sero <s...@e...pl>

    VB wrote:

> [...]
    > moich potrzeb ot tak? Kogo pytac o ew. zgode? Nie chcialbym miec
    > zadnych klopotow przez to ze uzyje nieodpowiedniego materialu

    Podobno niektore filmy azjatyckie by mogly sie nadawac.