  • 1. Data: 2006-09-12 20:16:17
    Temat: Kupowanie czaszek ludzkich przez studentów medycyny
    Od: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl>

    Niedawno na pl.sci.medycyna znalazłem taki post:
    "Wszyscy radzą żeby na I rok medycyny kupić sobie czaszkę, bo to bardzo
    pomaga w nauce anatomii. Zastanawia mnie tylko dlaczego jest taka pogoń za
    czaszkami naturalnymi. Dlaczego są one lepsze od sztucznych modeli, które
    przecież można np. otwierać, rozbierać i tym samym wydaje mi się lepiej
    poznać jej budowę. Pytanie dla doświadczonych studentów: którą czaszkę
    lepiej kupić: naturalną czy sztuczny model i dlaczego?".

    Czy kupowanie i przechowywanie w domu naturalnych czaszek ludzkich (lub
    innych elementów układu kostnego człowieka) przez studentów medycyny
    podpada pod art. 262. par. 1 KK: "Kto znieważa zwłoki, prochy ludzkie lub
    miejsce spoczynku zmarłego, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności
    albo pozbawienia wolności do lat 2"?

  • 2. Data: 2006-09-12 21:27:08
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Marcin Ciesielski wrote:

    > poznać jej budowę. Pytanie dla doświadczonych studentów: którą czaszkę
    > lepiej kupić: naturalną czy sztuczny model i dlaczego?".

    Naturalna chyba taniej wychodzi ;)

  • 3. Data: 2006-09-12 21:38:37
    Od: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>

    Dnia 12-09-2006 o 23:27:08 Hikikomori San <h...@g...pl>
    napisał(a):

    > Naturalna chyba taniej wychodzi ;)

    No wlasnie ... co latwiej zrobic :D

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 4. Data: 2006-09-12 22:09:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Ciesielski" <m...@o...nospam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > poznać jej budowę. Pytanie dla doświadczonych studentów: którą czaszkę
    > lepiej kupić: naturalną czy sztuczny model i dlaczego?".

    Wydaje mi się, że kierujesz to pytanie na niewłaściwą grupę. Może na
    pl.sci.medycyna potrafią wykazać wyższość naturalnej nad sztuczną.

> [...]
    > miejsce spoczynku zmarłego, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności

    Moim zdaniem nie. przecież przechowujący nie ma zamiaru ich znieważać. Co
    innego, jakby taką czaszą zaczął z kolegami publicznie grać w piłkę nożną.

  • 5. Data: 2006-09-12 22:41:39
    Od: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Moim zdaniem nie. przecież przechowujący nie ma zamiaru ich znieważać. Co
    > innego, jakby taką czaszą zaczął z kolegami publicznie grać w piłkę nożną.

    Prokurator, nauczyciele akademiccy ani nawet groźba wyrzucenia ze studiów
    nie są w stanie przestraszyć studentów medycyny, którzy handlują czaszkami.

    http://www.wirtualna.lodz.pl/wiadomosci/wydarzenia/1
    0295
    Prokurator, nauczyciele akademiccy ani nawet groźba wyrzucenia ze studiów
    nie są w stanie przestraszyć studentów medycyny, którzy handlują czaszkami.
    Na tablicy ogłoszeń w Collegium Anatomicum Uniwersytetu Medycznego znów
    znaleźliśmy szokujące ogłoszenie. Autor anonsu chciał sprzedać kilka
    podręczników, skryptów akademickich i... czaszkę. Zadzwoniliśmy pod
    wskazany numer telefonu.

    - Za późno - powiedział student. - Czaszkę już sprzedałam za 330 złotych.
    Dobrze się z niej uczyło. Miała widoczne wszystkie szwy i wyrostki. Ułamany
    był tylko łuk jarzmowy. Ale przez to lepiej było widać środek.

    Dla studentów ludzka czaszka jest pomocą naukową. To najtrudniejsza do
    opanowania kość. Ma wiele niemożliwych do odwzorowania szczegółów: otworów,
    wyrostków, kolców. Uczelnia udostępnia żakom kości. Można się ich uczyć na
    miejscu, w Collegium Anatomicum. Jednak studenci wolą mieć je na własność.

    Handel ludzkimi szczątkami nie jest nowym problemem na łódzkiej uczelni
    medycznej. O procederze pisaliśmy rok temu. Wtedy student chciał sprzedać
    za 200 zł czaszkę dziecka. Skąd ją miał? Kupił z ogłoszenia. A poprzedni
    właściciel załatwił ją z cmentarza.

    Jeśli wkracza prokuratura, to coś tu musi być niezgodnego z prawem.

  • 6. Data: 2006-09-12 22:51:19
    Od: m...@g...com

    Marcin Ciesielski wrote:
    [...]
    > Jeśli wkracza prokuratura, to coś tu musi być niezgodnego z prawem.

    Niezgodny z prawem jest ewentualnie pierwotny sposób pozyskania tej czaszki.
    Bo sam fakt kupna, i używania jej jako pomocy naukowej IMHO nie. Przecież
    ludzie czasem godzą się żeby ich szczątki służyły nauce po śmierci, a gdyby
    używanie zwłok jako pomocy naukowej było przestępstwem, to żadna zgoda by
    nie czyniła z tego nieprzestępstwa.

    p. m.

  • 7. Data: 2006-09-12 22:55:24
    Od: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl>

    Marcin Ciesielski wrote:

    > Jeśli wkracza prokuratura, to coś tu musi być niezgodnego z prawem.

    Chodzi raczej o ustawę z dnia 31 stycznia 1959 r. sprawie postępowania ze
    zwłokami i szczątkami ludzkimi (Art. 18. "1. Kto narusza przepisy
    niniejszej ustawy i rozporządzeń wydanych na jej podstawie, podlega karze
    aresztu lub grzywny. 2. Orzekanie następuje w trybie przepisów o
    postępowaniu w sprawach o wykroczenia".) i rozporządzenie z dnia 7 grudnia
    2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (par 8.
    "1. Do postępowania ze szczątkami ludzkimi będącymi: 1) popiołami
    powstałymi w wyniku spopielenia zwłok, 2) pozostałościami zwłok,
    wydobytych przy kopaniu grobu lub w innych okolicznościach, 3) częściami
    ciała ludzkiego, odłączonymi od całości - stosuje się odpowiednio przepisy
    dotyczące postępowania ze zwłokami, z zastrzeżeniem ust. 2-6").

    Wyjątkiem są m.in. preparaty anatomiczne przechowywane na terenie uczelni i
    innych obiektów uprawnionych do tego, ale nie u kogoś w domu.

  • 8. Data: 2006-09-12 22:57:32
    Od: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl>

    m...@g...com wrote:

> [...]
    > śmierci, a gdyby używanie zwłok jako pomocy naukowej było przestępstwem,
    > to żadna zgoda by nie czyniła z tego nieprzestępstwa.

    Chyba poza tym nie jest to dozwolone przechowywanie takich preparatów
    anatomicznych poza określonymi miejscami, nawet jeśli są wytworzone
    legalnie.

  • 9. Data: 2006-09-13 01:15:30
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marcin Ciesielski wrote:

    > Chodzi raczej o ustawę z dnia 31 stycznia 1959 r. sprawie postępowania ze
    > zwłokami i szczątkami ludzkimi (Art. 18. "1. Kto narusza przepisy

    Raczej "o cmentarzach i chowaniu zmarłych".

    > niniejszej ustawy i rozporządzeń wydanych na jej podstawie, podlega karze
    > aresztu lub grzywny. 2. Orzekanie następuje w trybie przepisów o

    Tak, ale te przepisy określają tylko, kto ma prawo pochować zwłoki (np.
    krewni - przy czym nie muszą chować a jak zabalsamują to teoretycznie
    mogą sobie nawet w mieszkaniu trzymać ;) ) i jak to chowanie ma wyglądać.

    I parę innych porządkowych dupereli o tym jak szybko należy usunąć
    zwłoki z mieszkania (z opcją zakonserwowania zwłok, kiedy te limity
    czasowe znikają).

    [ciach]

    > Wyjątkiem są m.in. preparaty anatomiczne przechowywane na terenie uczelni i
    > innych obiektów uprawnionych do tego, ale nie u kogoś w domu.

    Niemniej jednak nie ma żadnych zakazów dotyczących przechowywania
    preparatów anatomicznych w domu.

    Można powiedzieć że oba te przepisy są typu porządkowego oraz sanitarnego.

    Jedyny formalny "zgrzyt" po drodze to ewentualne naruszenie przepisów o
    ekshumacji oraz ewentualnie bezczeszczeniu/rabowaniu grobów, ale to
    broszka tego, kto wykopał - bo może ktoś wykopał sobie parę kości
    podczas orki.

    Swoją drogą jak dla mnie ten cały kult zwłok to ostra paranoja
    wynikająca z idiotycznych przesądów i innych zabobonów.

  • 10. Data: 2006-09-13 07:21:11
    Od: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Swoją drogą jak dla mnie ten cały kult zwłok to ostra paranoja
    > wynikająca z idiotycznych przesądów i innych zabobonów.

    Są ludzie uważający fragmenty zwłok za obrzydliwe i bojące sie ich widoku.
    IMHO chodzi raczej o względy sanitarne i estetyczne (w przypadku preparatów
    anatomicznych - nienarażanie przypadkowych osób na kontakt z nimi).