  • 1. Data: 2011-11-06 18:32:57
    Temat: Kupno zadłużonego mieszkania a roszczenia osób trzecich
    Od: mw <...@w...pl>

    Witam,

    Chcę kupić mieszkanie, które jest zadłużone w spółdzielni. Księgi
    wieczyste są czyste (w sensie hipoteki i wzmianek). Wiem, że
    właściciele tego mieszkania mają jeszcze inne długi, niestety nie wiem u
    kogo i w jakiej wysokości. Moje pytanie jest takie: czy po kupnie tego
    mieszkania, nie będę narażony na roszczenia wierzycieli, z racji
    pozbycia się majątku (przez dłużnika), z którego mogliby zaspokoić swoje
    roszczenia.

    Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki.

    Pozdrawiam,

    Michał

  • 2. Data: 2011-11-06 18:48:39
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-11-06 19:32, mw pisze:
> [...]
    > mieszkania, nie będę narażony na roszczenia wierzycieli, z racji
    > pozbycia się majątku (przez dłużnika), z którego mogliby zaspokoić swoje
    Oczywiście że będziesz narażony. Skarga pauliańska, art. 527-534 KC.

    --
    MZ
    OC/AC samochodu w LibertyDirect dodatkowo do 100 zł taniej:

  • 3. Data: 2011-11-06 19:46:23
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "MZ" <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> wrote in message
    > Oczywiście że będziesz narażony. Skarga pauliańska, art. 527-534 KC.

    gdyby odkupil je za 1% ceny to moze i tak, ale smiem watpic czy (jezeli
    do transakcji dojdzie po cenie rynkowej) wierzyciele dadza rade uzasadnic
    ze latwiej im sciagnac dlugi z mieszkania niz z gotowki ze nie

    oczywiscie zalezy to w glownej mierze od tego komu i ile sa winni wlasciciele

  • 4. Data: 2011-11-06 21:10:16
    Od: mw <...@w...pl>

    W dniu 06-11-2011 20:46, m4rkiz pisze:

    > gdyby odkupil je za 1% ceny to moze i tak, ale smiem watpic czy (jezeli
    > do transakcji dojdzie po cenie rynkowej) wierzyciele dadza rade uzasadnic
    > ze latwiej im sciagnac dlugi z mieszkania niz z gotowki ze nie

    Transakcja ma być po cenie rynkowej

    > oczywiscie zalezy to w glownej mierze od tego komu i ile sa winni
    > wlasciciele

    Tego nie wiem. Miedzy wierszami w rozmowie wyszło, że karty kredytowe,
    provident itp.

    Dzięki za odzew,

    Pozdrawiam,

    Michał

  • 5. Data: 2011-11-06 21:21:02
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-11-06 22:10, mw pisze:

    > Transakcja ma być po cenie rynkowej
    OK, chociaż to nie do końca rozwiązuje problem.

    > Tego nie wiem. Miedzy wierszami w rozmowie wyszło, że karty kredytowe,
    > provident itp.

    Dużo zależy od tego, co sprzedający-dłużnicy zrobią z kasą za mieszkanie
    i czy uzyskana kwota pokryje ich długi. Jeśli starczy im na spłatę i
    pospłacają, to problemu nie będzie. Jeśli ich długi są większe niż to co
    wyciągną z mieszkania, to wierzyciele mogą protestować. Skoro
    sprawdziłeś, że mieszkanie nie jest obciążone hipotecznie (oczywiście
    zakładam że oprócz wpisów w KW sprawdziłeś też wzmianki o wpisach) to
    może być wszystko OK. Jednak mimo wszystko przygotuj się na ewentualność
    jak wyżej. Notariusz powinien wiedzieć jak to rozwiązać, znajdź jakiegoś
    zaufanego, przedstaw sprawę i nalegaj na zawarcie transakcji u "swojego".

  • 6. Data: 2011-11-06 21:24:45
    Od: mw <...@w...pl>

    W dniu 06-11-2011 19:48, MZ pisze:
    > Oczywiście że będziesz narażony. Skarga pauliańska, art. 527-534 KC.

    Za wikipedią:

    Do skorzystania przez wierzycieli ze skargi pauliańskiej konieczne jest
    spełnienie trzech podstawowych warunków:

    -pokrzywdzenie wierzycieli, jeżeli wskutek czynności prawnej dłużnika
    osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową,

    (tu raczej korzyści nie odnoszę bo cena jest rynkowa)

    - działanie dłużnika z zamiarem i świadomością pokrzywdzenia wierzycieli,

    (tego raczej się nie dowiem)

    - wiedza lub możliwość - przy zachowaniu należytej staranności -
    dowiedzenia się o tym przez osobę trzecią

    (księgi sprawdziłem, co jeszcze powinienem zrobić aby móc wykazać się
    zachowaniem należytej staranności? Nawet gdyby mi druga strona
    powiedziała gdzie ma długi, to i tak nie mam pewności, że są to
    wszystkie ani czy mówi prawdę)

    Pozdrawiam,

    Michał

  • 7. Data: 2011-11-06 21:30:48
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-11-06 22:24, mw pisze:

> [...]
    > osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową,
    >
    > (tu raczej korzyści nie odnoszę bo cena jest rynkowa)
    Hehe. Paradoks logiczny w tym przypadku polega na tym, że wydając (więc
    tracąc) kupę kasy formalnie odnosisz korzyść majątkową. Skoro już
    przywołujesz wiki to zerknij na to
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Korzy%C5%9B%C4%87_maj%C
    4%85tkowa
    Tak czy siak przesłanka spełniona.

    > - działanie dłużnika z zamiarem i świadomością pokrzywdzenia wierzycieli,
    >
    > (tego raczej się nie dowiem)
    Jeśli przed sądem udowodnią że dłużnik sprzedając mieszkanie planował
    uniemożliwienie egzekucji długu z nieruchomości to przesłanka spełniona.
    Ty faktycznie na to wpływu nie masz.

> [...]
    > zachowaniem należytej staranności? Nawet gdyby mi druga strona
    > powiedziała gdzie ma długi, to i tak nie mam pewności, że są to
    KW to byłby ewentualnie Twój problem po kupnie. Tu chodzi o wiedzę, że
    oni mają długi, którą to wiedzę posiadłeś. Przesłanka IMHO spełniona, na
    ewentualnej sprawie sądowej powiedzą, zresztą zgodnie z prawdą, że Cię o
    swoich długach powiadomili.

  • 8. Data: 2011-11-06 21:38:01
    Od: mw <...@w...pl>

    W dniu 06-11-2011 22:30, MZ pisze:

    > Hehe. Paradoks logiczny w tym przypadku polega na tym, że wydając (więc
    > tracąc) kupę kasy formalnie odnosisz korzyść majątkową. Skoro już
> [...]

    I rzeczywiście sądy tak to interpretują?

> [...]

    > oni mają długi, którą to wiedzę posiadłeś. Przesłanka IMHO spełniona, na
    > ewentualnej sprawie sądowej powiedzą, zresztą zgodnie z prawdą, że Cię o

    Czyli co? Jak notariusz nic nie wymyśli to umarł w butach?

    A tak na marginesie, jak się kupuje mieszkanie przez agencję to jest się
    wolnym od tego typu kłopotów? Czy też za jakiś czas może taka
    niespodzianka wyjść?

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 9. Data: 2011-11-07 03:41:50
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "MZ" <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Hehe. Paradoks logiczny w tym przypadku polega na tym, że wydając (więc
    > tracąc) kupę kasy formalnie odnosisz korzyść majątkową. Skoro już
> [...]

    Nie upieram sie ze mam rację, ale w opisywanym przypadku po stronie nabywcy
    w wyniku kupna mieszkania po cenie rynkowej nie ulegnie zmianie jego bilans
    aktywów i pasywów , a MZ o korzysci majątkowej można mówić tylko w
    przypadku, gdy w wyniku transakcji, czy innej czynności suma bilansu aktywów
    i pasywów ulegla zwiększeniu. A więc czy rzeczywiscie można przy takiej,
    podkreslam,na warunkach rynkowych, transakcji mozna mówic o odniesieniu
    korzyści majątkowej?!
    Ponadto, gdyby przyjąc prezentowana przez ciebie interpretację to przyjęcie
    w gotówce "za nic" np 1 mln zł nie oznaczałoby przyjęcia korzyści
    majątkowej...

  • 10. Data: 2011-11-07 07:38:01
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 6 Lis, 22:38, mw <1...@w...pl> wrote:
    > A tak na marginesie, jak się kupuje mieszkanie przez agencję to jest się
    > wolnym od tego typu kłopotów? Czy też za jakiś czas może taka
    > niespodzianka wyjść?

    Kupno przez agencję nie daje absolutnie żadnej pewności, czasem wręcz
    jest gorzej niż jakbyś kupował sam.

    L.