  • 1. Data: 2003-03-05 19:30:09
    Temat: Kupno mieszkania w zadluzonej spoldzielni mieszkaniowej
    Od: Lechu <d...@g...pl>

    Planuję kupić mieszkanie na rynku wtórnym. Upatrzony przeze mnie lokal
    ma status spółdzielczo - własnościowego. Niewielka spółdzielnia do
    której należy, niestety ma długi zabezpieczone na rzecz banku
    hipoteką.

    Spółdzielnia wystawi mi zaświadczenie o tym że mieszkanie jest w
    całości spłacone. Jakie jest bezpieczeństo (lub niebezpieczeństwo)
    zakupu tego lokalu?

    W Ustawie o Spółdzielniach Mieszk. mamy:

    Art. 44. 1. Z chwilą ustanowienia odrębnej własności lokali w
    nieruchomościach stanowiących własność spółdzielni mieszkaniowych
    hipoteki obciążające te nieruchomości w dniu wejścia w życie ustawy
    wygasają.
    4. Jeżeli ustanowienie odrębnej własności lokali następuje
    jednocześnie na rzecz wszystkich członków spółdzielni, hipoteka
    obciążająca nieruchomość stanowiącą własność spółdzielni mieszkaniowej
    obciąża wszystkie odrębne lokale. Wierzyciel, któremu przysługuje
    powstała na tej podstawie hipoteka łączna, obowiązany jest dokonać jej
    podziału między właścicieli odrębnych lokali, stosownie do ich
    udziałów we współwłasności nieruchomości wspólnych.

    oraz:

    Art. 17'18. 1. Jeżeli w toku likwidacji, postępowania upadłościowego
    albo postępowania egzekucyjnego z nieruchomości spółdzielni, nabywcą
    budynku albo udziału w budynku nie będzie spółdzielnia mieszkaniowa,
    spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu przekształca się w prawo
    odrębnej własności lokalu lub we własność domu jednorodzinnego.

    Stąd też, czy p. 1 art 44 nie stwarza furtki do uwolnienia się przed
    konsekwencjami p. 2 i Art. 17^18 dla już istniejących zobowiązań?

    Odpowiedź na te pytania jest dla mnie kluczowa gdyż wysokość długów
    spółdzielni w stosunku do liczby członków jest znacząca.

    Z góry dziękuję , Lechu

  • 2. Data: 2003-03-05 21:18:57
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    Użytkownik "Lechu" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Spółdzielnia wystawi mi zaświadczenie o tym że mieszkanie jest w
    > całości spłacone. Jakie jest bezpieczeństo (lub niebezpieczeństwo)

    Według mnie niebezpieczeństwa nie powinno być, bo obciążone są prawa
    własności spółdzielni a nie prawa członka czyli włsanościowe
    prawo do lokalu. Zakładasz dla tego prawa własnościowego KW
    i masz tam czysty dział IV - hipoteki, który możesz sam sobie dowolnie
    obciążać. W tej KW w żadnym wypadku nie moga znaleźć się
    hipoteki spółdzielni.
    pzdr,
    JarekM

  • 3. Data: 2003-03-05 22:37:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Mar 2003, Jarosław Matejczuk wrote:

> [...]
    >+ > ma status spółdzielczo - własnościowego. Niewielka spółdzielnia do
    >+ > której należy, niestety ma długi zabezpieczone na rzecz banku
    [...]
> [...]
    >+ i masz tam czysty dział IV - hipoteki, który możesz sam sobie dowolnie
    >+ obciążać. W tej KW w żadnym wypadku nie moga znaleźć się

    Możesz objaśnić czy piszesz o mieszkaniu własnościowym czy
    "spółdzielczym własnościowym" ?
    Bo jakoś tak nie pozbyłem się wrażenia że przy "spółdzielczym
    własnościowym" właścicielem nieruchomości jest spółdzielnia,
    tylko nie chce mi sie na nowo szukac...

    >+ pzdr,

    wzjm, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-03-06 08:25:13
    Od: Andrzej Trafor <t...@t...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Bo jakoś tak nie pozbyłem się wrażenia że przy "spółdzielczym
    > własnościowym" właścicielem nieruchomości jest spółdzielnia,

    Przyjmijmy, ze jest to wyodrebniona wlasnosc ze spoldzielni.
    --
    Trafor

  • 5. Data: 2003-03-06 08:30:00
    Od: Lechu <k...@s...yahoo.com>

    On Wed, 05 Mar 2003 20:30:09 +0100, Lechu <d...@g...pl> wrote:

> [...]
    >albo post?powania egzekucyjnego z nieruchomo?ci spó?dzielni, nabywc?
    >budynku albo udzia?u w budynku nie b?dzie spó?dzielnia mieszkaniowa,
    >spó?dzielcze w?asno?ciowe prawo do lokalu przekszta?ca si? w prawo
    >odr?bnej w?asno?ci lokalu lub we w?asno?? domu jednorodzinnego.
    >
    >St?d te?, czy p. 1 art 44 nie stwarza furtki do uwolnienia si? przed
    >konsekwencjami p. 2 i Art. 17^18 dla ju? istniej?cych zobowi?za??
    >
    >Odpowied? na te pytania jest dla mnie kluczowa gdy? wysoko?? d?ugów
    >spó?dzielni w stosunku do liczby cz?onków jest znacz?ca.

    Boj? si? takiego scenariusza:
    - bank zmusza do upad?oœci spó?dzielni?,sp. przestaje istnieae, bank
    zajmuje nieruchomoœae za d?ugi
    - stosuje sie art 17^18 - wszystkie mieszkania staj? si? odr?bn?
    w?asnoœci? cz?onków jednoczeœnie
    - na mocy art 44 p. 4 d?ugi spó?dzielni przechodz? na jej by?ych
    cz?onków
    - no i mam przechlapane ...

    Lechu