  • 1. Data: 2002-06-13 06:38:38
    Temat: Kupno działki - pewne ryzyko...
    Od: Krzysiek <k...@w...pl>

    Witam,

    Postaram się w skrócie opisać mój problem. Od ponad roku przymierzam
    się do kupna działki we wiosce gdzie posiadam dom. Obecnie IHR (
    Instytut Hodowli Roslin ) - następca PGR'u w tej wiosce wyprzedaje swój
    majątek. Jest to defacto własność Skarbu Państwa. Majątek, który
    posiadał PGR ( a obecnie IHR ) przed wojną był własnościa rodziny
    Żeleńskich ( tych od Boy'a Żeleńskiego ). Było to kilkaset hektarów
    ziemi uprawnej, pałacyk rodzinny w Grotkowicach ( może ktoś zna te
    strony...) oraz kilka budynków gospodarczych.
    Po roko namysłu zdecydowałem się na kupno działki. Jakież było moje
    zdziwienie gdy przyjechałem do notariusza w celu wstępnego ustalenia
    szczegółów transakcji. Okazało się, że ok. miesiąc wcześniej w księgach
    wieczystych "na koncie" tej działki ( oraz kilku innych ) ukazał się
    wpis mówiący, że rodzina Żeleńskich rozpoczeła dochodzenie swoich praw
    do swojej własności ( również do interesującej mnie działki ).
    Najbardziej zdziwiła mnie odpowiedĽ notariusza na moje pytanie czy ta
    działka nadal jest na sprzedaż. Tak, może Pan ją kupić lecz teraz
    istnieje, nie duże ale jednak, ryzyko z tym związane.
    Na pytanie na czym to ryzyko polega nie mógł ( lub nie chciał )
    dokładnie odpowiedzieć.

    Moje pytanie do Szanownych Grupowiczów:

    - czy jesli sprawa własności jest, conajmniej w 100% niepewna to czy
    mozna dokonać trnskacji sprzedaży ???
    - jakie ryzyko jest z tym związane???!!! Tzn. jeśli tą działkę kupie a
    np. za 3 lata Państwo Żeleńscy wygrają w sądzie prawa do niej to co się
    stanie ??? Czy przestanę być jej właścicielem ???

    Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu tej sprawy.

  • 2. Data: 2002-06-13 06:46:54
    Temat: Re: Kupno działki - pewne ryzyko...
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Krzysiek wrote:

> [...]
    > stanie ??? Czy przestanę być jej właścicielem ???
    >
    > Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu tej sprawy.

    z tego co pamietam z wyjasnien agencji rolnej wlasnosci skarbu panstwa,
    to prawo pierwokupu przysluguje b. wlascicielom, o ile zglasza swoje
    roszczenie i nalezycie udokumentuja

    Zatem skontaktuj sie z agencja i wyjasnij szczegoly,
    bo o ile pamietam to niewystarczajace jest zgloszenie samego roszczenia,
    ale wlasnie jego udokumentowanie i skorzystanie z prawa pierwokupu, o
    ile nie mozna wykluczyc zwrotu nieruchomosci ziemskiej w naturze.
    Ale w obu omawianych przypadkach umowa notarialna nie zostanie z toba
    zawarta, zatem wylaczasz swoje ryzyko.

    Ale o szczegoly zapytaj agencje, albo przeczytaj informacje i
    obowiazujace przepisy z ich strony www ( adresu niestety nie pamietam -
    moze d. ministerstwo rolnictwa, czy min. skarbu panstwa).

    Jacek
    --
    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm) at light speed in n**@