  • 1. Data: 2004-01-22 20:04:08
    Temat: Kto się zna na sprawach karnych? Odpowiedzcie
    Od: Nika<j...@o...pl>

    Mam bardzo poważny problem.Nie wiem co dalej robić.Stałam się
    osobą pokrzywdzoną w dwóch sprawach.Piwrwsza sprawa dotyczy
    włamania do mojego lokalu handlowego, gdzie skradziono towar rtv,a
    druga to uszkodzenie mojego samochodu poprzez powybijanie okien,
    uszkodzenie tapicerki, uszkodzenie opon i trochę więcej. W trakcie
    przesłuchania na Policji podałam sprawców kierowniczych oraz motyw
    tych przestępstw /ta firma jest mi winna pieniądze ,sprawa jest w
    sądzie i wiedzą,że jej nie wygrają,więc postanowili sami mi wymierzyć
    karę /, podałam wtedy wnioski ustne ,które mogły służyć
    zabezpieczeniu dowodów i śladów na miejscu zdarzenia.Policja
    przesłuchała tylko podejrzanych,natomiast oni przedstawili
    świadka ,który potwierdził zarówno w jednej i drugiej sprawie , że w tym
    czasie przebywali u niego.W zeznaniach tych osób są duże
    rozbieżnosci,które jestem w stanie udowodnić,że kłamią ,lecz
    bezpośredniego sprawcy nie ,ponieważ tych zdarzeń nikt nie widział,nie
    mam świadków /działo się to w nocy.Miesiąc temu złożyłam wniosek
    do Prokuratury o objęcie postępowania nadzorem prokuratorskim i
    informowanie mnie o wynikach,gdzie podałam wykaz dowodów ,których
    Policja nie zabezpieczyła, a które wskutek upływu czasu są już nie do
    otworzenia.Nie otrzymałam do dnia dzisiejszego żadnej odpowiedzi z
    Prokuratury. o Ja chcę aby ponownie oni zostali przesłuchani,ponieważ
    te przesłuchania są pobieżne ,mówią, tylko gdzie w tym czasie
    przebywali ,o której przyjechali i o której odjechali.Mam pytanie ,czy ja
    mogę uczestniczyć w przesłuchaniu tych osób w postępowaniu
    przygotowawczym i zadawać im pytania,które mogłyby przyczynić się
    do ustalenia sprawcy.? Mam wrażenie, że Policja chce te postępowania
    jak najszybciej umorzyć .Nie umie się nawet doczytać w zeznaniach
    kłamstw ,które ja im wypisałam,i to było moim błędem,ponieważ
    naprowadzili podejrzanych na właściwy tor,ale jeszcze jest dużo
    nieścisłości o których ja wiem. Gdy pytam Policję co im grozi za to,że
    składają fałszywe zeznania,pomimo tego, że są uprzedzeni na
    podstawie art.233 par.1 kk,odpowiadają ,że nic im nie można zrobić.
    Czy to jest prawdą? Chciałam zaznaczyć ,ze te osoby są znane już
    Policji, ponieważ przeciwko nim toczyło się i toczy dużo
    postępowań,które kończą się zwykle umorzeniem sprawy,jak nie na
    Policji w postępowaniu przygotowawczym,to w Prokuraturze,wobec jak
    zawsze piszą:nie wykrycia sprawców przestępstwa...To się dzieje tylko
    w naszej Komendzie.W innym miescie przeciwko tym samym
    podejrzanym,toczyło się kilka spraw karnych,z których wpłynęły już
    akty oskarżenia do Sądu i toczy się postępowanie karne. I tu mam
    pytanie. Kto prowadzi nadzór nad Prokuraturą i do kogo mogę
    napisać.Myślałam już nawet o poinformowaniu gazety,tylko
    której.Proszę o pomoc.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-01-22 21:52:41
    Temat: Re: Kto się zna na sprawach karnych? Odpowiedzcie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nika" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    Wniosek o objęcie postępowania nadzorem prokuratorskim jest dość
    irracjonalny, bo ten nadzór wynika z ustawy i jest zawsze. Co do
    zabezpieczenia lub nie śladów, to dokąd nie napiszesz jakiego rodzaju to
    były ślady i dowody, to trudno się merytorycznie odnieść.

    Co do posiadania przez domniemanych sprawców alibi, to niekoniecznie musi
    być fałszywe, bo przecież niekoniecznie musieli dokonywać tych przestępstw
    osobiście. Tak więc jedno z drugim ma związek luźny. Mogli komuś zlecić, a
    sami siedzieć nawet u notariusza w tym czasie. Sprawstwo kierownicze
    bardzo trudno udowodnić. Na pewno nie da się tego udowodnić poprzez
    wskazanie poszlak, że ewentualnie oni mieli by jakiś motyw. To, że ja nie
    lubię sąsiada, to nie dowód na to że nasłałem na niego zbirów. Może
    jeszcze ktoś inny go nie lubi, a może menele przypadkowo i bez podżegania
    dali mu w kły.

    Policjanci prawidłowo poinformowali Cię, że podejrzany nie odpowiada z
    art. 233 kk. Nawet nie jest o takiej odpowiedzialności pouczany, bo ten
    artykuł z definicji go nie dotyczy. Podejrzany ma prawo kłamać, ma prawo
    nie odpowiadać na pytania, ale może z dobrej woli złożyć wyjaśnienia. To
    jego prawo do obrony. Jeśli w ich zeznaniach są faktycznie sprzeczności,
    to jeśli dojdzie do procesu sąd to ewentualnie zweryfikuje. Ale ta
    weryfikacja co najwyżej doprowadzi do uznania ich wyjaśnień za mniej
    wiarygodne, a na pewno nie doprowadzi do skazania za fałszywe zeznania.