  • 1. Data: 2007-08-15 19:43:58
    Temat: Kto ściga działanie niezgodne z ustawą?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Jeżeli obywatel widzi, że ktoś łamie przepisy ustawy (albo
    rozporządzenia, lub jakiś innych aktów prawnych), jednak nie jest to
    przestępstwo z KK czy KW, to gdzie może się zgłosić w celu
    przeciwdziałania jakiemuś takiemu procederowi?

    Bo o ile wiem jeżeli ktoś jest poszkodowany, to może wnieść sprawę do
    sądu z powództwa cywilnego, a jeżeli nie jest poszkodowany, to czy jest
    jakaś procedura, czy urząd właściwy do zajęcia się takimi przypadkami?

    Pytanie wzięło się u mnie zainspirowane przypadkiem gościa który odmówił
    zapłaty za autostradę spowodował u mnie takie pytanie.

    Ustawa o autostradach płatnych mówi że pobiera się opłaty za przejazd
    autostradą (tylko za autostrady wolno brać pieniądze). PoRD mówi że
    autostrada to droga dwujezdniowa.
    Droga której jedna jezdnia nie jest obecnie przeznaczona do ruchu
    pojazdów nie może więc być autostradą, bez względu na znaki które na
    niej postawiono. No i mamy sytuację gdzie ktoś pobiera niezgodnie z
    ustawą opłaty.

    To powyżej to jest przykład, nie chodzi mi o poprawność interpretacji
    przypadków, a jedynie o to czy jedyną otwartą drogą która zostaje
    obywatelowi jest odmówić zapłaty i czekać aż sporne 6.50zł zostanie
    skierowane do sądu przez zarządce autostrady, czy może jest jakaś inna
    droga którą niezadowolony klient może podążyć żeby nakazać zarządcy
    zaprzestanie pobierania opłat niezgodnie z ustawą.

    Po zapłaceniu, IMO można oddać sprawę do sądu z powodu bezpodstawnego
    wzbogacenia z KC, ale nawet jak gość wygra taką sprawę, to chyba nie ma
    to mocy prawnej zakazującej dalszego pobierania opłat w takich wypadkach
    - jedynie odzyska swoją opłatę.

  • 2. Data: 2007-08-15 19:52:57
    Temat: Re: Kto ściga działanie niezgodne z ustawą?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jak już napisałem należy wystąpić w wnioskiem o przekwalifikowanie
    odpowiednich odcinków drogi zwanej autostradą na drogę o odpowiadającym jej
    standardzie.

  • 3. Data: 2007-08-15 20:06:51
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Jak już napisałem należy wystąpić w wnioskiem o przekwalifikowanie
    > odpowiednich odcinków drogi zwanej autostradą na drogę o odpowiadającym
    > jej standardzie.

    A czy trzeba to koniecznie robić skoro wg. PoRD ta droga bez drugiej
    jezdni "z automatu" nie jest autostradą?

    A co do głównej części pytania (kto to ściga), to czy rzecznik praw
    obywatelskich jest od takich spraw?

  • 4. Data: 2007-08-15 21:44:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A czy trzeba to koniecznie robić skoro wg. PoRD ta droga bez drugiej
    > jezdni "z automatu" nie jest autostradą?

    Zacznijmy od tego, że PoRD nie ma tu nic do rzeczy (albo niewiele), a
    stosuje się ustawę o drogach publicznych. Tam zawarta jest definicja
    autostrady. Kwestie opłat reguluje ustawa o płatnych autostradach. Tam też
    jest zawarta maksymalna stawka za kilometr. Ja mam tary załącznik i jest
    tam 0,22 zł/km, czyli przy 60 km coś ponad 13 zł. Ale gdyby długość tej
    autostrady się skróciła, to by się okazałało, że płata pobierana na
    bramkach przekracza określoną ustawą stawkę. Z ustawy tej wynika, że
    organem kontrolnym jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Moim
    zdaniem tam należało by przesłać stosowny wniosek.

  • 5. Data: 2007-08-15 21:57:15
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Zacznijmy od tego, że PoRD nie ma tu nic do rzeczy (albo niewiele), a
    > stosuje się ustawę o drogach publicznych. Tam zawarta jest definicja
    > autostrady.

    No to nawet lepiej. Ta ustawa o której piszesz, mówi o tym że autostrada
    posiada jednokierunkowe jezdnie.
    Jezdnia na odcinku wyłączonym jest dwukierunkowa, a więc ten warunek nie
    jest spełniony.

    IMO do dyskusji pozostaje jedynie to, czy taka droga nie jest autostradą
    na całej jej długości (bo na jakimś odcinku definicja autostrady nie
    jest spełniona), czy może można autostradę traktować jako zbiór odcinków
    spełniających definicję, połączonych drogą niespełniającą definicji.

    Zresztą widzę że jest już odpowiedni wątek dla tej sprawy i chyba lepiej
    będzie tam pozostać.

  • 6. Data: 2007-08-15 22:05:46
    Od: "e<>n" <9...@b...com>

    > A co do głównej części pytania (kto to ściga), to czy rzecznik praw
    > obywatelskich jest od takich spraw?

    generalnie na straży praworządności w państwie stoi prokuratura.
    a konkretnie (art. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym) nadzór na autostradami
    sprawuje Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, więc do jego obowiązków
    należy przestrzeganie przepisów w tym zakresie: http://www.gddkia.gov.pl
    w związku z tym policja zapewne odesłałaby ciebie do GDDKIA...