  • 1. Data: 2005-01-26 21:34:28
    Temat: Ksiazeczka ubezpieczeniowa. Pracodawca czy pracownik?
    Od: "Tomek" <t...@w...pl>

    Witam

    Czy ktos z grupowiczow wie moze na kim spoczywa obowiazek uzyskaniu
    ksiazeczki ubezpieczeniowej jezeli pracownik nigdy takiej nie posiadal i
    chcialby ja uzyskac? Od pracodawcy niedawno uslyszalem ze to pracownik ma
    isc sam do ZUSu i zadbac o to aby ja wyrobic. Czy to prawda?

    Dzieki za pomoc

    Tomek

  • 2. Data: 2005-01-27 01:18:52
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    pracownik ma
    > isc sam do ZUSu i zadbac o to aby ja wyrobic. Czy to prawda?

    Pracodawca zatrudniajązy ponad 19 pracowników wystawia legitymację
    pracownikowi (który takowej nie posiada) zaraz po przyjęciu do pracy.
    To jego obowiązek poinformować o tym pracownika i dać mu do
    wypełnienia wniosek o wydanie legitymacji ubezpieczeniowej.

    Pracodawca zatrudniający do 19 pracowników wystawia pracownikowi
    zaświadczenie (druki wydaje ZUS) o zatrudnieniu (dane identyfikacyjne,
    od kiedy zatrudniony itp.) oraz wniosek o wydanie legitymacji
    ubezpieczeniowej, na podstawie których ZUS (oddział/inspektorat
    odpowiedni dla siedziby firmy) wystawi pracownikowi legitymację
    ubezpieczeniową.
    Pracodawca (dbający o pracownika) może sam przekazać wypełnione
    dokumenty do ZUS. Legitymację ubezpieczeniową ZUS przysyła pocztą do
    14 dni.
    Do legitymacji pracowniczej konieczna jest fotografia.

    wa

  • 3. Data: 2005-01-27 19:30:29
    Od: "JackyX" <j...@g...pl>

    Użytkownik "wektor" <w...@i...pl> napisał w wiadomości

    Witam,

    a co jeśli pracodawca dał legitymację ubezpieczeniową dopiero po paru
    latach pracy a datę wydania wstawił z dnia kiedy była ona wydana. Czy
    żądać wydania legitymacji ze wsteczną datą? Czy bedą jakieś negatywne
    konsekwencje późnego wydania książeczki np. w związku z przebywaniem na
    zwolnieniu lekarskim?

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 4. Data: 2005-01-27 21:00:21
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "JackyX" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > a co jeśli pracodawca dał legitymację ubezpieczeniową dopiero po
    paru
    > latach pracy a datę wydania wstawił z dnia kiedy była ona wydana.

    Gdyby wpisał datę wsteczną, to byłoby dodatkowe uchybienie.

    >Czy żądać wydania legitymacji ze wsteczną datą?

    Nie można teraz tego żądać.

    > Czy bedą jakieś negatywne
    > konsekwencje późnego wydania książeczki np. w związku z przebywaniem
    na
    > zwolnieniu lekarskim?

    Nie będzie negatywnych konsekwencji.
    Widocznie nie korzystałeś z porad lekarskich i nie była potrzebna
    wcześniej.
    Jednak mimo opóźnienia w wystawieniu legitymacji, należy w niej wpisać
    prawdziwą datę początkową zatrudnienia pracownika.

    wa