  • 1. Data: 2004-04-20 09:11:52
    Temat: Kredyt - pożyczka - różnica ???
    Od: "Johny Walker" <1...@i...pl>

    Witam, przeglądam oferty banków pod kątem kredytów hipotecznych i złapałem
    się sam na tym, że nie zabardzo wiem na czym polega różnica pomiędzy
    kredytem hipotecznym a pożyczką hipoteczną. Czy ktoś mógłby w prosty sposób
    podać główne różnice pomiędzy tymi dwoma produktami bankowymi??? Chodzi mi
    zarówno o róznice praktyczne jak i czysto prawne.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-04-20 10:23:30
    Temat: Re: Kredyt - pożyczka - różnica ???
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > podać główne różnice pomiędzy tymi dwoma produktami bankowymi??? Chodzi mi
    > zarówno o róznice praktyczne jak i czysto prawne.

    Pożyczkę może udzielić każdy. Kredytu udzielają wyłącznie banki na konkretny
    cel. Przymiotnik hipoteczny oznacza, że wierzytelność zabezpieczona jest
    hipoteką. Kredyt dotyczy tylko pieniędzy, pożyczka niekoniecznie.

    prawo bankowe:

    Art. 69
    1. Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy
    na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na
    ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na
    warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z
    odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego
    kredytu.

    2. Umowa kredytu powinna być zawarta na piśmie i określać w szczególności:

    1) strony umowy,

    2) kwotę i walutę kredytu,

    3) cel, na który kredyt został udzielony,

    4) zasady i termin spłaty kredytu,

    5) wysokość oprocentowania kredytu i warunki jego zmiany,

    6) sposób zabezpieczenia spłaty kredytu,

    7) zakres uprawnień banku związanych z kontrolą wykorzystania i spłaty kredytu,

    8) terminy i sposób postawienia do dyspozycji kredytobiorcy środków pieniężnych,

    9) wysokość prowizji, jeżeli umowa ją przewiduje,

    10) warunki dokonywania zmian i rozwiązania umowy.

    Kodeks cywilny:
    Art. 720
    § 1. Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność
    biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do
    gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą
    ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2004-04-20 17:11:11
    Od: "Chris" <k...@f...polbox.pl>

    Poniewaz formalnie udzielil juz jeden z uczestnikow, to dodam tylko kilka
    praktycznych wad i zalet jednego i drugiego rozwiazania:

    kredyt:
    zaleta: zwykle nizej oprocentowany, niz pozyczka
    wada: muszisz udokumentowac prawie kazdy wydatek, bank cie moze sprawdzic w
    kazdej chwili przez caly okres kredytowania

    pozyczka
    zaleta: wydajesz jak chcesz, nie musisz nic dokumentowac - banku nic nie
    obchodzi na co ja przeznaczyles, wymagana duzo mniejsza dokumentacja, niz
    przy kredycie
    wada: wyzej oprocentowana

    pozdrawiam

    Chris