  • 1. Data: 2006-01-11 10:11:45
    Temat: Korzyści majątkowe z pirackiego oprogramowania
    Od: "ath" <a...@p...onet.pl>

    Witam!
    Jako ilustrację dyskusji na temat korzyści majątkowych w przypadku kopiowania
    oprogramowania komputerowego wytępującej praktycznie w każdym wątku o karach za
    piractwo rozważmy następującą historię.

    Uczeń szkoły średniej w klasie maturalnej, 18 letni Zenek P. jest Piratem
    Komputerowym. Ostatnio ściągnął on z amerykańskiego serwera p2p Bardzo
    Skomplikowany Pakiet Do Projektowania Silników Elektrycznyk Wysokiej Mocy
    (BSPDPSEWM), który to pakiet sprzedawany jest przez producenta razem z darmowymi
    uaktualnieniami przez 2 lata i bezpłatną pomocą techniczą przez 3 lata za sumę
    100 tys złotych. Oprócz tego ściągnął również najnowszą grę Doom 5 sprzedawaną w
    Polsce po 200 zł.
    Po jakimś czasie pojawił się u niego Kolega Pirata z klasy Zdzichu K. Skopiował
    sobie jak leci: zarówno grę Doom 5, jak i pakiet BSPDPSEWM. Poszedł do siebie do
    domu, zainstalował grę i spędził nad nią tydzień. Pakiet natomiast odinstalował
    po 5ciu minutach nic z niego nie rozumiejąc, a płytę wrzucił do biurka.
    Następnie Zenek P. kupił sobie nową, szybszą nagrywarkę i w celu jest
    przetestowania skopiował po dwa razy obie płyty z programami (Doom 5 i
    BSPDPSEWM). Po sprawdzeniu nagrane płyty wylądowały pod łóżkiem.
    Przedsiębiorczy Pirat Zenek P. wszedł w kontakty z Rzutkim Biznesmenem Alojzem
    R., który kupił od niego pakiet BSPDPSEWM za 1000 zł oraz w celu odprężenia grę
    Doom5 za 200zł. Alojz zainstalował oba programy, a poniewż był zdolnym
    inżynierem elektromechanikiem wykorzystał pakiet BSPDPSEWM do zaprojektowania
    nowego silnika, który to projekt natychmiast sprzedał dużej polskiej firmie za
    500 tys zł.

    Proponuję podać: kto, za co i w jakiej wysokości osiągnął korzyść majątkową z
    nielegalnego oprogramowania.

    A.

  • 2. Data: 2006-01-11 10:54:10
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Proponuję podać: kto, za co i w jakiej wysokości osiągnął korzyść
    > majątkową z
    > nielegalnego oprogramowania.

    skoro nie widzial jaki program i za ile sciagal to jego zmartwienie, myslisz
    ze jakbys ukradl chip warty kilka milionow dolarow to ktos by sie
    zastanawial - i mialby niby obowiazek sie zastanawiac ? - czy on tobie
    bedzie przydatnmy i czy ty bys go kupil gdyby sie nie zdecydowal na
    kradziez? Ciut absurdalne myslenie.

    P.

  • 3. Data: 2006-01-11 12:35:37
    Od: "Ath" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > zastanawial - i mialby niby obowiazek sie zastanawiac ? - czy on tobie
    > bedzie przydatnmy i czy ty bys go kupil gdyby sie nie zdecydowal na

    Widzę, że znasz moje myślenie na podstawie tej krótkiej historyjki.
    Ciekawe... To może odpowiedz na postawione pytanie? Kto ile i na czym zarobił
    wg Ciebie? A nie mówisz mi co ja myślę. Swoje rozwiązanie przedstawię później.
    Co Ty o tym przykładzie sądzisz?
    A.

  • 4. Data: 2006-01-11 14:44:59
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    ath napisał(a):

    > Proponuję podać: kto, za co i w jakiej wysokości osiągnął korzyść majątkową z
    > nielegalnego oprogramowania.

    Ja mam tylko taka uwage - co to zmienia w jakiej wysokosci osiagnal
    korzysc majatkowa?

    AFAIK to kluczowe jest to, czy korzysc majatkowa zostala osiagnieta, czy
    nie. A jej wysokosc to chyba sprawa trzeciorzedna.

    W problemach prawnych z pirackim oprogramowaniem sa zazwyczaj dwie sprawy:

    Karna - gdzie stopniowanie idzie mniej wiecej tak: brak korzysci
    majatkowych, odniesione korzysci majatkowe, stale zrodlo dochodu z piractwa

    Cywilna - czyli o odszkodowanie. A wiec poszkodowany tym piractem
    udowadnia jakie straty poniosl i takie sobie zyczy odszkodowania. Ale
    tutaj niekoniecznie strata opiraconego jest rowna zyskowi pirata.

    Na pytanie nie odpowiedzialem, bo IMO nie ma na nie takiej na prawde
    dobrej odpowiedzi.
    Z jednej strony nie mozna zalozyc ze ktos kto skopiowal od kolegi
    program ktorego cena wynosi milion zlotych, odniosl taka korzysc majatkowa.
    Z drugiej strony nie mozna powiedziec, ze ktos kto skopiowal i uzywal
    np. program antywirusowy wart 50zl, takiej korzysci nie odniosl.

  • 5. Data: 2006-01-11 14:53:04
    Od: newsfeed <d...@c...com>

    Tomasz Pyra wrote:

    > Ja mam tylko taka uwage - co to zmienia w jakiej wysokosci osiagnal
    > korzysc majatkowa?

    Wszystko.

    1 wiemy kto ponosi odpowiedzialnosc
    2 jaka odpowiedzialnosc