  • 1. Data: 2007-02-06 13:30:21
    Temat: Kontrola policyjna i prawa
    Od: "GrzegorzG" <grzegorzeg1@______o2.pl>

    Witam,
    Walkowany temat byl juz wielokrotnie, ale w archiwum jest wielki balagan,
    kazdy sie przechwala i nikt nie udzielil jednoznacznej odpowiedzi na
    zadawane pytania.
    Chcialbym kilka zadac i w miare mozliwosci otrzymac proste odpowiedzi
    tak/nie.

    Mamy taka sytuacje:

    Zalozmy ze kiedys sciagalem filmy przez p2p, teraz zalozylem firme i mam
    wszystko legalne. Mimo to, sądząc po archwium dysk. wpada policja, ma nakaz,
    sprawdzaja i sie syf robi a kompa raczej sie nie odzyska.

    Puka policja, otwieram, rozmawiamy o duperelach (sasiedzi, halasy itd.).

    a) Oczywiste jest, ze nie musze i nie powinienem ich wpuszczac, czy tak?

    b) Co jesli jednak wejdą? (niewazne jak) bez nakazu. Czy mam prawo wtedy
    powiedziec ze chce zadzwonic do adwokata zanim powiedza "o! ma Pan
    komputer!". itd.

    c) Czy mam prawo zadzwonic do adwokata, jesli przyjda z nakazem itd.? Chodzi
    o unikniecie kwiatkow typu "znalezlismy po 3 miesiacach szukania pornografie
    dziecieca na Panskim komputerze, ktory zostal w trakcie czynnosci
    uszkodzony...".
    Wiem, ze moge sie odwolac, ale odwolania mozna sobie wsadzic, wolalbym to
    jak najwczesniej zalatwiac.

    d) Czy maja prawo przeszukac półki, szafki itd. w poszukiwaniu nielegalnego
    oprogramowania (rozumiem, ze mogą to miec w nakazie, wtedy jest to
    oczywiste...)

    e) Czy ktos moze potwierdzic czy w koncu czepiaja sie glownie
    oprogramowania, czy takze mp3 i filmow divx?

    f) Czy maja prawo zrobic cokolwiek zanim przyjedzie moj potencjalny adwokat?

    g) Czy mozna gdzies w sieci znalezc jakis wzor nakazu, zeby wiedziec czy to
    nie oszusci z falszywym nakazem?

    Co jesli w domu sa 2 komputery? Ktory sprawdzaja? Oba podlaczone do routera?
    Czyli znowu pytanie do nakazu. Konkretny IP sprawdzaja czy co?

    Prosze o krotkie odpowiedzi, zeby flejma znowu nie robic :/

    Dzieki i pozdrawiam.
    Grzegorz

  • 2. Data: 2007-02-06 14:11:37
    Temat: Re: Kontrola policyjna i prawa
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "GrzegorzG" <grzegorzeg1@______o2.pl> napisał:
> [...]
    >
    > Puka policja, otwieram, rozmawiamy o duperelach (sasiedzi, halasy itd.).
    >
    > a) Oczywiste jest, ze nie musze i nie powinienem ich wpuszczac, czy tak?

    Jeśli ma postanowienie o przeszukaniu, nakaz albo legitymację i zamiar
    przeszukania, to oczywiste jest, że musisz ich wpuścić. Jeśli ktoś
    faktycznie podjął już decyzję o przeszukaniu, to Twoje sprzeciwy itp nic tu
    nie zmienią, będzie ono wykonane. Później możesz się odwoływać i dochodzić
    swoich praw, jeśli byłoby ono niesłuszne. Jeśli nie jest to procesowe
    przeszukanie, to od Ciebie zależy kogo wpuścisz, ale pamietaj, że do
    przeszukania wystrcza legitymacja służbowa i uzasadnione przypuszczenie
    znalezienia określonej rzeczy mogącej być dowodem, więc decyzję o
    przeszukaniu można podjąć nawet na miejscu podczas rozmowy "w drzwiach". To
    nie Ty ocenisz czy to było uzasadnione przypuszczenie, istnieje droga
    odwoławcza i koniec.

  • 3. Data: 2007-02-06 14:26:08
    Od: "GrzegorzG" <grzegorzeg1@______o2.pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > decyzję o przeszukaniu można podjąć nawet na miejscu podczas rozmowy "w
    > drzwiach". To nie Ty ocenisz czy to było uzasadnione przypuszczenie,

    Heh.. wychodzi na to, ze trzeba miec dwa komputery:
    Jeden na wypadek "uzasadnionego przypuszczenia znalezienia okreslonej rzeczy
    mogacej byc dowodem" a drugi skitrany za szafą do codziennej pracy bo jesli
    tamten zabiora, to i tak nie oddadza albo oddadza zepsuty... :/

  • 4. Data: 2007-02-06 14:28:59
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

> [...]

    > przeszukaniu można podjąć nawet na miejscu podczas rozmowy "w drzwiach".
    > To nie Ty ocenisz czy to było uzasadnione przypuszczenie, istnieje droga

    no coz, decyzje to oni sobie moga podjac, to fakt, jednak to czy ich
    wpusci nadal jest po jego stronie, biorac pod uwage drzwi jakie ludzie
    montuja, wejscie do mieszkania nawet sila nie jest takie proste, zawsze
    daje to pare godzin czasu ;) np na przyjazd adwokata o ktorym pisal
    pytajacy

  • 5. Data: 2007-02-06 14:46:43
    Od: "GrzegorzG" <grzegorzeg1@______o2.pl>

> [...]
    > montuja, wejscie do mieszkania nawet sila nie jest takie proste, zawsze
    > daje to pare godzin czasu ;) np na przyjazd adwokata o ktorym pisal

    Czyli bajki o kamerze przy drzwiach, smutnych panach pod drzwiami,
    widzianymi w komputerze i pospieszne wykrecanie i pieczenie dysku twardego
    to nie takie bajki? :]

  • 6. Data: 2007-02-06 14:59:05
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "szerszen" <s...@t...pl> napisał
> [...]
    >jakie ludzie montuja, wejscie do mieszkania nawet sila nie jest takie
    >proste, zawsze daje to pare godzin czasu ;) np na przyjazd adwokata o

    Nie każdy ma pancerne drzwi, a i sprzęt do otwierania też jest ciekawy, okna
    też można wykorzystać, a poza tym wiele innych sposobów niekoniecznie
    siłowych, choć tak samo skutecznych. A z resztą po co tak się bawić?, jak
    nie ma nic do ukrycia, to po ci się opiera, i tak wejdą. Jedyne co może
    "zyskać" to: spadek reputacji tej swojej firmy, wytykanie palcami przez
    sąsiadów, no i pewne ryzko, że jednak prokurator to zatwierdzi, że było
    zasadne, tak więc nie dostanie nawet zwrotu kosztów za drzwi.

  • 7. Data: 2007-02-06 15:06:23
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > siłowych, choć tak samo skutecznych. A z resztą po co tak się bawić?,
    > jak nie ma nic do ukrycia, to po ci się opiera, i tak wejdą.

    wiesz, czytajac to co sie tu pisze i jakie maja uprawnienia, a jakie ja
    mam prawa, to jestem na bank przekonany, ze jakby weszli do mnie, to
    skasowali by mi lapka, mimo ze mam leglana winde i nero, oraz openoffica,
    chocby z tego prostego powodu ze mam ponad 2 giga rozmaitego freewerowego
    softu w formie instalek, a przeciez te cwoki nie stwierdza u mnie nic,
    beda musieli zabrac na "ekspertyze", ktora zajmie niewiadomo ile i
    niewiadomo kiedy i czy wogole odzyskam kompa

  • 8. Data: 2007-02-06 15:08:24
    Od: "GrzegorzG" <grzegorzeg1@______o2.pl>

> [...]
    > sąsiadów, no i pewne ryzko, że jednak prokurator to zatwierdzi, że było
    > zasadne, tak więc nie dostanie nawet zwrotu kosztów za drzwi.

    to nie takie proste.
    napisalem hipotetyczna sytuacje, ze kiedys cos moglem sciagac przez p2p,
    teraz wszystko legalne.
    ale z archiwum wynika, ze oni sobie moga stwierdzic, ze na tym komputerze
    moga byc jakies dowody i musi to sprawdzic ekspert.
    Wiec zabieraja komputer.
    Wolalbym w takiej sytuacji sie wybronic (adwokat) albo oddac tylko dysk
    (arch. mowi ze rzadko sie da dogadac) albo pokazac ze wlasnie sie dysk
    zepsul i uniemozliwic konfiskate sprzetu.

  • 9. Data: 2007-02-06 15:09:30
    Od: "GrzegorzG" <grzegorzeg1@______o2.pl>

> [...]
    > beda musieli zabrac na "ekspertyze", ktora zajmie niewiadomo ile i
    > niewiadomo kiedy i czy wogole odzyskam kompa

    Wlasnie o tym mowie. przeciez oni musza to sprawdzic, miec dowod, a tego nie
    robia na miejscu. Zabieraja wiec komputer :/

  • 10. Data: 2007-02-06 15:23:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Piotr [trzykoty] wrote:

> [...]
    > przeszukaniu można podjąć nawet na miejscu podczas rozmowy "w drzwiach". To
    > nie Ty ocenisz czy to było uzasadnione przypuszczenie, istnieje droga

    Zauważ, że Art. 220 par.3 KPK (ten o wchodzeniu "na legitymację")
    zawiera zwrot "w przypadkach nie cierpiących zwłoki".

    Jeśli rzekomy policjant robi sobie "kontrolę oprogramowania" i nie ma
    nakazu prokuratorskiego/sądowego to łamie powyższy warunek czyli prawo -
    ergo to ja mam bardzo uzasadnione podejrzenie, że to musi być jakiś
    bandyta udający policjanta, bo policjanci prawa mają pilnować, a nie je
    łamać ;->