    From: "Arnie" <a...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Kontrola osobista i przeszukanie samochodu
    Date: Tue, 6 Jan 2009 15:05:43 +0000 (UTC)

    Witam.
    Wczoraj przydarzyła mi się taka sytuacja: podjeżdżam pod dom, nagle stojący
    nieopodal nieoznakowany samochód blokuje mi drogę, okazało się że to
    policjanci, najpierw zapytali czy mam przy sobie lub w aucie "jakieś
    substancje nielegalne" potem nastąpiła szczegółowa kontrola. Musiałem
    wyrzucić wszystko z kieszeni, gość mnie "zmacał", przetrzepali na wylot
    samochód. Na moje pytanie z jakiego powodu jestem przeszukiwany odpowiedzieli
    że są to "standardowe czynności operacyjne" i tyle. Muszę przyznać że byli
    uprzejmi i w miarę dyskretni ale sąsiedzi widzieli akcję i już krzywo na mnie
    patrzą.

    Na koniec powiedzieli że mam się stawić w czwartek na komendzie - nie
    dostałem żadnego wezwania, jeden z policjantów podał tylko swoje imię,
    nazwisko i powiedział że mam przyjść o danej godzinie.

    W związku z tym mam pytania:
    - czy muszą mi powiedzieć z jakiego konkretnego powodu byłem przeszukany?
    - czy policja ma prawo przeprowadzić taką rewizję ze względu na swoje
    "widzimisię" bo np. wydałem im się podejrzany?
    - co robić jeśli na komendzie nie będą chcieli nic wyjaśnić?
    - chciałbym nagrać rozmowę, co mi mogą zrobić jeśli mnie przeszukają i znajdą
    dyktafon?
    - ogólnie przydadzą się informacje jak zachować się podczas wizyty na
    komendzie, nigdy nie byłem na policji, nie wiem jak to się odbywa, jakie mam
    prawa itp.

    Nigdy nie miałem nic wspólnego z żadnymi "substancjami nielegalnymi" a teraz
    boję się że jakiś życzliwy sąsiad mnie pomówił i będę musiał przez to
    udowadniać że nie jestem wielbłądem.