  • 1. Data: 2010-04-24 11:07:59
    Temat: Konto Prywatne Vs Firmowe
    Od: "Kris" <n...@w...pl>

    nie znam sie na obecnym prawie ale mam dylemat co moge a co nie

    wiec tak NIP firmy jest ten sam z tymże ze konto firmowe ma nazwe firmy a
    prywatne nie
    no i mam kila pytan
    a) czy moge placic za faktury z konta prywatnego, nawet gdy nie ma dopisku
    jaka to firma?

    b) czy z konta firmowe moge placic karta za prywatne platnosci np.kino i
    inne, skoro moge placic to musze miec na to fakture?

    c) czy moge z konta prywatnego wplacac na firme i odwrotnie? zalozmy ze nie
    jest to przychod firmy?

    d) czy z firmowego moge przelewac na inne konta np:prywatne, chodzilo mi o
    to ze nie mam np: podstawy ani zadnego tytulu np: za fakture czy zaliczka za
    usluge, tak po prostu moge sobie kase wyciagnac i przelac komus innemu?

  • 2. Data: 2010-04-24 13:52:10
    Temat: Re: Konto Prywatne Vs Firmowe
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kris wrote:
    > mam dylemat co moge a co nie
    >
    > wiec tak NIP firmy jest ten sam z tymże ze konto firmowe ma nazwe
    > firmy a prywatne nie
    > no i mam kila pytan

    O ile regulaminy pozwalają, albo brak istotnych kar, to wszystko możesz.
    Jeśli masz jakieś wątpliwości co do kwalifikacji swoich poczynań, to pomyśl
    sobie,
    że tych samych operacji dokonałeś gotówkowo i mniej więcej takie same skutki
    będą gdy dokonasz tego przelewem -
    tyle tylko, że materiał dowodowy "łatwiejszy". Przykładowo jak "wyciągniesz
    kasę i przelejesz komuś innemu",
    to gdybyś wypłacił gotówkę z rachunku i dał komuś innemu, czy wpłacił na
    czyjes konto to
    od strony prawnej bedzie to powiedzmy darowizna i przelew tego nie zmieni.

  • 3. Data: 2010-04-24 19:45:42
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Sat, 24 Apr 2010 13:07:59 +0200, Kris napisał(a):

    > nie znam sie na obecnym prawie ale mam dylemat co moge a co nie
    >
    > wiec tak NIP firmy jest ten sam z tymże ze konto firmowe ma nazwe firmy a
    > prywatne nie

    Wątek taki już przwijał się tu czy na pl.biznes.banki lub innym forum,
    gdzie zgodnie wszyscy przyznali, że w przypadku działalności gospodarczej
    osoby fizycznej firma to Ty, a Ty to firma... więc prywatne konta stają się
    firmowymi, a firmowe prywatnymi.

    W przypadku sp. z o.o. sprawa jest bardziej skomplikowana, bo majątek firmy
    nie jest prywatnym majątkiem wspólników

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    Cmentarz Komunalny Południowy Antoninów
    http://foto.3mam.net/album2/Cmentarz-Poludniowy/inde
    x3.php

  • 4. Data: 2010-04-25 19:46:51
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Kris" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > za usluge, tak po prostu moge sobie kase wyciagnac i przelac komus innemu?

    Jeżeli chodzi o osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, to
    pojęcie "firma" jest w tym przypadku tylko dodatkową nazwą działalności
    prowadzonej przez pana X. Firma to pan X, pan X to firma. Konto należy do
    OSOBY i ona dosponuje wszystkimi środkami na tym koncie w dowolny sposób bo
    to są JEJ środki. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą
    odpowiada za swe zobowiązania CAŁYM SWOIM MAJĄTKIEM, zarówno "firmowym" jak
    i "prywatnym". Piszę w cudzysłowach bo jest to jeden i ten sam majątek. Być
    może elementem wprowadzającym pewne zamieszanie są zakupy fakturowane ale w
    przypadku osoby fizycznej prowadzącej DG możnaby absolutnie wszystkie zakupy
    i płatności fakturować(w tym zakup cytryn, opłatę za wywóz śmieci z domu i
    zakup tornistra dla dziecka) , z tym że części z nich nie można zaliczyć do
    kosztów uzyskania przychodu (KUP) co wynika z przepisów podatkowych.
    Natomiast w przypadku powstania nieuregulowanych zobowiązań za które osoba
    prowadząca DG odpowiada, komornik zliytowałby wszystko: majątek "firmowy"
    czyli to co było kupowane na faktury jak i "prywatny" czyli mieszkanie,
    rzeczy ruchome włacznie z przykładowym tornistrem, cytrynami i bielizną
    zony.
    Inaczej jest w przyapdku osób prawnych prowadzących DG czyli spółek
    handlowych - tam majątek osoby prawnej nie jest tożsamy z majątkiem jej
    właścicieli (a właścicielami mogą być zarówno osoby fizyczne jak i inne
    osoby prawne) i zasady odpowiedzialności majątkowej są inne.
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2010-04-26 08:34:11
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Sun, 25 Apr 2010 21:46:51 +0200, Jackare napisał(a):

> [...]
    > OSOBY i ona dosponuje wszystkimi środkami na tym koncie w dowolny sposób bo

    I nikt tego nie neguje.
    Tylko spojrzyj łaskawie do umów i/lub regulaminów rachunków bankowych -
    jest tam (prawie) zawsze zapis że tego rachunku nie wykorzystuje się do
    prowadzenia DG.
    Zobowiązania typu zaliczka na podatek dochodowy, skłądki ZUS, nawet VAT -
    możesz spokojnie płacić ze swojego "osobistego" rachunku. Ale już
    zobowiązania wobec innych podmiotów - nie bardzo. A już zupełnie nie
    ten-teges - jest przyjmowanie należności na "osobisty" rachunek. Bank ma
    wówczas podstawy do wypowiedzenia umowy prowadzenia rachunku.
    I nie ma sensu bic piany - taka zawarło się umowę.
    Dla DG są inne segmenty rachunków (częściowo płatne, nie oprocentowane
    etc).
    To że większość banków przymyka oko na takie łamanie zapisów umów - nie
    znaczy że są one dopuszczalne.

    Zresztą - poczytaj posty Gotfryda w takich klimatach - najczęściej na
    p.s.p-p :)

  • 6. Data: 2010-04-26 11:33:01
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Herald" <h...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Zresztą - poczytaj posty Gotfryda w takich klimatach - najczęściej na
    > p.s.p-p :)

    Moja odpowiedź dotyczyła przede wszystkim swobodnego dysponowania środkami
    na rachunku firmowym. To jest jak najbardziej możliwe. Operacje na rachunku
    nie związanym z prowadzeniem DG będą faktycznie zależeć od regulaminu
    rachunku.
    --
    Jackare

  • 7. Data: 2010-04-29 20:58:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Apr 2010, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

    > osoby fizycznej firma to Ty, a Ty to firma... więc prywatne konta stają się
    > firmowymi, a firmowe prywatnymi.

    Zwyczajowo poprotestuję w kwestii dzielenia "na ryby i śledzie"
    (tudzież ptaki i kury bądź dowolny zestaw zbioru i jego własnego
    podzbioru) - a ta firma to państwowa jest? ;)
    (rachunek "firmowy" jest jak najbardziej PRYWATNY, bez żadnych
    cudzysłowów, tak samo jak np. rachunek osobisty).
    Reszta oczywiście (mi) się zgadza :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-04-29 21:30:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Apr 2010, Kris wrote:

    > b) czy z konta firmowe moge placic karta za prywatne platnosci np.kino

    Zważ tylko na to, że może sprowokować do ewentualnych kontrolerów
    US do przyglądania się ew. kosztom konta i pytaniem jakie stosujesz
    kryterium do dzielenia tychże kosztów, z ewidentnym wywaleniem
    z KUP opłat związanych z takimi przelewami (o ile takie opłaty
    są, ale zazwyczaj tak).
    Opłaty związane z przelewami DG oczywiście są KUP, jak między
    tym znajdują się z rzadka opłaty za przelewy na własne konto
    z opisem w rodzaju "zaliczka z zysku" to raczej nikt się
    tego nie przyczepi (i mi się nie czepiali), co pozwala na
    kolejne uproszczenie papierkologii - każesz wybrać listę
    opłat i rowno wszystkie wstawiasz jako koszty uzyskania.

    > i inne, skoro moge placic to musze miec na to fakture?

    Nienienie.
    Płacić masz swoje zobowiązania, i fakt "firmowości" konta
    tego nie zmieni.
    Taka klasyka, to umowa w której *NIE* zawarto warunku, że
    podstawą zapłaty jest zaakceptowana faktura.
    W takim układzie zapłata należy się za to, że umowa jest
    realizowana, nawet jak realizator nie wystawił/nie
    dosłał faktury; nie możesz odmowić (zapłaty), co najwyżej
    pościgasz go odsetkami za nadpłacony podatek i tyle.
    Jego administracyjny obowiązek to jego obowiązek, Twój
    obowiązek cywilnoprawny (zapłaty za usługę) nie ma korelacji
    z jego obowiązkiem. Oczywiscie poza wymierną stratą (brak
    pieniedzy na dodatkowy podatek) ew. odsetkami oraz
    ew. przypadkiem zapisania "wymogu faktury" w umowie :D
    To działa w drugą stronę - jak będą wpływy na "firmowy"
    rachunek, to US będzie pytał gdzie są faktury za te
    świadczenia i czemu nie ma ich w KPiR ;)
    Krótko mówiąc: trudno postawić (IMVHO, polskie USy co prawda
    umiały wykazać w przeszłości sporo różnych inicjatyw, więc nie
    można wykluczyć i takiej :D) tezę że "każda wypłata musi
    być potwierdzona fakturą".
    Bez przesady.
    Co najwyżej pojawi się hasło "kontrola krzyżowa", czyli
    nalot na tego który OTRZYMAŁ pieniądze (z dozgonną wdzięcznością
    za wizytę US ;))

    > c) czy moge z konta prywatnego wplacac na firme i odwrotnie?

    Było i ponowię: konto firmowe jest kontem PRYWATNYM!
    W przypadku DG OF - tej samej osoby.
    Jak pytasz, czy możesz z własnego prywatnego konta wpłacać
    na swoje własne prywatne konto, to chyba sam widzisz... ;)

    "Firmowość" polega na:
    - ujęciu w majątku związanym z DG; przez fakt zaliczenia w koszty,
    poddania amortyzacji bądź przeznaczenia na towar handlowy lub
    materiały do produkcji, podatnik związuje swój własny prywatny
    majątek z prawami i obowiązkami, przypisanymi do DG - w tym
    z prawem do obniżania podatku i obowiązkiem ewidencjonowania;
    dotyczy to rzeczy i praw oraz spisywania w KPiR, ewidencjach
    VAT, środków trwałych i podobnych
    - wykorzystywaniu "w celu", i w tej formie zwiazaniu z DG;
    przykładem takiego związania jest właśnie konto bankowe, tak
    właśnie zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym - poprzez
    "wykorzystywanie" (czyli *FAKTYCZNE* wykorzystywanie!)

    "Firmowość" w ten sposób, w przypadku rozliczania się poprzez
    KPiR i ryczaltem, *nie* obejmuje pieniędzy poza ich rolą
    "przychodów z DG" - ponieważ prawie żaden przepis nie wiążę pieniądza
    z prawami i obowiązkami wynikłymi z DG; rzadkie wyjątki to
    właśnie uznanie kosztów z rachunków "związanych z DG" (oraz
    ew. przychódów, np. z odsetek) czy np. obowiązek zapłaty
    przelewem w kontaktach firma-firma przy dużych kwotach.
    No i z okazji istnienia w art.14.2 przypadków kiedy przychody
    zalicza się kasowo, potencjalne pytanie o niezdefiniowane
    wpłaty na konto "związane z DG" :)
    W przypadku pełnej księgowości dochodzi mechanizm uboczny,
    związany z obowiazkiem rachunkowym - pieniądze "w kasie DG"
    są również ewidencjonowane (co w niczym nie umniejsza prawa
    ich dysponenta do przelewania wte i wewte, chodzi o sam
    obowiązek "zaewidencjonowania w DG", wynikły z ustawy
    rachunkowości, która to rachunkowość pośrednio służy do
    wyznaczenia również elementów podatkowych).

> [...]
    > usluge, tak po prostu moge sobie kase wyciagnac i przelac komus innemu?

    Jakby mnie o to pytali, to bym takich manewrów unikał.
    KAŻDY przelew stanowi jakąś "czynność prawną" - i teraz możesz znaleść
    się w roli osoby, która jest niezobowiązująco proszona o wyjaśnienie,
    jaką to czynność realizował ten przelew (zapłata - za co? darowizna
    - "a dużo tych darowizn było?", depozyt, pośrednictwo finansowe,
    komis... a gdzieś tam pod spodem muł z utknięciem w potencjalnych
    drobnych naruszeniach prawa :))

    pzdr, Gotfryd