  • 1. Data: 2010-04-23 21:45:17
    Temat: Rozszerzenie ustawowej wspólności majątkowej.
    Od: Pawel <p...@u...to.wp>

    Czy można rozszerzyć ustawową wspólność majątkową na wybrane nieruchomości
    pochodzące z majątku odrębnego małżonków? Z tego co czytam wynika, że
    rozszerza się majątek bez wyszczególnienia elementów. A czy można zapisać to
    w takiej formie, że wszystkie nieruchomości nabyte przed związkiem
    małżeńskim do dnia 12.02.2007 wchodzą w skład wspólności majątkowej i nic
    poza tym z odrębnego majątku?

    Paweł.

  • 2. Data: 2010-04-29 21:38:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2010, Pawel wrote:

    > Czy można rozszerzyć ustawową wspólność majątkową na wybrane nieruchomości
    > pochodzące z majątku odrębnego małżonków? Z tego co czytam wynika, że
    > rozszerza się majątek bez wyszczególnienia elementów.

    Gdzie to czytasz?
    Z treści art.47 mi tak wcale nie wynika, za to z treści art.49
    wręcz przeciwnie - a contrario wynika teza przeciwna.
    Jeśli ustawodawca jawnie wyliczył *określone przedmioty i prawa*,
    które do wspólnoty majątkowej *nie* mogą zostać włączone, to
    znaczy że - w przeciwnym przypadku - mogłyby, jako *określone*
    przedmioty i prawa być włączane...
    Prawnikiem nie jestem, coś mogłem przeoczyć, ale podstaw do tezy
    iż prawo do rozszerzania wspólnoty jest ograniczone do *nie*ograniczonego
    rozszerzenia - nie widzę :D

    pzdr, Gotfryd