eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Konsekwencje przekroczenia terminu ustawowego w kwestii uprawomocnienia uchwały
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2004-09-24 11:04:52
    Temat: Konsekwencje przekroczenia terminu ustawowego w kwestii uprawomocnienia uchwały
    Od: "J.A." <l...@p...com>

    Tak się ostatnio zastanawiam w sprawie pewnie dość nietypowej, mianowicie
    problemu prawnego związanego ze sformułowaniami Ustawy z dnia 14 marca 2003
    r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w
    zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595)
    Chodzi konkretnie o art. 19 wspomnianej Ustawy, który brzmi
    /cytuję:/
    Art. 19. 1. Uchwała o nadaniu stopnia doktora habilitowanego staje się
    prawomocna z chwilą jej zatwierdzenia przez Centralną Komisję, z
    zastrzeżeniem art. 9 ust. 5. Uchwała jest przedstawiana Centralnej Komisji
    wraz z aktami przewodu habilitacyjnego w terminie jednego miesiąca od dnia
    podjęcia uchwały. O zatwierdzeniu uchwały Centralna Komisja rozstrzyga w
    terminie do sześciu miesięcy od dnia otrzymania uchwały.
    2. W przypadku niezatwierdzenia uchwały o nadaniu stopnia doktora
    habilitowanego, rada jednostki organizacyjnej lub osoba ubiegająca się o
    nadanie tego stopnia może, w terminie trzech miesięcy od dnia doręczenia
    jej rozstrzygnięcia, wystąpić do Centralnej Komisji z wnioskiem o ponowne
    rozpatrzenie sprawy.
    3. Centralna Komisja rozpatruje wniosek, o którym mowa w ust. 2, w terminie
    sześciu miesięcy od dnia jego doręczenia.
    4. W postępowaniu, o którym mowa w ust. 3, mogą brać udział recenzenci
    powołani w przewodzie habilitacyjnym.
    /koniec cytatu/

    Z art. 19. ust. 1. wynika, że nadanie stopnia doktora habilitowanego zależy
    od uprawomocnienia uchwały jednostki, która ten stopień nadała. Na
    uprawomocnienie lub inna decyzje Centralna Komisja ma szesc miesiecy.
    Mamy wiec tu do czynienia tylko z dwiema mozliwosciami w terminie
    ustawowym:
    a) rozstrzygniecie o zatwierdzeniu uchwały.
    b) rozstrzygniecie o niezatwierdzeniu uchwały.

    Innych mozliwosci ustawa nie przewiduje.
    Niestety, Centralna Komisja nie zawsze przykłada się do przestrzegania
    ustalonego terminu i wnioski o niezatwierdzeniu uchwały podejmuje niekiedy
    kilka miesiecy po upływie ustawowego terminu. I jest to z oczywistych
    wzgledow rozstrzygniecie bezprawne.
    Pytanie zatem brzmi: czy bezprawne rozstrzygnięcie może posiadać moc prawną
    aby zdelegalizować inny akt prawny, który spełnia ustawowe wymogi? Moim
    zdaniem nie może. Nie zaistniały bowiem żadne, zgodne z prawem
    okoliczności, które podważyłyby legalność legalnego aktu prawnego.

    Z upływem ustawowego terminu mamy tu do czynienia z aktem prawnym, który
    nadal posiada swoją moc prawną aczkolwiek jest nadal nieprawomocny. Czy
    jednak określenie ustawowego terminu nie implikuje, że w przypadku braku
    innej decyzji winien on zostać uprawomocniony z mocy sformułowań ustawy?
    Ustawa nakazuje rozstrzygnięcie w terminie sześciu miesięcy. Alternatywą
    dla zatwierdzenia jest z prawnego punktu widzenia tylko niezatwierdzenie.
    Innej legalnej alternatywy nie ma.

    W przypadku braku niezatwierdzenia pozostaje jedyna istniejąca legalnie
    alternatywa - zatwierdzić. Wszelkie inne rozstrzygnięcia nie mają podstawy
    prawnej.

    W związku z tym, że wszystkie działania Centralnej Komisji do Spraw Stopni
    i Tytułów po upływie ustawowego terminu są bezprawne, to logiczny wniosek
    jest taki, że i działanie polegające na ponownym rozpatrzeniu sprawy jest w
    tej sytuacji również bezprawne. Jedyne zgodne z prawem rozwiązanie, to
    uznanie prawomocności uchwały o nadaniu stopnia doktora habilitowanego z
    dniem upływu sześciomiesięcznego terminu ustawowego. Uchwała ta powinna się
    uprawomocnić z mocy samej ustawy jako jedyny legalny akt prawny nie mający
    alternatywy w terminie określonym przez ustawę i nie może być
    zdelegalizowana bezprawnie.

    Uważam, że z upływem ustawowego terminu, o ile nie ma innego
    rozstrzygnięcia, powinien zostać przyznany oficjalnie stopień doktora
    habilitowanego na mocy sformułowań Ustawy. Tak mi to logicznie wychodzi,
    ale czy na pewno mam rację? Ciekaw jestem zdania doświadczonych prawników.
    Sprawa dotyczy konkretnie zaistniałej sytuacji, w której termin został
    przekroczony o ponad dwa miesiące. W tej chwili Centralna Komisja ponownie
    rozpatruje sprawę, ale jak napisałem wyżej: W związku z tym, że wszystkie
    działania Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów po upływie
    ustawowego terminu są bezprawne, to logiczny wniosek jest taki, że i
    działanie polegające na ponownym rozpatrzeniu sprawy jest w tej sytuacji
    również bezprawne. Jedyne zgodne z prawem rozwiązanie, to uznanie
    prawomocności uchwały o nadaniu stopnia doktora habilitowanego z dniem
    upływu sześciomiesięcznego terminu ustawowego.

    Mam rację, czy nie mam racji?
    Pozdrawiam,



    --
    J.A.

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1