  • 1. Data: 2008-10-08 06:00:57
    Temat: Komornik - egzekucja
    Od: "Marcin" <markus1975wytnij to@o2.pl>

    Witam,
    Mam laickie pytanie - po 2 latach wygrałem sprawę z pracodawcą o
    wynagrodzenie. Zaczął kręcić, więc poszedłem do komornika. I teraz moje
    pytania:
    Czy komornik oprócz tego co Sąd orzekł - więc wypłaty wynagrodzenia brutto i
    należnych odsetek, ściągnie z mojego byłego pracodawcy składki, które
    odprowadzić pracodawca? Jak to ma się do ZUS?- czy te składki wpłacone
    wpłynął na płacone moje składki od prowadzonej działalności gospodarczej?
    Marcin

  • 2. Data: 2008-10-08 11:15:07
    Temat: Re: Komornik - egzekucja
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 08 Oct 2008 08:00:57 +0200, Marcin napisał(a):

> [...]
    > odprowadzić pracodawca? Jak to ma się do ZUS?- czy te składki wpłacone
    > wpłynął na płacone moje składki od prowadzonej działalności gospodarczej?

    Właśnie przerabiałem coś takiego w rodzinie ale bez odsetek, więc częściowo
    mogę wyjaśnić.

    Komornik ściągnie brutto - tyle ile jest w wyroku. Przed wypłatą
    sam ci potrąci tylko zaliczkę na podatek dochodowy.

    Składki społeczne - część finansowana przez pracodawcę: to ma odprowadzić
    pracodawca i ciebie to dalej nie obchodzi.

    Składki społeczne - część finansowana przez pracownika: to ma odprowadzić
    pracodawca, ale ma prawo żądać od ciebie zwrotu tej kwoty powołując się na
    "bezpodstawne wzbogacenie" a ty masz mu ją zwrócić. Jeśli nie zażąda przez
    dłuższy czas i kiedyś sobie przypomnie, to możesz próbować argumentu, że
    pieniądze wydałeś nie wiedząc o obowiązku zwrotu i już nie jesteś
    wzbogacony - skończy się to pewnie w sądzie i szanse są 50/50.

    Skladki zdrowotne - masz sam je zapłacić. To wiem już napewno. Płacisz za
    miesiąc wypłaty przez komornika (nie miesiąc ściągnięcia). Jestem na etapie
    dowiadywania się jakie druczki trzeba przy tej okazji wypełnić więc
    jeszcze tego nie napiszę.

    Co do odsetek, to nie wiem i nie chce mi się szukać czy należy je doliczyć
    do dochodu i "oskładkować", czy nie. Przypuszczam, że raczej tak.

    Wpływ na składki z DG. To co ci wypłaca komornik traktujesz jak każdy
    inny dochód z umowy o pracę.

  • 3. Data: 2008-10-08 14:05:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marcin wrote:
> [...]
    > które odprowadzić pracodawca? Jak to ma się do ZUS?- czy te składki
    > wpłacone wpłynął na płacone moje składki od prowadzonej działalności

    Komornik ściągnie tylko tyle ile w wyroku.
    Czesc składek płacona przez pracodawce, to sprawa miedzy nim i ZUSem i
    oni maja swoje mechanizmy na sciagniecie te4go.
    Twoja czesc zostanie opłacona z tego co sciagnal komornik.

  • 4. Data: 2008-10-08 14:17:26
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 08 Oct 2008 09:05:12 -0500, witek napisał(a):

> [...]
    > oni maja swoje mechanizmy na sciagniecie te4go.
    > Twoja czesc zostanie opłacona z tego co sciagnal komornik.

    To częściowa prawda to "opłacenie z tego co ściągnął komornik. nie
    odbędzie się tak "automatycznie". Nie istnieje prawo umożliwiające zapłatę
    składek na ubezpieczenia społeczne przez komornika i zwalniające z tego
    obowiązku pracodawcę. Z kolei w wypadku ubezpieczeń zdrowotnych istnieją
    konkretne przepisy nakładające na pracownika obowiązek zapłaty w takim
    wypadku. Więc wszystko musi się odbyć tak jak napisałem w poprzednim
    poście.