    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 8 Sep 2015 02:37:15 -0700 (PDT)
    Subject: Kolizja z rowerzystą na parkingu
    From: "Witold Z." <s...@g...com>

    Mam prośbę o poradę.
    11.08 miałem kolizję z rowerzystą na parkingu pod hipermarketem. Sporządziliśmy
    oświadczenie poparte szkicem sytuacyjnym. Link do 'komputerowej' wersji szkicu:
    http://i1136.photobucket.com/albums/n494/vitoldo/Kol
    izja_zpsdlsm2acx.jpg

    Obaj podpisaliśmy oświadczenie solidarnie. Mam imię nazwisko + nr dowodu osobistego +
    nr polisy PZU rowerzysty.
    Rowerzysta wjeżdżał na parking zza słupków szlabanu i wykonywał z dość dużą
    prędkością skręt w lewo, po czym uderzył w bok mojego samochodu. Ja byłem w ruchu. od
    mniej więc 2-3 sekund ale moje prawe tyle koło nadal było na parkingu a nie na
    jezdni.
    Rowerzysta twierdzi, że sygnalizował skręt w lewo, jednak nie widział mnie. Z tego
    samego powodu ja nie widziałem jego, gdyż będąc pochylony nad kierownicą był ukryty
    za urządzeniami podnoszącymi i opuszczającymi szlaban. Są wysokości mniej więcej 160
    cm. W ostatniej fazie ruchu moim zdaniem całkowicie stracił panowanie nad kierownicą
    i raczej nie hamował. Ja zobaczył go jako czarną plamę w polu widzenia na pół sekundy
    przed uderzeniem. Po prostu miał zbyt dużą prędkość jak na tę sytuację i swoje
    umiejętności.
    Szkodę zgłosiłem do PZU, które po prawie miesiącu odmówiło uznania winy sprawcy
    (rowerzysty). Uzasadnienie jest takie, że ja włączałem się do ruchu i winien jestem
    zachować szczególną ostrożność.
    Ja się z taką interpretacją nie zgadzam i mam sporo wątpliwości. Wykonując skręt w
    lewo rowerzysta powinien również zachować szczególną ostrożność oraz powinien oddać
    pierwszeństwo pojazdom będącym w ruchu jadącym na wprost, a tak nie zrobił. Więc mam
    co najmniej wątpliwości co do interpretacji likwidatora.

    Główne pytanie: kogo jako sprawcę wskazałaby policja gdyby została wezwana?
    Odpowiedź na nie determinuje tak naprawdę moje dalsze kropki. Jeśli mam rację i
    sprawcą jest rowerzysta, to co dalej? Czy odwoływać się od decyzji odmownej PZU, czy
    zgłaszać sprawę na policję post factum?