    From: Poldek <p...@i...eu>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo
    Subject: Kolizja, Policja, mandat, sąd, wyrok -> brak sprawcy.
    Date: Tue, 22 Dec 2015 13:57:48 +0100

    W pierwszej połowie 2014 roku uczestniczyłem jako kierujący w kolizji
    drogowej dwóch samochodów osobowych. Moim zdaniem sprawcą był kierowca
    drugiego auta, on uważa, że ja jestem sprawcą.
    Policja po ponad 6 miesiącach postępowania obwiniła mnie i zaproponowała
    mi mandat 500 zł + 6 pkt. Nie przyjąłem, więc sprawa znalazła się w
    sądzie. W trybie zaocznym sąd dał mi 300 zł + koszty i bez pkt. karnych.
    Odwołałem się i po kolejnych wielu miesiącach sąd wydał wyrok, że jestem
    niewinny tego, o co mnie obwinia Policja.
    Wyrok się uprawomocnił, więc przesłałem kopię wyroku do komendy z prośbą
    o ustalenie sprawcy i danych jego polisy OC. Po 50 dniach otrzymałem
    odpowiedź, że drugi kierujący nie jest zdaniem Policji sprawcą, a sąd
    dokonał swobodnej oceny dowodów i zgodnie z zasadą, że wątpliwości
    rozstrzyga się na korzyść oskarżonego (tu obwinionego) sąd uznał, że nie
    ma wystarczających dowodów, żeby mnie skazać. Dlatego działanie Policji,
    która wskazała mnie jako sprawcę i chciała mnie ukarać nie jest
    uchybieniem. Policja informuje mnie, że nie ma możliwości prowadzenia
    postępowania przeciwko drugiemu kierującemu, bo karalność za czyn
    przedawniła się rok po zdarzeniu, czyli ponad pół roku temu. Podano mi
    numer polisy OC i TU drugiego kierującego. Nie napisano, czy to polisa,
    która była ważna w dniu zdarzenia, czy aktualna.
    Czy przysługuje mi jakkolwiek tryb odwoławczy?
    Czy mam szanse na odszkodowanie z OC drugiego kierującego?