  • 1. Data: 2010-05-07 08:42:48
    Temat: Koleżanka zgubiła weksel
    Od: "Podatnik" <a...@N...gazeta.pl>

    Koleżanka pracowała w firmie, gdzie podpisała weksel in blanko. Po
    zakończeniu pracy nie chcą jej oddać weksla i mówią, że się zgubił. Co robić?

  • 2. Data: 2010-05-07 08:44:59
    Temat: Re: Koleżanka zgubiła weksel
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Podatnik" <a...@N...gazeta.pl> napisał
    > Koleżanka pracowała w firmie, gdzie podpisała weksel in blanko. Po
    > zakończeniu pracy nie chcą jej oddać weksla i mówią, że się zgubił.

    Ma umowę jakąś, która związana jest z wekslem?

  • 3. Data: 2010-05-07 08:51:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Podatnik pisze:
    > Koleżanka pracowała w firmie, gdzie podpisała weksel in blanko. Po
    > zakończeniu pracy nie chcą jej oddać weksla i mówią, że się zgubił. Co robić?

    To nie koleżanka zgubiła, tylko jej pracodawca (były?). Powinien on
    weksel umorzyć. Muszą być jednak spełnione 2 warunki:

    a/ musi chcieć umorzyć
    b/ musi być co umarzać, tj. weksel powinien mieć jakieś unikalne cechy -
    podstawą jest data wystawienia i oznaczenie remitenta. Jeśli tego nie
    ma, to nie ma ani możliwości, ani sensu takiego blankietu umarzać.

    Jeśli pracodawca nie będzie chciał umorzyć weksla, to teoretycznie
    koleżanka powinna być zabezpieczona swoją umową wekslową i treścią
    weksla, które uniemożliwią wykorzystanie go przez "złodzieja". Jeśli
    natomiast umowy wekslowej u koleżanki brak, na dodatek weksel jest zbyt
    skąpo wypełniony, to wówczas prawidłowym adresatem żali jest najbliższy
    kościół, a nie instytucje prawne.

    Trochę o umarzaniu weksli:

    http://www.remitent.pl/co-zrobic-jak-zaginie-weksel/
    170

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2010-05-07 08:52:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Paweł pisze:
    > Użytkownik "Podatnik" <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Zwrócić się do sądu o umorzenie.

    Kto się ma zwrócić? Ta kobieta? To nie jej weksel zaginął ;)

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2010-05-07 08:53:21
    Od: Paweł <o...@m...com>

  • 6. Data: 2010-05-07 08:57:14
    Od: Arek <a...@e...net>

    Liwiusz pisze:
    [..]
    > Jeśli pracodawca nie będzie chciał umorzyć weksla, to teoretycznie
    > koleżanka powinna być zabezpieczona swoją umową wekslową i treścią
    > weksla, które uniemożliwią wykorzystanie go przez "złodzieja".

    Żadna umowa wekslowa jej nie ochroni.

    O jakiej treści weksla mówisz chroniącą przed "złodziejem"?

    Arek

    --
    www.arnoldbuzdygan.com

  • 7. Data: 2010-05-07 09:01:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Arek pisze:
    > Liwiusz pisze:
    > [..]
    >
    > Żadna umowa wekslowa jej nie ochroni.
    >
    > O jakiej treści weksla mówisz chroniącą przed "złodziejem"?

    Takiej, że jeśli ktoś znajdzie weksel, i go uzupełni, to sąd nie
    będzie miał wątpliwości, że weksel ten był wcześniej wekslem in blanco i
    złodziej nie był osobą uprawnioną do jego uzupełnienia. Podstawą jest
    wpisanie remitenta, ale i to nie jest warunkiem koniecznym. Kwestia
    dowodów. No i klauzula nie na zlecenie, aby nie można było ominąć
    możliwości składania zarzutów.

    Już nieraz na tej grupie podawałem tego typu umowę wraz z treścią
    weksla. Jakbyś mógł spojrzeć i powiedzieć jak złodziej może taki weksel
    wykorzystać, to będę wdzięczny i może polepszę zabezpieczenia ;)
    http://www.remitent.pl/bezpieczny-weksel-in-blanco

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2010-05-07 09:06:45
    Od: Arek <a...@e...net>

    Liwiusz pisze:
    > Takiej, że jeśli ktoś znajdzie weksel, i go uzupełni, to sąd nie
    > będzie miał wątpliwości, że weksel ten był wcześniej wekslem in blanco i
    > złodziej nie był osobą uprawnioną do jego uzupełnienia. Podstawą jest

    Nie rozśmieszaj mnie.
    Sądy - przynajmniej wrocławskie - podchodzą do weksla jak do banknotu.
    Jest tam Twój podpis czy podrobiony? Twój?
    To masz płacić i nic innego ich nie obchodzi.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.arnoldbuzdygan.com

  • 9. Data: 2010-05-07 09:10:00
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Fri, 07 May 2010 11:06:45 +0200, Arek napisał(a):

    > Sądy - przynajmniej wrocławskie - podchodzą do weksla jak do banknotu.

    Bo tak jest - jedno i drugie to środek płatniczy.

    > Jest tam Twój podpis czy podrobiony? Twój?
    > To masz płacić i nic innego ich nie obchodzi.

    Słusznie.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 10. Data: 2010-05-07 09:10:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Arek pisze:

    > Nie rozśmieszaj mnie.
    > Sądy - przynajmniej wrocławskie - podchodzą do weksla jak do banknotu.
    > Jest tam Twój podpis czy podrobiony? Twój?
    > To masz płacić i nic innego ich nie obchodzi.

    Jeśli tak jest, to już jakaś patologia, z prawem niewiele mająca
    wspólnego. Ale ile w tym prawdy? Trzeba by zapoznać się dokładnie ze
    sprawą.

    --
    Liwiusz