  • 1. Data: 2003-09-09 06:31:55
    Temat: Kaucja za butelki.
    Od: "SlaWasII" <s...@w...pl>

    Czy sklep ma prawo nie przyjąć mi zwrotu butelek bez paragonu?

    SlaWasII

  • 2. Data: 2003-09-09 07:11:03
    Temat: Re: Kaucja za butelki.
    Od: "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl>

    SlaWasII <s...@w...pl> napisał(a):

    > Czy sklep ma prawo nie przyjąć mi zwrotu butelek bez paragonu?
    >
    > SlaWasII

    Zagadnienia związane ze zwrotami opakowań (w tym i butelek) uregulowano w
    ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.
    (Dz.U. z 2001r., Nr 63, poz. 638). Ustawa nakłada na sprzedawców szereg
    obowiązków. I tak sprzedawca produktów w opakowaniach jest obowiązany do
    przekazywania użytkownikom tych produktów informacji o opakowaniach i
    odpadach opakowaniowych w zakresie:1) dostępnych systemów zwrotu, zbiórki i
    odzysku, w tym recyklingu, właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
    3) znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach - co najmniej przez
    wywieszenie odpowiedniej informacji w miejscu sprzedaży. Jednostki handlu
    detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 25 m2, sprzedające napoje w
    opakowaniach jednorazowych, są obowiązane do posiadania w ofercie handlowej
    podobnych produktów dostępnych w opakowaniach wielokrotnego użytku. Jednostki
    handlu detalicznego są obowiązane do przyjmowania zwracanych i na wymianę
    opakowań wielokrotnego użytku po produktach w takich opakowaniach, które
    znajdują się w ich ofercie handlowej. Jednostki handlu detalicznego o
    powierzchni handlowej powyżej 2.000 m2 (duże markety) są obowiązane do
    prowadzenia na własny koszt selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych po
    produktach w opakowaniach, które znajdują się w ich ofercie handlowej, według
    rodzajów odpadów określonych w przepisach o odpadach. Z tych przepisów
    wynika, że na sprzedawcy nie ciąży obowiązek skupu opakowań zwrotnych (w tym
    i butelek). Czy sklep będzie skupował, za jaką cenę, czy tylko przyjmował
    opakowania zależy od jego właściciela. Oczywiście, w sytuacji, jeżeli sklep
    pobrał kaucję i wydał dowód pobrania kaucji, to musi od nas opakowanie
    przyjąć, za taką cenę, na jaką się umówiliśmy. Jednakże sklepy nie przejęły
    funkcji skupów opakowań i nie zajmują się komercyjnym obrotem opakowaniami.
    Przepisy powyższe nie miały na celu rozszerzenia uprawnień konsumentów. Mają
    one na celu ochronę środowiska naturalnego, a ich wprowadzenie stanowiło
    kolejny etap dostosowania naszego prawodawstwa do uregulowań obowiązujących w
    Unii Europejskiej.

    pzdr

    marek radwański

  • 3. Data: 2003-09-09 17:16:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Czy sklep ma prawo nie przyjąć mi zwrotu butelek bez paragonu?

    Jeśli handluje tego typu opakowaniami, to nie ma prawa. Z tym, że nie ma
    obowiązku zwrócić kaucji.